نقش حالتهای فراشناختی در پیش بینی اضطراب ریاضی دانش آموزان
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانارسلان خانمحمدی 1 , ابوذر ناصری 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت الله آملی، گروه روان شناسی، آمل،ایران
2 - دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب ریاضی بر اساس حالت فراشناختی در دانش آموزان دختر بود. در این پژوهش توصیفی همبستگی، 100 نفر از دانش آموزان دختر مقطع پنجم و ششم ابتدایی شهر آمل در سال تحصیلی 93-1392 به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های حالت فراشناختی عابدی و اونیل (1996) و اضطراب ریاضی بای (2011) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود استفاده شد. میانگین سن شرکت کنندگان 11.65±1.55سال بود. نتایج نشان داد که ارتباط منفی و معناداری بین حالت فراشناختی و مولفه های آن؛ آگاهی، راهبردهای شناختی، خودبازبینی و برنامه ریزی با اضطراب ریاضی در دانش آموزان دختر وجود دارد (0.01>P؛ 0.05>P)، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمره کلی حالت فراشناختی (R2=0.17) و مولفه های راهبردهای شناختی و خودبازبینی (R2=0.24) قادر به پیش بینی منفی و معنادار اضطراب ریاضی در دانش آموزان دختر هستند. از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که حالت فراشناختی و مولفه های راهبردهای شناختی و خودبازبینی نقش مهمی در پیش بینی اضطراب ریاضی در دانش آموزان دختر دارند.
ابافت، حمیده. (1388). رابطه راهبردهای فراشناختی، خوداثربخشی و شیوههای فرزندپروری با خودناتوانسازی تحصیلی دانش آموزان دبیرستانهای اهواز. مجله یافته های نو در روانشناسی،2 (7)، 122-108.
آقایی، الهام.، عابدی، احمد.، و جمالی، سمیه. (1391). فراتحلیل اثربخشی مداخلات شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان در ایران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، 18 (1)، 12-3.
حاجلو، نادر.، و باباپور، جلیل. (1392). همبستههای روانشناختی وزن بدن: آیا از روی ویژگیهای روانشناختی می توان لاغری و چاقی را پیشبینی کرد؟. فصلنامه پایش، 12، 182-177.
سالاری فر، محمدحسین.، و پاکدامن، شهلا. (1391). نقش مولفههای فراشناختی در خودنظمجویی. فصلنامه روانشناسی کاربردی،2 (22)، 106-91.
عاشوری، جمال. (1392). ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، ساختار هدفهای ادراک شده کلاس و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. (1392). مجله آموزش در علوم پزشکی، 13 (8)، 700-692.
عبدالملی، لیلا.، صفاری نیا، مجید.، زارع، حسین.، و امیرپور، برزو. (1392). ویژگی های روان سنجی مقیاس اضطراب ریاضی دو بعدی تجدید نظر شده ی بای بر دانش آموزان دختر. مجله پژوهنده، 93، 127-122.
کریمی، فرهاد. (1390). ساخت و اعتباریابی ابزارهای سنجش فراشناخت حل مساله و بررسی رابطه فراشناخت دانش آموزان دوره راهنمایی با عملکرد آنان در حل مسالههای ریاضی. رساله دکتری روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی.
میرزاخانی، مریم.، باقری، محسن.، صادقی، محمدرضا.، میرزاخانی، فرزانه.، و مدانلو، یاسمن. (1393). تاثیر مهارتهای فراشناختی در ژیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله علوم پزشکی مازندران، 24 (115)،174-168.
Bai, H. (2011). Cross-validating a bidimensional mathematics anxiety scale. Assessment, 18(1), 15-22.
Birgin, O., Baloglu, M., Catliglu, H., & Gurbuz, R. (2010). An investigation of mathematics anxiety among sixth through eighth grade students in Turkey. Learn Individual Difference, 20(6), 654-658.
Flavell, J. H. & Flavell, R.F. (2004). Development of children intuitions about thought–action relations. Journal of cognition and development, 5(4), 451-460.
Flavell, J. H. (2000). Development of children knowledge about the mental world .International Journal of behavioral development, 24(1), 15-23.
Jacobson, B.N., & Viko, B. (2010). Effect of instruction in metacognitive self-assessment strategy on chemistry student's self- efficacy and achievement, Academia Arena, 2(11), 1-10.
Jain, S., & Dowson, M. (2009). Mathematics anxiety as a function of multidimensional self-regulation and self-efficacy. Contempt Educational Psychology, 34(3), 240-249.
Legg, A. M. (2009). Metacognition Moderates Math Anxiety and Affects Performance on a Math Task. Electronic Theses & Dissertations.
Morsanyi, K., Busdraghi, C., & Primi, C. (2014). Mathematical anxiety is linked to reduced cognitive reflection: a potential road from discomfort in the mathematics classroom to susceptibility to biases. Behavioral and Brain Functions, 10 (31), 1-13.
Panaoura, A., Gagatsis, A., & Demetriou. (2009). An intervention to the metacognitive performance: self-regulation in mathematics and mathematical modeling. Acta Didactcia Universitatis comenianae. Mathematics, 9(1), 63-79.
Perfect, J. T., & Schwartz. B. L. (2004). Applied metacognition. Cambridge University press, pp.15-39.
Tok, H., Ozgan, H., & Dos, B. (2010). Assessing metacognitive awareness and learning strategies as positive predictors for success in distance learning class. Mustafa Kemal University Journal of social sciences institute, 7(14), 123-134.
Vukovic, R. K., Kieffer, M. J., Bailey, S. P., & Harari, R. R. (2013). Math anxiety starts before school, impacts math achievement. Contemporary Educational Psychology, 38(1), 1 -10.