هنر شرقی، هنر مقدس
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
لیلا امینی لاری
1
(
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور. تهران،ایران
)
زهرا ریاحی زمین
2
(
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز،شیراز،ایران
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نگرش ادیان و مکاتب گوناگون به زیبایی و جمال، نقشی بسزا و تعیین کننده در شکل و محتوای آثار هنری آنها دارد. در تمدن های شرقی، هنر از دیرباز در اکثر مواقع با دیدی شاعرانه، آیینی - عرفانی و یا اساطیری همراه بوده و هدفش نزدیک کردن هرچه بیشتر انسان به زیبایی مطلق بوده است. با بررسی جنبه های فرهنگی و آیینی رویکرد هنری در مشرق زمین، همچنین مطالعۀ اندیشه ها ، دیدگاه ها و جهان بینی های متفاوت و طبقه بندی آرا و نظریه های گوناگون، می توانتعریفی قابل قبول از هنر ارائه داد و با نگاهی عرفانی ـ ادبی به هنر مقدس و دینی که حاصل تمدن شرق است ، نگریست. در مقالة حاضر که به روش کتابخانه ای و به شیوة تحلیلی – توصیفی انجام شده سعی بر آن بوده که ضمن معرفی جلوه های اصیل هنر، نشان داده شود که هنر واقعی حقیقت زیبایی، خالق زیبایی و محور کمال، وارستگی و اصالت است.
Attitudes of various religions and schools of beauty, plays a decisive role in form of their artworks and contents. In eastern civilizations, in most times for the long time, the art has been accompanied with an artistic view, faith-spiritual or mythological and its purpose was to draw more people into absolute beauty. Examining aspects of cultural and ritual art approach in the East and with the study of ideas, different perspectives and worldviews, we can define an acceptable offer of art and we can take a look at the holy and religious art that is result of the east civilization, with a mythological-literal view. In this paper that is done using a library and analytical-descriptive method, we tried to show that the true art, truth of the beauty and the creator of the beauty and perfection of the creator and the philosophy, in addition to introducing the magnificent original art.
_||_