تأثیر مصرف رسانهای بر عملکرد ورزشی با نقش میانجی کیفیت زندگی ورزشکاران تنیس روی میز استان تهران
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
1 - استادیار، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ورزشکاران, مصرف رسانهای, تنیس روی میز, استان تهران, عملکرد ورزشی, کیفیت زندگی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر عملکرد ورزشی با نقش میانجی کیفیت زندگی ورزشکاران تنیس روی میز استان تهران بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران تنیس روی میز استان تهران میباشد که براساس اطلاعات کسب شده از هیأت استان، تعداد 1500 نفر در حال فعالیت میباشند. براساس جدول مورگان تعداد 306 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در این راستا، از پرسشنامههای مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (1394)، کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1999) و عملکرد ورزشی قاسمی (1391) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 86/0، 81/0 و 91/0 بدست آمد. از آمار توصیفی برای طبقهبندی نمرات خام، طراحی جدول توزیع فراوانی و محاسبه شاخصهای پراکندگی نظیر میانگین و انحراف معیار و فراوانی استفاده شد. همچنین فرضیههای تحقیق از طریق تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار PLS مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که مصرف رسانهای بر عملکرد ورزشی با نقش میانجی کیفیت زندگی ورزشکاران تنیس روی میز استان تهران تأثیر دارد.
The purpose of the present study is to review the effect of media consumption on the athletic performance with the intervening role of quality of life among table tennis athletes in the province of Tehran. This study is descriptive-correlational and was conducted through field research using questionnaires. The statistical population consisted of all table tennis athletes in the province of Tehran among whom 1500 members were active according to the obtained information from the province assembly. Based on Morgan table, 306 athletes were chosen as the sample of study. In this regard, three questionnaires including Media Consumption by Mahmoudian et al. (2015), World Health Organization Quality of Life (1999), and Athletic Performance by Qasemi (2012) were used. The reliability of the questionnaires was calculated to be 0.86%, 0.081%, and 0.91% respectively. Descriptive statistics was used for the classification of raw scores, design of frequency distribution table, and assessment of dispersion indices such as mean, standard deviation and frequency. Besides, the research hypothesis was tested using Path Analysis and SPSS. The results showed that media consumption is effective on the athletic performance of table tennis athletes with the intervening role of quality of life among table tennis athletes in the province of Tehran.
ارشاد، طیبه (1377). توصیف سبکهای مدیریت و برخی از ویژگیهای فردی و شخصیتی مسئولین تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش تهران و شهرستانهای شهر ری و اسلامشهر. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
باستان، مصطفی؛ دلاور، علی؛ فرهنگی، علی اکبر (1397). بررسی مؤلفههای مؤثر بر مصرف رسانهای جوانان تهرانی با هدف طراحی مدل خلاقانه الگوی مصرف رسانههای نوظهور. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(1)، ص 109- 142.
روشندل اربطانی، طاهر؛ امیری، عبدالرضا (1389). بررسـى الگوی مصرف رسانهای دانشآموزان و تأثیـرپذیـری آنها از رسانهها با هدف برنامهریزىهاى آموزشى پلیس. مطالعات امنیت اجتماعی، شماره25، ص 84- 105.
شعبانی، عباس (1397). مطالعه اثرات مخرب رسانههای مجازی بر روی عملکرد ورزشکاران جوان. مدیریت ارتباط در رسانه ورزشی، 6(21)، ص 1- 10.
هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید؛ مرادی، مهدی (1391). بررسی نقش چهارگانه رسانههای ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی. مطالعات مدیریت ورزشی، 4(15)، ص 145- 158.
Abu-Omar, K. & Rütten, A. (2008). Relation of leisure time, occupational, domestic, and commuting physical activity to health indicators in Europe. Preventive Medicine, 47(3), P.319-323.
Fornell, C. & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), P.39-50.
Fortunato, J.A. (2000). Public relations strategies for creating mass media content: A case study of the National Basketball Association. Public Relations Review, 26(4), P.481-497.
Frisby, C.M. & Wanta, W. (2018). Media hype and its influence on athletic performance. Advances in Journalism and Communication, 6(01), P.1-15.
Hayes, M. (2019). Social media usage among elite athletes: an exploration of athlete usage during major events. Doctoral dissertation, Griffith University
Izutsu, T., Tsutsumi, A., Islam, A.M., Kato, S., Wakai, S. & Kurita, H. (2006). Mental health, quality of life, and nutritional status of adolescents in Dhaka, Bangladesh: Comparison between an urban slum and a non-slum area. Social Science & Medicine, 63(6), P.1477-1488.
Pilar, P.M., Rafael, M.C., Félix, Z.O. & Gabriel, G.V. (2019). Impact of sports mass media on the behavior and health of society: A systematic review. International journal of environmental research and public health, 16(3), P.486. DOI: 10.3390/ijerph16030486
Stevens, J.P. (2009). Applied Multivariates Statistics for the Social Seiencss. 5th Ed. US: Routledge.
Vuillemin, A. & et al. (2005). Leisure time physical activity and health-related quality of life. Preventive medicine, 41(2), P.562-569.
_||_