پیش زمینه های مردم سالاری دینی و رابطه حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
محورهای موضوعی : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)
1 - عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2 - استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین پیش زمینههای مردم سالاری دینی، وجود نگاه جامع برگرفته از دانشهاای موجاود باه ویااه بااتأکید بر فلسفه اسلامی است. پرسش این است که آیا حکمت متعالیه به عنوان مکتب فلسفی رایج مای تواناد نناینپیش زمینهای را برای مردم سالاری دینی تأمین نماید؟ مدعا این است که با توجه باه قارانن ، شاواهد ، مساتندا ودلایل موجود میتوان گفت که ننین امکانی در حکمت متعالیه نهفته است و از این رو گفته مای شاود کاه حکماتمتعالیه پشتوانه فلسفی انقلاب اسلامی است. در این زمینه البته توجه به نند نکته قابل اشاره اسات : تلفیا و پیونادنظر و عمل و آرمانگرایی و واقعگرایی، توجه به لوازم و مفروضا و پیش فرضها و داشتن حریت و شاااعت لازمبرای ابراز رأی و نظر و آزاداندیشی، تأکید بر داشتن فهم و نگاه فلسفی به مثابه پشاتوانه نظاری اقاداما عملای وعینی، این که سیاست و حکومت نمیتواند فارغ از آنچه در جامعه میگذرد باشد و از این رو متأثر از جریانا فکاریو اجتماعی است. محورهای مورد اشاره در مقاله حاضر با این رویکرد مورد بحث قرار میگیرد کاه بار داشاتن نگااهجامع با پشتوانه حکمی و فلسفی در نظریه مردم سالاری دینی تأکیاد نمایاد و بار ایان نکتاه پافشااری نمایاد کاهنمی توان و نمیبایست از رویکرد جامع حکمی و فلسفی در کنار توجه به محورهای فوق الاذکر ففلات کارد . پایاانبخش مباحث، ارانه مباحثی در زمینه رأی مردم و رابطه حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی است.
One of the most important foregrounds of religious democracy lie within a comprehensive look taken at the current knowledge with particular emphasis on the Islamic philosophy. The question posed is that whether transcendental theosophy as philosophical school can provide such foreground for religious democracy. It is claimed that one can say this is possible in transcendental theosophy thanks to the existing evidence and reasons. Henceforth, it is said that transcendental theosophy philosophically supports the Islamic revolution. In this regard, several points need to be mentioned: incorporated theory, practice, idealism and realism, considering means, assumptions, presumptions and having necessary freedom and courage to express views and free thinking, emphasizing on having philosophical understanding and attitude as conceptual enterprise of objective and pragmatic measures and that politics and government cannot get through what is going on in the community; in this case it is affected by social and mental streamlines. These topics are dealt with in this article with the approach that by taking a comprehensive look with a philosophical and theosophical enterprise, religious democracy theory can be underlined. Besides, this point is insisted that philosophical and theosophical approach cannot and must not be neglected while considering the above topics. The last part of discussion centers upon issues of public opinion and Islamic revolution and transcendental theosophy relationship.
_||_