بررسی رابطه فعالیت های فرهنگی مدارس و تربیت فرهنگی دانش آموزان درآموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندمحبوبه اسماعیلی 1 , اسماعیل کاوسی 2 , عباسعلی قیومی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد گروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تربیت یکی از مباحث مورد توجه ادیان و مکاتب مختلف در طول قرون و اعصار بوده است یکی از مهمترین ابعادتربیت، بعد تربیت فرهنگی است. برای تربیت فرهنگی بهترین دوران، دوران کودکی است. این تحقیق در راستای بررسی نقش فعالیت های فرهنگی مدارس در تربیت فرهنگی دانش آموزان درآموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه می باشند. تعداد آنها حدودا 1500 نفر که(بر اساس شیوة نمونهگیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. سپس بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی ، جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن (ناپارامتری) استفاده شده است. با توجه به مثبت بودن علامت ضریب رگرسیونی می توان گفت فعالیت های فرهنگی مدارس بر تربیت دانش آموزان درآموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران تاثیر مثبت دارد. تربیت فرهنگی در حوزه بینشی دانش آموزان دارای رتبه اولمی باشد و متغیر تربیت فرهنگی در حوزه رفتاری دانش آموزان دارای رتبه آخر می باشد.
Education has been one of the topics of interest to different religions and schools throughout the centuries. One of the most important aspects of education is the cultural education dimension. The best time for cultural education is childhood. This research has been done in order to investigate the role of cultural activities of schools in the cultural education of students in the education of District 5 of Tehran. The research method in this research is quantitative in terms of applied purpose, quantitative in terms of data type and descriptive and analytical in terms of data collection. The statistical population is male high school. There are about 1,500 of them (based on the sampling method in Morgan table) 306 people have been selected as the sample. Then, based on the conceptual model of the research, the questions and hypotheses of the research, using a researcher-made questionnaire, the extracted items in the statistical sample of the research have been questioned. In the descriptive statistics section, data descriptions are presented in two sections: contextual variables and main variables, and in the inferential statistics section, the Spearman correlation test (non-parametric) is used to test the research hypotheses. Considering the positive sign of the regression coefficient, it can be said that the cultural activities of schools have a positive effect on the education of students in the education of District 5 of Tehran. Cultural education in the field of students 'insight has the first rank and the variable of cultural education in the field of students' behavior has the last rank.
_||_