آموزش اثربخشی مهارتهای مقابله با تنیدگی بر اضطراب کرونا و تاب آوری دانشجویان در دوران پاندمی کووید – 19
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانمحمد غزال پور 1 , سارا حقیقت 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - استادیارگروه روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف : تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر اضطراب کرونا و تاب آوری دانشجویان در دوران پاندمی کووید 19. روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 1400-1401 بوده است. بنابراین 30 نفر ازدانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار به روش نمونه گیری داوطلبانه و هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند، آزمون اضطراب بیماری کرونا و پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون به عنوان پیش آزمون و پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که پس از تعدیل اثرات پیشآزمون، آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر اضطراب کرونا با 95 درصد اطمینان در دانشجویان در دوران شیوع پاندمی کرونا اثربخش بوده است همچنین با 99 درصد اطمینان آموزش مهارتهای مقابله با تنیدگی بر تابآوری دانشجویان مؤثر بوده است که این میزان تأثیر به مقدار 24 درصد گزارش شده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، در دوران کرونا آموزش مهارتهای مقابله ای نقش بسزایی در کاهش اضطراب کرونا و نیز افزایش تاب آوری در دانشجویان دارد.
سالاری، محبوبه، بکرایی، سعید، شریفی نژاد نعمت آباد، محمدامین، عالی زاده، نرگس، محسنی، فاطمه. (1399). پیش بینی اضطراب کرونا ویروس بر اساس تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان در زنان شاغل. نشریه خانواده درمانی کاربردی 38-52.
شهیاد، شیما، محمدی، محمدتقی.(1399). آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید-۱۹ بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه مروری. مجله طب نظامی. ۲۲ (۲) :۱۸۴-۱۹۲
صالح قدیر، زانا، حسنی، فریبا. (1399). مقایسه تاب آوری و راهبردهای مقابله با تنیدگی بین داوطلبان شرکت در جنگ ضد داعش و سربازان. روانشناسی . 41-56.
عینی، ساناز، عبادی، متینه، ترابی، نغمه. (1399). تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوشبینی و تابآوری: نقش میانجی حمایتاجتماعی ادراک شده. ابن سینا. ۲۲ (۱) :۱۷-۲۸
نصیرزاده، مصطفی، آخوندی، مریم، جمالیزاده نوق، احمد، خرم نیا، سعید.(1399) بررسی وضعیت استرس، اضطراب، افسردگی و تابآوری ناشی از شیوع بیماری کرونا) در خانوارهای شهرستان انار در سال ۱۳۹۹: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۹ (۸) :۸۸۹-۸۹۸
نیکنام، مژگان، اللهیاری، عباسعلی، رسول زاده طباطبایی، کاظم، حجازی، الهه. (1392). بررسی اثربخشی تعامل آموزش تنیدگی زدایی و سبک هویت در رضامندی روانی و تنیدگی ادراک شده. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره .1-20
Al-Rabiaah, A., Temsah, M. H., Al-Eyadhy, A. A., Hasan, G. M., Al-Zamil, F., Al-Subaie, S., ... & Somily, A. M. (2020). Middle East Respiratory Syndrome-Corona Virus (MERS-CoV) associated stress among medical students at a university teaching hospital in Saudi Arabia. Journal of infection and public health, 13(5), 687-691.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J.,& et al (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research. 112934.
KEIKHOSRAVANI, M., Babamiri, M., & Dehghani, M. (2012). The relationship between mental health, spiritual intelligence with resiliency in student of Kermanshah University of Medical Sciences.
Mirmahdi S, RezaAli M. The Effectiveness of Mindfulnessbased Cognitive Therapy on Resilince, Emotion Regulation and Life Expectancy among Women with Diabetes2. J Research in Psychology of Health 2017;4(28):167-83.
Paules, C. I., Marston, H. D., & Fauci, A. S. (2020). Coronavirus infections—more than just the common cold. Jama, 323(8), 707-708.
clinical nursing, 29(9-10), 1425.
Sun, L., Sun, Z., Wu, L., Zhu, Z., Zhang, F., Shang, Z., ... & Liu, W. (2020). Prevalence and risk factors of acute posttraumatic stress symptoms during the COVID-19 outbreak in Wuhan, China. MedRxiv, 1-17.
Van Bortel, T., Basnayake, A., Wurie, F., Jambai, M., Koroma, A. S., Muana, A. T., ... & Nellums, L. B. (2016). Psychosocial effects of an Ebola outbreak at individual, community and international levels. Bulletin of the World Health Organization, 94(3), 210.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International journal of environmental research and public health, 17(5), 1729.
Zhang, F., Shang, Z., Ma, H., Jia, Y., Sun, L., Guo, X., ... & Liu, W. (2020). High risk of infection caused posttraumatic stress symptoms in individuals with poor sleep quality: A study on influence of coronavirus disease (COVID-19) in China. MedRxiv.