تجلی تمثیل در آموزههای تربیتی و اخلاقی اشعار نعمت خان عالی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیشیرین کبیری 1 , سعیده ساکی انتظامی 2 , جواد استاد محمدی 3 , حمیدرضا دهقانی پور 4
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
4 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
کلید واژه: سبک هندی, آموزههای تربیتی و اخلاقی, تمثیل, نعمت خان عالی,
چکیده مقاله :
یکی از گونههای پرکاربرد در تعلیم آموزههای تربیتی و اخلاقی استفاده از شگرد تمثیل است. شعرا و نویسندگان همواره سعی کردهاند به کمک تمثیل، مفاهیم عقلی، ذهنی و انتزاعی را به شکلی مؤثر و کارآمد به خوانندگان و مخاطبان خود منتقل سازند. شاعران سبک هندی در آثار خود از انواع تمثیل بهره بردهاند. از سوی دیگر آنچه در ادبیات تعلیمی تأثیرگذاری شگرفی داشته، بهره گیری از تمثیل برای آموزش اخلاق و بیان پند و اندرز است. نعمت خان عالی شیرازی، یکی از شاعران نامبردار دربار هند در قرن یازدهم و آغاز قرن دوازدهم هجری است. از آنجا که بررسی کاربرد تمثیل و کارکردهای مختلف آن در یک اثر ادبی ضرورت دارد، هدف این پژوهش بررسی کاربرد انواع تمثیل برای بیان مفاهیم اخلاقی در اشعار نعمت خان عالی است. در این پژوهش در پی آنیم که به این پرسشها پاسخ دهیم که: کارکرد تمثیل در اشعار نعمت خان عالی به چه اندازه است؟ و وی برای بیان مفاهیم اخلاقی از کدام یک از انواع تمثیل بیشتر بهره برده است؟ و تا چه اندازه در این راه موفق بوده است؟ هر چند کتابها و مقالات متعددی دربارة تمثیل و کاربرد آن در دیوان شعرا نوشته شده است اما تاکنون دربارة کاربرد تمثیل در اشعار نعمت خان مقالهای منتشر نشده است. این تحقیق به شیوة کتابخانهای و مطالعة موردی انجام شده است و رویکردی توصیفی – تحلیلی دارد. بر اساس یافتههای پژوهش وی از بین انواع تمثیل کوتاه(توصیفی)، بیشتر به ارسال المثل و اسلوب معادله توجه داشته است.
One of the most used methods in educational and moral teachings is the use of allegory. Poets and writers have always tried to convey rational, mental, and abstract concepts to their readers and audiences effectively and efficiently with the help of allegory. Indian-style poets used it in their writings considerably. What has also made a tremendous impact in educational literature, is the use of allegory to teach ethics and give advice. Nemat Khan Aali Shirazi was a famous poet of the Indian court in the 11th and 12th centuries of Hijri. And because it is necessary to examine the use of allegory, and its various functions in a literary work, the purpose of this research is to study the use of allegory in Nemat Khan Aali's poems to express moral concepts. In this research, we are looking for the answer to the role of allegory in Nemat Khan Aali's poems. And which of the types of allegory has he used more to express moral concepts? And how successful he has been? Although many books and articles have been written about allegory and its use in poets' divans, so far no article has been published about the use of allegory in Nemat Khan Aali's poems. This research has been done in library-style and case-study methods and has a descriptive-analytical approach. Based on the findings of this research, among the types of short (descriptive) allegories, he has paid more attention to allegorical similes and equation styles.
_||_