بررسی نگرشهای مصرف کنندگان نسبت به ارتباطات بازاریابی سبز در جامعه
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندمحمد حسین مروی 1 , گلنار شجاعی باغینی 2
1 - دانشجوی دکتری بازاریابی گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ،واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم انسانی،واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ( نویسنده مسئول)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شناخت رفتار مصرف کننده ضرورتی غیرقابل اجتناب بوده تا جایی که امروزه صنایع مواد غذایی به طور روزافزونی در تلاش اند تا با ارائه تصویری دقیق از مصرف کنندگان سهم خود را در بازار افزایش دهند. از این رو فهم ادراکات ونگرشهای آنها نقش مهمی در تغییر رفتار داشته و اهمیت فراوانی یافته است. هدف از انجام این پژوهش، فهم ادراکات و نگرشهای مصرف کننده سبز نسبت به ارتباطات بازاریابی سبز است. این پژوهش، از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناختی است. بدین منظور 19 نفر مصرف کننده سبز مواد غذایی روزانه در بازه سنی 18 ساله و بالاتر مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونه گیری با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انجام شد. گرداوری دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار وروایی دادههای این پژوهش بر اساس معیارهای چهارگانه اعتماد، تعیین والزامات اخلاقی در فرایند پژوهش لحاظ شد. جهت تحلیل دادهها از روش تماتیک استقرایی استفاده گردید. الگوی استخراجی حاصله در بردارنده 25 مضمون و 4 مقوله تحلیلی قدرت و معانی نمادهای سبز، شک و تردید اعتبار سبز معتبر، آگاهی محرک فهم سبز و تفسیرها، اثرات و محرکها از منابع اطلاعاتی میباشد.