بازنمایی تمثیل و نماد در چند اثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیماندانا علیمی 1 , ملیحه حفظ الصحه 2
1 - استادیار گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد آزاد شهر- ایران
2 - دانشجو کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، دانشگاه غیرانتفاعی- گرگان- ایران
کلید واژه: نماد, تمثیل, symbol, ادبیات کودکان, کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان, Allegory, داستان حیوانات, The story animals, children literature, The association of Intellectual Development of Children and Young Adults,
چکیده مقاله :
داستان پردازی در ادبیات امروز به دو صورت حقیقی و مجازی صورت می گیرد. حقیقی یعنی کاربرد کلمه در فضای حقیقی و دقیق خود است و مجازی به معنای کاربرد کلمه در معنی غیر حقیقی آن است. در این مقاله با روش تحقیق موردی و گزینش چند داستان، پس از بیان کلیات، به بررسی دو عنصر مهم تمثیل و نماد در داستان های کودکان و نوجوانان پرداخته است. تحقیقات انجام شده، نشانگر این حقیقت است:که با توجه به دنیای عاطفی و پر احساس کودکان در عنصر تمثیل و نماد، جایگاه ویژه و گسترده ای در ادبیات کودکان به دست می آورد. کاربرد انواع نمادها و تمثیل ها، به ویژه نویسندگان عرصه ی ادبیات داستانی کودکان، در گنجاندن اهداف آموزشی و پرورشی غیر مستقیم خود در داستان ها کمک شایانی می کند. استفاده از کاراکترها (یا شخصیت های) متعلق به دنیای حیوانات، اشیاء، مکان و زمان برای بازتاب مناسبت ها، انسان ها و انتقال پیام های اخلاقی، به شکل عمده ی ادبیات کودکان در ایران تبدیل شده است. و بخش عمده ی از کتاب های منتشره یا ترجمه شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه کتاب های گروه سنی کودکان، از نوع داستان حیوانات است.
The story in the literature making today to two real and Virtual Learning. use real words in real space and virtual and precise meaning to word usage in the sense unreal. Two kind of famous in the story are allowed, allegory and symbol of which are indirect and implicit concepts indicator in the story are. In fact symbol method is correct-that the author with the use of a subject under the cover the theme of other nothing and according to other things shows and scenes and concepts to appeal to witness and example before it takes the author in this article with method of case selection and 50 the story of the universals to the examination of two important elements in allegory and symbol of the story of the children and Teenager . research has been done shows the fact that there is emotional to the world and children element in allegory and symbol of the special and extensive literature to children. Use of different kinds of symbols and allegory are writers-writers special to the story literature children-educational goals in inserting and upbringing indirect in the stories helped. Using the-dimensional style (or character of) belong to the animal kingdom, objects, space and time relations for human reflection and transmission of messages in the form of moral literature children in Iran. and major part of the book has been translated into the published or by the Center of Intellectual Development of Children and Young Adults the book special age group Children animals of the kind of the story.