بررسی اثربخشی آموزش هوش اجتماعی و فرهنگی بر خلاقیت و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان جویبار
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانصدیقه افشاری 1 , سمانه سادات طباطبایی 2 , محمد حسن غنی فر 3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
3 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: هوش اجتماعی و فرهنگی، دسته ای از مهارت ها، استعداد ها و توانایی ها غیرشناختی است که توانایی موفقیت فرد را در مقابله با استرس ها و اقتضاهای محیطی افزایش می دهد. هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش هوش اجتماعی و فرهنگی بر خلاقیت و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان جویبار بود. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان جویبار بودند که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای گزینش شد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه خلاقیت سلطانی، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان و بسته آموزشی هوش بود. داده های بدست امده با نرم افزار spss-19 به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا برای فرضیه های اصلی) و تک متغیره (آنکوا برای فرضیه های فرعی) تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش هوش اجتماعی و فرهنگی بر خلاقیت و خودکارآمدی دانش آموزان تاثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های بدست آمده از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه های آموزشی برای نوجوانان توسط مشاوران در مدارس و مراکز آموزشی می تواند نقش بسزایی در افزایش توانایی هایی چون خلاقیت و خودکارامدی و حل مشکلات باشد
آقاجانی، سیف اله. خرمایی، فرهاد. رجبی، سعید؛ و رستم اوغلی خیاوی. زهرا. (1393). ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، پاییز 1391، 1(3):6-26.
بیرامی، محمد. (1396). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان (مدل فلنر). فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 4، 67-47.
جمالی، مکیه.، نوروزی، آزیتا.، طهماسبی، رحیم.(1392). عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 1392-1391مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 114،49-123.
سیف، علی اکبر. (1392). روانشناسی پرورش نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: نشر دوران.
شفیعی، الهه. (1394). مقایسه هوش اجتماعی، مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقیت در دانشجویان دو زبانه و یک زبانه دانشگاه یزد، پایاننامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی . 1393 . کارشناسی ارشد
کرسباسچی، محمدرضا. (1394). بررسی میزان تاثیر بازی بر هوش فرهنگی و خلاقیت دانش آموزان ابتدایی منطقه سه شهر تهران، پایاننامه. غیر دولتی - دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 1394 . کارشناسی ارشد
معتمدین، مهدی. (1394). بررسی جرات مندی نوجوانان تبریزی. پایان نامه کارشناسی ارشد، اهواز، دانشگه شهید چمران.
نوید نیا، منیژه. (1394). چندگانگی امنیت: امنیت ملی، عمومی و امنیت اجتماعی، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، سال اول، شماره 3-2.(58-35).
Ashnani, E. M., & Mostolizade, Z. (2014). The role of School Factors in strengthen vitality and happiness (mirthfulness) of Isfahan primary school students. Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review, 3(12), 232.
Berg AT, Kelly MM. Defining intractability: comparisons among published definitions. Epilepsia 2014; 47(2): 431-6.
Dolan, SL.(2016), Self-efficacy for cocaine abstinence: Pretreatment correlates and relationship to outcomes. Addictive Behaviors; 33 (5): 675-688.
Golman D (2008). Leadership that results Harv Bus Rev.12(1):76-90.
Ivan, J(2015), The Relationship between Cultural Intelligence and Metacognitive Awareness and Intelligence Beliefs with Academic Performance, 43,20-37.
Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 72(4), 224-230.
Kuh, G. D., Kinzie, J., Schuh, J. H., & Whitt, E. J. (2011). Student success in college: Creating conditions that matter. John Wiley & Sons.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A., & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time?. British Journal of Educational Psychology, 80(3), 473-496.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates, and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35, 353–370. doi: 10.1080/03054980902934639.
Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121.
Renk, k. (2015). Smoking-related self-efficacy intention: assessing factorial validity and structural, beliefs and relationships in 9th-12th grade current smokers in Texas.Addict Behav; 32(9): 1863–1876.
Schraml, K., Perski, A., Grossi, G., & Simonsson-Sarnecki, M. (2011). Stress symptoms among adolescents: The role of subjective psychosocial conditions, lifestyle, and self-esteem. Journal of adolescence, 34(5), 987-996.
Simar Asl, N., Fayazi, M & cholipoor, A. (2010). Determining the consequences of positive psychological factors in Iran management and sciences organization 5 th year, No.17.
Sternberg RJ, Grigorenko EL. Teaching for successful intelligence. In translation: Cheraghi F, Abidi Zakani A, Foladvand, kh. Tehran: Jahad daneshgahi., 2011., P. 28-52. [Full Text in Persian]
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83(3), 357-385.
Tiwari, P., & Bhat, A. K. (2020). The Effect of Emotional Intelligence, Empathy and Perceived Social Pressure on Predicting Social Entrepreneurial Intention: A Field Research. In Methodological Issues in Social Entrepreneurship Knowledge and Practice (pp. 137-158). Springer, Singapore.
Tuominen-Soini, H., & Salmela-Aro, K. (2014). Schoolwork engagement and burnout among Finnish high school students and young adults: Profiles, progressions, and educational outcomes. Developmental psychology, 50(3), 649.
Xiong, Y., Sun, X. Y., Liu, X. Q., Wang, P., & Zheng, B. (2020). The Influence of Self-Efficacy and Work Input on Physical Education Teachers’ Creative Teaching. Frontiers in Psychology, 10, 2856.