صور تمثیلی آنیموس در اشعار فروغ فرخزاد
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسی
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
کلید واژه: ناخود آگاه جمعی, فروغ فرخزاد, معشوق درونی, آنیموس,
چکیده مقاله :
یکی از جمله شاعران تاثیر گذار در ادب پارسی فروغ فرخزاد است. با توجه به سیطره شعر آرمان گرای او در تقابل با شعر آرمان گریز ، شعر او به سوی نوعی دمکراتیک شعری سوق یافته است. واکاوی دقیق اشعار او، دگردیسی و دگرنویسی اشعار او را از نوعی هرمنوتیک ذوقی به نوعی هرمنوتیک فلسفی نشان می دهد. هدف این بررسی نمایان ساختن صور تمثیلی در اشعار فروغ فرخزاد است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با بررسی آشکار سازی جنبه های تمثیلی آنیموس در اشعار فروغ فرخزاد صورت گرفته است.بر پایة این پژوهش مشخص می شود صور مثالی آنیموس که فروغ فرخزاد در اشعار خود از آنها بهره جسته اند کدامند و هر کدام چه تاثیری در بیان اندیشه های وی داشته است، نتایج این پژوهش نشان می دهد صور مثالی آنیموس را در اشعار فروغ فرخزاد در جایگاه هایی منسجم و در اشکال متفاوتی همچون اساطیر ، مراسم مذهبی، رویا ها و تخیلات فردی و... نمایانگر شده است.یافته اند.
One of the influential poets in Persian literature is Forough Farrokhzad. Due to the dominance of his idealistic poetry in contrast to idealistic poetry, his poetry has shifted to a kind of democratic poetry. Careful analysis of his poems shows the metamorphosis and metamorphosis of his poems from a kind of taste hermeneutics to a kind of philosophical hermeneutics. The purpose of this study is to show the allegorical forms in Forough Farrokhzad's poems. This research has been done by descriptive-analytical method and by examining the revelation of allegorical aspects of animus in Forough Farrokhzad's poems.Based on this research, it is determined what are the examples of animus that Forough Farrokhzad has used in his poems and what effect each of them has had on the expression of his thoughts.The authors of this research have found allegorical images of animus in Forough Farrokhzad's poems in coherent places and in different forms such as myths, religious ceremonies, dreams and personal imaginations, etc.
1- آورند، سمیه(1400). شگردهای تمثیل سازی در رمان رودخانه واژگون اثر ژان کلود مورلوا، فصلنامة تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی. 13(49).23-8
2- احمدی، احمد (1389) ،« بررسی مضامین مشترک اشعار فروغ فرخزاد و نازک الملائکه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان
3-احمدیان، سید آمنه (1394). «مفهوم زمان و کارکردهای آن در اشعار فروغ فرّخزاد و سیمین بهبهانی» ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان مازندران
4-افخمی، مهری (1387) ،« فمینیسم در اشعار سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد و احمد شاملو»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
5-الیاده ، میرچا ( 1382). اسطوره. رویا . راز ، ترجمه رویا منجم ، چ سوم، تهران : انتشارات علم .
6-بهار ، مهرداد ( 1375 ). پژوهشی در اساطیر ایران ، تهران : انتشارات آگاه.
7- جعفری، عبد الرضا(1378).فروغ جاودانه ، تهران : انتشارات تنویر
8-جم زاد ،الهام(1385 ).آنیما در شعر شاملو، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی فسا ، رشته ادبیات .
9- حسن لی ،کاووس(1385) ، گونه های نو آوری در شعر معاصر ایران ، تهران : نشر ثالث.
10- شفیعی کد کنی ، محمد رضا ( 1380 ). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، تهران: انتشارات سخن.
11- شمیسا ، سیروس (1383 ). داستان یک روح، تهران : انتشارات فردوسی .
12-عبدالهی ، منیژه ( 1381 ). فرهنگ جانوران در ادب فارسی، تهران : انتشارات پژوهنده .
13- علی نژاد، مریم (1381) ،« بررسی نمادگرایی در شعر معاصر فارسی (نیما، اخوان، فروغ، شفیعی)»، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران
14-علیجانزاده کشتلی، مریم (1389) ،« نقد فرمالیستی شعر فروغ فرّخزاد»، پیان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران
15-فرخزاد ،فروغ( 1383).مجموعه سروده ها ، تهران : انتشارات شادان .
16-فرد جمایران، کبری (1394) ، « بررسی بلاغت تصویر در مجموعه اشعار فروغ فرخزاد»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی
17- گریمال ، پیر ( 1373 ). اسطوره های بابل و ایران باستان ،ترجمه ایرج علی آبادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی .
18- ناصری،فرشته.(1400). واکاوی تمثیل در داستان کوتاه فارسی با تکیه بر داستان چشمهای دکمه ای من از بیژن نجدی، فصلنامة تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی. 13(49). 123-108
19- هال ، جیمز ( 1383 ). فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، چ دوم، تهران : انتشارات فرهنگ معاصر .
20- یونگ ، کارل گوستاو ( 1359 ). انسان و سمبلهایش ، ترجمه ابوطالب صارمی، چ دوم، تهران : انتشارات امیرکبیر .
21- -------------- (1376). یونگ ،خدایان و انسان مدرن ، ترجمه داریوش هنر جوی ، تهران : انتشارات مرکز .
22- -------------- ( 1383 ). روانشناسی و شرق ، ترجمه لطیف صدقیانی ، تهران : انتشارات ماهی .
23- Knowles, Elizabeth (ed.)( 1993). The Concise Oxford Dictionary of Phrase and Fable, Oxford.
. Shaw, Harry(1972) A Dictionary of Literary Terms, New York.
_||_1-Avarand,somayeh(2021). Replication techniques in the novel Tamazgun River by Jean-Claude Morelva, Quarterly Journal of Allegorical Research in Persian Language and Literature. 13(49).23-8
2-Ahmadi, Ahmad (2010), "Study of the common themes of Forough Farrokhzad and Nazak al-Malaika's poems", Master Thesis, University of Kurdistan
3-Ahmadian, Seyed Ameneh (1394). "The concept of time and its functions in the poems of Forough Farrokhzad and Simin Behbahani", Master Thesis, Payame Noor University, Mazandaran Province
4-Afkhami, Mehri (2008), "Feminism in the Poems of Simin Behbahani, Forough Farrokhzad and Ahmad Shamloo", Master Thesis, Semnan University.
5- Eliyadeh, Mircha (1382). Myth. Dream . Secret, translated by Roya Monjem, third edition, Tehran: Alam Publications.
6- Bahar, Mehrdad (1375). A Research in Iranian Mythology, First Edition, Tehran: Agah Publications.
7- Jafari, Abdolreza (1378). Forough Javadaneh, first edition, Tehran: Tanvir Publications
8- Hassan Lee, Kavous (2006), Types of Innovation in Contemporary Iranian Poetry,, Tehran: Third Edition.
9- Shafiee Kodkani, Mohammad Reza (1380). Periods of Persian poetry from constitutionalism to the fall of the monarchy, first edition, Tehran: Sokhan Publications.
10- Shamisa, Sirus (1383). The Story of a Soul, First Edition, Tehran: Ferdowsi Publications.
11- Abdullahi, Manijeh (1381). Animal Culture in Persian Literature, First Edition, Tehran: Pajouhandeh Publications.
12-Ali Nejad, Maryam (2002), "A Study of Symbolism in Contemporary Persian Poetry (Nima, Akhavan, Forough, Shafiei)", Master Thesis, Tarbiat Moallem University, Tehran
13-Alijanzadeh Keshtoli, Maryam (2010), "Formalist Critique of Forough Farrokhzad Poetry", Master Thesis, Mazandaran University
14- Farrokhzad, Forough (2004). Collection of poems, first edition, Tehran: Shadan Publications.
15-Fard Jamayran, Kobra (2015), "Study of image rhetoric in Forough Farrokhzad's collection of poems", Master Thesis, Mohaghegh Ardabili University
16- Grimal, Pierre (1373). Myths of Babylon and Ancient Iran, translated by Iraj Aliabadi
, First Edition, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
17- Naseri, Angel. (1400). An Allegorical Analysis in a Persian Short Story Based on the Story of My Button Eyes by Bijan Najdi, a Quarterly Journal of Allegorical Research in Persian Language and Literature. 13 (49). 123-108
18-Hall, James (1383). A pictorial dictionary of symbols in East and West art, translated by Roghayeh Behzadi, second edition, Tehran: Farhang-e Moaser Publications.
19-Jung, Carl Gustav (1359). Man and his symbols, translated by Aboutaleb Saremi, second edition, Tehran: Amirkabir Publications.
20- -------------------- (1376). Jung, Gods and Modern Man, translated by Dariush Honarjoi, Tehran: Markaz Publications.
21- ---------------------- (1376). Jung, Gods and Modern Man, translated by Dariush Honarjoi, Tehran: Markaz Publications (2004). Psychology and the East, translated by Latif Sedghiani, first edition, Tehran: Mahi Publications.
22- Knowles, Elizabeth (ed.)( 1993). The Concise Oxford Dictionary of Phrase and Fable, Oxford.