نظیرهپردازی نظمی از غزلیات سعدی
محورهای موضوعی : تطبیقی (با ویژگی ادبی و هنری)طالب شجاعی 1 , محمد امیر عبیدی نیا 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
کلید واژه: سعدی, نظمی, غزل, موتیف, موسیقی,
چکیده مقاله :
موتیف به عنوان یک عنصر اصلی در آثار ادبی است که با بررسی آن، اندیشههای اصلی صاحب اثر به دست میآید. نظمی از شاعران معاصر است که پیرو جریان سنتگرایان معاصر شعر سروده است، بررسی موتیفهای غزلیاتش نشان میدهد پیرو ویژگیهای غزل کلاسیک از موتیفهای سنتی در غزلیات استفاده کرده است. نظمی عشق و ارادت خاصی به استاد سخن دارد و شیرینی، لطف کلام و دلیل موفقیت خود در عرصه غزل را به سعدی نسبت میدهد. در این پژوهش کوشش شده با روش توصیفی- تحلیلی و مقایسهای، غزلیات سعدی و نظمی از جنبههای موتیف و مضمون و عناصر موسیقیایی، بررسی شود تا بتوانیم به هدف پژوهش که شناخت سبک و سیاق نظمی است برسیم. یافتههای پژوهش نشان داده نظمی در استفاده از این موتیفها بسیار به سعدی نزدیک است و در بعضی غزلیات، هنرمندانه به شیوهی سعدی از همهی امکانات زبانی، فکری و ادبی برای القای موتیف و مضمون مورد نظر خود بهرهمند شود.
Motif exits as a major element in literary works; the poet’s main idea can be reached through motif investigation. Nazmi is of the contemporary poets who has written poems following contemporary traditionalists. The current study investigated Ali Nazmi’s sonnet motifs via content analysis method. Examining his sonnet motifs demonstrates that although he used to live in the contemporary era, following the features of classical sonnet, he has employed traditional motifs. Nazmi is one of the poets that he is really devoted to saadi and hebelieves saadi is the reason of his success in the field of sonnet poetry. This research wants to use the descriptive, analytical and comparative method for Saadi and Nazmi’s sonnets and examines of motifs and musical elements. . The purpose of this research is to know Nazmi’s method. The findings show that Nazmi is similar to Saadi in areas such as motifs also shows that in some sonnets Nazmi like Saadi, uses literary, linguistic and intellectual possibilities to induce his motif and theme.