اثربخشی بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش بر ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانرضا همایی 1 , علیرضا ماردپور 2 , آرمین محمودی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش بر ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی پرداخته است. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان گروه سنی 16 تا 18 سال اقدام کننده به خودکشی شهر اصفهان و حجم نمونه شامل 30 نفر که بطور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگیری و به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش(مبتنی بر اشعار فردوسی، نظامی، خیام، مولوی، سعدی و رودکی) برای نوجوانان اقدام کننده به خودکشی گروه آزمایش(در 8 جلسه) اجراء شد. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه 13 سوالی ایمنی هیجانی مرکز خدمات خانواده کیسی(2007) و پرسشنامه 20 سوالی ناگویی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور (1994) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس با اندازه گیریهای مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون ناگویی هیجانی و ایمنی هیجانی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی گروه آزمایش و کنترل وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به کاهش ناگویی هیجانی و بهبود ایمنی هیجانی، برای بهبود وضعیت روانی و شخصیتی افراد اقدام کننده به خودکشی، از بسته بومی مبتنی بر ادبیات کهن فارسی بخشش استفاده کنند.
رضاییان،محسن.(1395) اپیدمولوژی خودکشی. تهران: انتشارات ارجمند.
غفاری، کاوه (1397) نگاهی به آمار خودکشی در ایران. مجموعه مقالات جامعه و توسعه، شیراز.
غفوری، سمانه.(1397) آموزش مبتنی بر بخشودگی در افزایش شادکامی، کاهش اضطراب، ناگویی خلقی و تعارضات زوجین شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
مجاهد، گلناز. (1399) بررسی اثربخشی بخشش درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر ناگویی هیجانی، افسردگی و بهزیستی روانی زنان خیانت دیده . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان.
Baskin, T.W. & Enright, R.D.(2019). Intervention studies on forgiveness: a metaanalysis. J Couns Dev, 82(1):79 ـ90.
Been,K.(2019).The effectiveness of forgiveness in order to Anxiety, Differentiation and mental health of adolescent. Philadelphia: Templeton Foundation: 107-38.
Bennardi, M., Caballero, F.F., Miret, M., Ayuso-Mateos, J.L., Haro, J.M.; Lara, E., Arensman, E. & Cabello, M.(2019) Longitudinal Relationships Between Positive Affect, Loneliness, and Suicide Ideation: Age-Specific Factors in a General Population. Suicide Life Threat. Behav, 49, 90–103
Calati, R., Ferrari, C., Brittner, M., Oasi, O., Olié, E., Carvalho, A.F., Courtet, P. (2019). Suicidal thoughts and behaviors and social isolation: A narrative review of the literature. J. Affect Disord, 245, 653–667.
Carballo, J.J., Llorente, C., Kehrmann, L.; Flamarique, I.; Zuddas, A.; Purper-Ouakil, D.; Hoekstra, P.J.; Coghill, D.; Schulze, U., Dittmann, R.W., & et al.(2020). STOP Consortium. Psychosocial risk factors for suicidality in children and adolescents. Eur. Child Adolesc Psychiatry, 29, 759–776
Davies, P.T. & Martin, M.J.(2015). The reformulation of emotional security theory: The role of children's social defense in developmental
psychopathology. Dev Psychopathol, 25(4pt2): 1435-54.
Flament,M.(2015). Depressive personality dimensions and alexithymia in eating disorders. Psychiatry Research, 135(2):153-163.
Frey, L., Cushing, G., Freundlich, M. & Brenner, E. (2019). Achieving permanency for youth in foster care: assessing and strengthening emotional security. New Haven,CT, USA: Casey Family Services.
Gusma, R.(2015).The epidemiology of suicide in Portugal: 1980–2009. European Psychiatry, 27, 1.
Harris, A. H., Luskin, F. M., Benisovich, S. V., Standard, S., Bruning, J., & Evans, S. (2018). Effects of a Group Forgiveness Intervention on Mood Disorder, Anxiety and mental health. Personality and Individual Differences 41, 1009–1020.
Hearn, K.(2019). Artifacts of thought : Evidence of metacognition in twelfth grade student,s reflective journal writing . Dissertation , wayne state university.
Hui, E.K.P. & Chau, T.S.(2019). The impact of a forgiveness intervention with Hong Kong Chinese children hurt in Mood Disorder and Anxiety. Brit J of Guid Couns, 37(2): 141 ـ56.
Leahy, R. L. (2018). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. In: Sookman, D,editor. Treatment resistant anxiety disorders. New York: Rou ledge, 60-135.
Leske, S., Kõlves, K., Crompton, D., Arensman, E., & De Leo, D.(2021). Real-time suicide mortality data from police reports in Queensland, Australia, during the COVID-19 pandemic: An interrupted time-series analysis. Lancet, 8, 58–63.
Lyubomirsky, S., Kasri, F. & Zehm, K.(2018). Epidemiology of Suicide Deaths. Cognit Ther Res, 27(3):309-30.
Pargament ,K.I. Koenig .H.G., & Perez, L.M. (2017). The many methods of forgiveness: Development and initial Validation of the RCOPE. Journal of Clinical Psychology ,9, 533-543.
Rugo, K.F., Leifker, F.R., Drake-Brooks, M.M.; Snell, M.B.; Bryan, C.J. & Bryan, A.O. (2020) Unit Cohesion and Social Support as Protective Factors Against Suicide Risk and Depression Among National Guard Service Members. J. Soc. Clin. Psychol, 39, 214–228.
Sturgeon, C.L.(2019). Typology of violence and alexithymia, empathy, perfectionism, and substance abuse in federal offenders: National Library of Canada= Bibliothèque nationale du Canada.
Tao, L. J. M., Zhu, T., Fu, H., Sun, R. & Tao, L, et al.(2020). A Pilot Study for Forgiveness Intervention in Adolescents With High Trait Anger: Enhancing Empathy and Harmony. Psychol, Dec 23;11:569134. doi: 10.3389/fpsyg.2020.569134. eCollection.
Taylor, S.E.(2019). Health Psychology & suicidal. Mishawaka USA: Mcgraw-Hill College.
Worthington, E.(2015). Can group interventions facilitate forgiveness of an ex-spouse? A randomized clinical trial. J Consult Clin Psychol; 73: 880-92.
Worthington, E. & Diblasio, F.(2013). Promoting mutual forgiveness within the fractured relationship. Psychology; 27(2): 219-23.
Zaac,J.(2017).The effectiveness of forgiveness in Emotional Safety, Anxiety and mental health of Behavior Problems of Students of Single-Parent adolescent Philadelphia. J Adolesc, 42(165): 115-136.