بررسی بازتاب براندازی خاندان های ایرانی: صفاریان، فریغونیان، شاران غرجستان و خوارزمشاهیان در آثار شاعران و مورخان عهد غزنوی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیزهره نورانی نیا 1 , حسن اکبری بیرق 2
1 - دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، گروه زبان و ادبیات فارسی
2 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
روی کار آمدن اولین حکومت ترک نژاد در ایران به دست محمود غزنوی تحقق یافت و مقدمه ظهور سایر حکومتهای ترک در ایران گردید. محمود غزنوی در ادامه اهداف توسعه طلبانه اش ،تعدادی از خاندانهای محلی ایران را از جغرافیای تاریخی سیاسی ایران محو کرد؛ از جمله امارتهایی چون صفاریان ، شاران غرجستان، فریغونیان و خوارزمشاهیان که براندازی آنان در جهت اهداف توسعه طلبانه سلطان غزنوی صورت گرفت. سوال اساسی در اینجا این است که آیا می توان با تقابل دیدگاه شاعران و مورخان عهد غزنوی به گزارش متقنی در این باره دست یافت؟ در این پژوهش که به شیوه توصیفی وتحلیلی و در راستای مطالعات تاریخ محلی ایران، انجام شده است، تلاش گردیده تا این رخدادها به مدد اشعار شاعران، واکاوی شده و پس از تطبیق با دیدگاه مورخان،به مقایسه بازتاب این وقایع نزد دو گروه بپردازیم.
The emergence of Iran's first Turk establishment was realized by Mahmud of Ghazni and it set the stage for formation of other Turk establishments in Iran. Following his expansionist objectives, Mahmud of Ghazni wiped off a number of Iran's local clans from historical and political geography of Iran. Emirates like the Saffarids, Sharan Gharjistan, Al-e Farigun and the Khwarazmians were among the clans whose overthrow was aimed at fulfilling the expansionist ends of the Ghaznavid king. This is the basic question that lies here: Is it possible to reach an authentic report about this case through contrast and comparison of the works of the Ghaznavid’s poets and historicans? In this research, which has been done by an expository-analytical method in line with Iran’s local historical studies, the authors have tried to exactly analyze these events with the help of the poets’ poetry and after corresponding them with the viewpoints of historians, compare their reflections through the eyes of the two groups