اثر تمایل سرمایه گذار بر واکنش بازار به تجدید ارائه سود
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریندا رستمی نیا 1 , دنیا احدیان پورپروین 2
1 - گروه حسابداری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری. واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تجدید ارائه سود, واکنش بازار, تمایل سرمایهگذاران,
چکیده مقاله :
تمایلات سرمایهگذاران اغلب از باورهای ذهنی یـا اطلاعـات غیرمـرتبط بـا ارزش سهام سرچشمه میگیرد و میتواند موجب واکنشهای افراطی یا واکنشهای کم به اخبـار خوب یا بد، انتظارات متعصبانه مانند تمایل به سفتهبازی و خوش بینی یا بدبینی سرمایهگذاران به ارزش واقعی سهام شود. در این میان تمایلات سرمایهگذاران ممکن است یکی از عاملهای موثر بر تجدید ارائه صورتهای مالی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمایل سرمایه گذار بر واکنش بازار به تجدید ارائه سود می باشد. نمونه آماری شامل 119 شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار و در دوره زمانی 1391 تا 1398 بود. برای تحلیل فرضیه ها، از روش رگرسیون تابلویی استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که تمایل سرمایهگذاران، بر واکنش بازار به تجدید ارائه سود، تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد تمایل سرمایهگذاران خوش بین چه در شرایط وجود تجدید ارائه و چه عدم تجدید ارائه، تاثیر مثبت بر واکنش بازار دارد، اما در شرایط وجود تجدید ارائه، تاثیر تمایل سرمایه گذاران بر واکنش بازار کمتر است. نتیجه دیگر پژوهش حاکی از این است که تمایل سرمایهگذاران محافظه کار در شرایط وجود تجدید ارائه تاثیری منفی و در شرایط عدم تجدید ارائه تاثیری مثبت بر واکنش بازار دارد. از این رو می توان گفت وجود تجدید ارائه بر تاثیر سرمایه گذاران محافظه کار به واکنش بازار موثر است.
Investors' sentiment often stem from held mental beliefs or information unrelated to stock value and can lead to extreme or low reactions to good or bad news, fanatical expectations such as speculative tendencies and optimistic or pessimistic optimism. Meanwhile, restatement of financial statements may be one of the factors affecting the sentiment of investors. The purpose of the present study is to investigate the effect of investors’ sentiment on the market reactions to earnings restatements. The statistical sample consists of 119 companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period 2012 to 2020. The results show that the willingness of investors has a significant effect on the market reaction to the earnings restatement. The results also show that the high investor sentiment, both in the presence of restatement and non-restatement, has a positive effect on market reaction, but in the presence of restatement, the effect of high investor sentiment on market reaction is less. Another result of the research indicates that the low investor sentiment has a negative effect on the market reaction in the presence of a restatement and a positive effect when there is not restatement. Therefore, it can be said that the restatement is effective on the impact of low investor sentiment on the market reaction.
_||_