تعیین نقش نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی در پیشبینی انگیزش یادگیری داوطلبان دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان
محورهای موضوعی : تربیتیفرزانه دباشی 1 , حمیدرضا عریضی 2 , ابوالقاسم نوری 3 , ناهید اکرمی 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
4 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: خودکارآمدی پیشآموزشی, آموزش کارآفرینی, نیاز به شناخت, انگیزش یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین نقش نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی در پیشبینی انگیزش یادگیری داوطلبان دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش رابطهای بود. جامعۀ آماری همۀ داوطلبان شرکتکننده در دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان از ابتدای تأسیس تاکنون بود، اما به دلیل نداشتن امکان دسترسی به همۀ این افراد، نمونهای شامل 164 نفر از این کارآموزان که در بازۀ زمانی پاییز و زمستان 1391 در دسترس بودند، انتخاب شدند. افراد شرکتکننده به پرسشنامههای نیاز به شناخت (کاسیوپو، پتی و کائو، 1984)، خودکارآمدی پیشآموزشی (کوئینونز، 1995) و انگیزش یادگیری (نو و ویلک، 1993) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتههای گام آخر تحلیل رگرسیون نشان داد که هر دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی قادر به پیشبینی انگیزش یادگیری هستند و در مجموع 37 درصد از واریانس انگیزش یادگیری را تبیین میکنند (01/0P < ).
The aim of this study was to examine the role of need for cognition and pre-training self-efficacy in prediction of learning motivation in volunteers of the education courses in the University of Isfahan entrepreneurship center. The research method was correlation. The statistical population included all the volunteers who participated in the courses of the University of Isfahan entrepreneurship center since the establishment of the center until now, but because of lack of access to all of them, the sample (164 people) composed of trainees available in Fall 2012 and Winter 2013. Participants completed the Need for Cognition Scale (Cacioppo, Petty & Kao, 1984), Pre-training Self-efficacy Scale (Quinones, 1995), and Motivation to Learn Scale (Noe & Wilk, 1993). The data analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression. The results of the end step of regression analysis showed that variables of pre-training self-efficacy and need for cognition are able to predict learning motivation, and generally explain 37 percent of learning motivation (P < 0.05).
Bandura, A. (1986). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ;: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84, 191-215.
Cacioppo, J.T., Petty, R.E. (1982). The need for cognition, Journal of Personality and Social Psychology, 42, 116-131.
Cacioppo, J.T., Petty, R.E., Feinstein, J.A., & Jarvis, W.B.G. (1996). Dispositional differences in cognitive motivation: The life and times of individuals varying in need for cognition. Psychological Bulletin, 119, 197-253.
Cacioppo, J.T., Petty, R.E., & Kao, C.F. (1984). The efficient assessment of need for cognition. Journal of Personality Assessment, 48, 3, 306-307.
Chen, C.G., Greene, P.G., & Crick, A. (1998). Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers? Journal of Business Venturing, 13, 295-316.
Cohen, A.R., Stotland, E., & Wolfe, D.M. (1955). An experimental investigation of need for cognition\". Journal of Abnormal and Social Psychology, 51, 291-294.
Colquitt, J.A., LePine, J.A., & Noe, R.A. (2000). Toward an integrative theory of training motivation: A meta-analytic path analysis of 20 years of research. Journal of Applied Psychology, 85, 678-707.
Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring. American Psychologist, 34, 906-911.
Giangreco, A., Carugati, A., Sebastiano, A., & Della Bella, D. (2010). Trainees\' reactions to training: Shaping groups and courses for happier Trainees. The International Journal of Human Resource Management, 21, 2468-2487.
Kanfer, R., (1991). Motivation theory and industrial and organizational psychology. In M.D. Dunnette & L.M. Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology (Vol. 1, pp.75-170). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Markman, G.D., & Baron, R.A. (2003). Person-entrepreneurship fit: Why some people are more successful as entrepreneurs than others. Human Resource Management Review, 13, 281-301.
Montessori, C. (2006). The entrepreneurship high scholl challenge, Northern Kentucky University`s fifth third bank entrepreneurship institute.
Naylor, J.C., Pritchard, R.D., & Ilgen, D.R. (1980). A theory of behavior in organizations. Orlando, FI: Academic.
Noe, R.A. (1999). Employee training and development. New York, NY: McGraw-Hill.
Noe, R.A., & Wilk, S.L. (1993). Investigation of the factors that influence employees\' participation in development activities. Journal of Applied Psychology, 78, 291-302.
Oosterbeek, H., & Van Praag, M. (2010). The impact of Entrepreneur education on entrepreneurship skills and motivation, European Economic Review, 54, 442-454.
Petty, R.E., & Cacioppo, J.T. (1986). Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change. New York: Springer-Verlag.
Quinones, M.A. (1995). Pre-training context effects: Training assignment as feedback. Journal of Applied Psychology, 80, 226-236.
Spiros, R.K. (2003). Individual difference in motivation during distance training: The influence of goal orientation and self-efficacy on learning outcomes. Unpublished Doctoral Disseration. Washington University.
Tannenbaum, S.I., & Yukl, G. (1992). Training and development in work organizations. Annual Review of Psychology, 43, 399-441.
Tannenbaum, S.I., Mathieu, J.E., Salas, E., & Cannon-Bowers, J.A. (1991). \"Meeting trainees\' expectations: The influence of training fulfillment and the development of commitment, self-efficacy, and motivation\". Journal of Applied Psychology, 76, 759-769.
Tracey, B., Hinkin, T.R., Tannenbaum, S.I., & Mathieu, J.E. (2001). The influence of individual characteristics and the work environment on varying levels if training outcomes. Human Resource Development Quarterly, 12, 5-23.
Tuten, T.L., & Bosnjak, M. (2001). Understanding differences in web usage: The role of need for cognition and the five factor model of personality. Social Behavior and personality, 29, 391-398.