مقایسه ساختاری و عملکردی مغز در سه گروه افراد با سطوح مختلف خلاقیت
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانداود معنوی پور 1 , آپامه اشرفی فر 2
1 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم پزشکی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. گرمسار، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم پزشکی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. گرمسار، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش با هدف مقایسه عصب شناختی مغز در سه گروه افراد با سطوح مختلف خلاقیت انجام شد . روش تحقیق علی- مقایسه ای بود. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه مراجعه کنندگان به بخش ام آر آی بیمارستان میلاد در سال 93 بودند. نمونه پژوهش افرادی دارای تحصیلات دیپلم تا دکترا، هر دو جنس و سن بین 25 تا 55 سال که بصورت تصادفی غیرهدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز عبارتند از پرسشنامه خلاقیت تورنس (MMPT-TORRANCE)، MRI ، آزمون برج لندن TOWER OF LONDON )) .روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس مقایسه اندازه و رنگ هر یک از خرده مولفه های عصب شناختی مورد تحلیل قرار گرفت . یافته ها : نتایج نشان دادند که بین عصب شناختی مغز در سه گروه افراد با سطوح مختلف خلاقیت تفاوت وجود دارد . بین حجم مغز ، حجم فرونتال راست، حجم پری فرونتال چپ، حجم پری فرونتال راست، حجم برودمن 46 و حجم هیپوکامپ در سه سطح خلاقیت تفاوت وجود دارد و بین حجم فرونتال چپ و حجم برودمن 10 در سه گروه از افراد با سطوح مختلف خلاقیت تفاوت وجود ندارد (p<0/05) و بین جمع امتیاز و زمان کل در برج لندن در سه گروه از افراد با سطوح مختلف خلاقیت تفاوت وجود دارد (p>0/05) و بین تعداد خطا در برج لندن در سه گروه از افراد با سطوح مختلف خلاقیت تفاوت وجود ندارد . (p<0/05) نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که عصب شناختی مغز با خلاقیت ارتباط دارد آثار جانبی خاصی به نام حمایت کننده ها وجود دارند که ممکن است سازگاری معینی را همراهی نمایند و برای مثال ،گنجایش فراوان مغز انسان بسیاری فوائد سازگارانه را به وجودآورده است.این فوائد در مهارت های پیشرفته حل مسئله ،ابزار سازی عالی و حافظه موثر است که همه این موارد با خلاقیت مرتبط هستند.. آثار جانبی مغز بزرگ میتواند دربرگیرنده توانای هایی مانند تولید موسیقی ، زبان نوشتاری و قواعد پیجیده اجتماعی باشد که نشان دهنده خلاق بودن انسان است.
آرمسترانگ، توماس (1389). هوش های چندگانه در کلاسهای درس. ترجمه مهشید صفری. تهران: انتشارات مدرسه.
بوهم، دیوید. ( 1391) . در باره خلاقیت ، ترجمه محمد علی حسین نژاد ، نشر ساقی، چاپ اول.
شعاری نژاد، علی اکبر (1389) روانشناسی رشد, تهران .انتشارات اطلاعات. جلد اول.
Ackerman, C. M., & Courtney, S. M. (2012). Spatial relations and spatial locations are dissociated within prefrontal and parietal cortex. Journal of Neurophysiology, 108, 2419–2429. doi:10.1152/jn.01024.2011
Anderson DR,.(2009) Declining executive control in normal aging predicts change in functional status: The freedom house study. J Am Geriatr Soc;52:346-52
Botting DR, Palmer R, Chiodo LK, Polk MJ. (2010). Declining executive control in normal aging predicts change in functional status: The freedom house study. J Am Geriatr Soc;52:346-52.
Cabeza R, Nyberg L.(2012). Imaging cognition II: An empirical review of 275 PET and fMRI studies. J Cogn Neurosci;12:1-47.
Cohen A, Ivry RI, Keele SW. (2011). Attention and structure in sequence learning. J Ex Psychol;16:17-30.
Daniza AK, Moscovitch M, Winocur G, Alexander MP, Stuss D. (2010). Clustering and switching on verbal fluency: The effects of focal frontal- and temporal-lobe lesions. Neuropsychologia;36:499-504.
Fan J, McCandliss BD, Sommer T, Raz A, (2012).Posner MI.Testing the efficiency and independence of attention networks. J Cogn Neurosci;14:340-7.
Fink .A, Schwab. D, Papousek. I. (2011). Sensitivity of EEG upper alpha activity to cognitive and affective creativity interventions. International Journal of Psychophysiology, 82 (3), 233-239.
Harris, I. M., Egan, G. F., Sonkkila, C., Tochon-Danguy, H. J., Paxinos, G.,& Watson, J. D. G. (2000). Selective right parietal lobe activation during mental rotation: A parametric PET study. Brain, 123, 65–73.
Helmuth Nyborg. (2005). Sex-related differences in general intelligence g, brain size, and social status. Personality and Individual Differences.Volume 39, Issue 3, August, Pages 497–509
Ivanovic DA, Malloy PF, Boyle PA, Marran M,Salloway S.(2006). Prediction of functional status from neuropsychological tests in community dwelling elderly individuals. Clin Neuropsychol;14:187-95.
Moore, D. W., Bhadelia, R. A., Billingsm, R. L., Fulwiler, C., (2009). Hemispheric connectivity and the visual–spatial divergent-thinking component of creativity. Brain and Cognition, 70, 267–272.
Smith EE, Jonides J.(2011). Storage and executive processes in the frontal lobes. Science;283:1657-61.
Stadler MA. (2010).Role of attention in implicit serial learning. Can J Exp Psychol;21:674-85.
Torrance, E. P., & Goff, K. (1986). A quiet revolution. Journal of Creative Behavior, 23, 136-145.
Yenic. N. Aktamis, H.(2010).Determination of multiple intelligence domains and learning styles of the teacher candidates. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3274-3281