بررسی تعارض ارزشی در شیوههای جامعهپذیری سیاسی کارگزاران رسانههای جمعی ایران در سال 1398
محورهای موضوعی : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)محمد ساعی فر 1 , اصغر مهاجری 2 , امیر مسعود مظاهری 3 , علی اصغر محکی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: جامعهپذیری سیاسی, تعارض ارزشی, کارگزاران رسانههای جمعی, ایستارهای ارزشی, ظرفیتهای سیاسی, رسانه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تعارض در ارزشهای بنیادی و شیوههای جامعهپذیری سیاسی کارگزاران رسانههای جمعی ایران در سال 1398 است. روش پژوهش تلفیقی از تکنیکهای کمّی و کیفی بوده وهمه فرضیههای پژوهش تایید شد، مبنی بر اینکه، توانش کارگزاران اصولگرا، کارگزاران میانهرو و اصلاحطلببر جامعهپذیری سیاسی تاثیر معنیداری دارد، مورد تایید قرار گرفت. در مورد ارتباط ایستارهای ارزشی کارگزاران رسانه بر جامعهپذیری سیاسی نیز اینکه ایستارهای ارزشی اصولگرایان، میانهروها و اصلاحطلبان بر جامعهپذیری سیاسی تاثیر معنیداری دارد، مورد تایید قرار گرفت. در مورد ظرفیت کارگزاران رسانه بر جامعهپذیری سیاسیاین نکته تایید شد که ظرفیت رسانههای اصولگرایان، میانهروها و اصلاحطلبان بر جامعهپذیری سیاسیتاثیر معنیداری دارد.
The purpose of the present study is to survey contradictions in the fundamental values and political socialization methods of Iran's mass media officials in 2019. The method of study is a mixture of qualitative and quantitative techniques and all the research hypotheses denoting that the potentials of conservative, moderate, and reformist officials have a significant effect on political socialization were confirmed. It was also approved that the value beliefs of conservative, moderate, and reformist officials have a significant effect on political socialization. Furthermore, this point was emphasized that the capacities of conservative, moderate, and reformist media have a significant effect on political socialization.
آذین، احمد؛ جهانشاهی، رضا (1394). نقش رادیو و تلویزیون در جامعهپذیری سیاسی دانشجویان. علوم اجتماعی، 4(7).
جعفریننژاد (1391). کاربران تولیدکننده محتوا، اساس روابط عمومی در عصر رسانههای اجتماعی. در: مجموعه مقالات همایش بینالمللی روابط عمومی. تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی.
سبکتکین، قربانعلی؛ محبوبی، مرضیه ( 1394). بررسی نقش رسانهها در جامعهپذیری سیاسی جوانان. در: دومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
طلوعی و همکاران (1395). تأثیر تغییرات ساختاری و جهانی شدن بر فرهنگ سیاسی ایران. مطالعات ملی، 3(10).
هزار جریبی؛ یونسی، خادم (1391). زمینههای جامعهشناسی: جامعهپذیری سیاسی. تهران: شرکت انتشاراتی پاژنگ.
Kandari & Mohammad Hassan (2018). Rapport Mill-Kumara ta’ Cog oil Dear Evalwazzjoni tans-Servizzi ta’Trattament fil-Qasam tad -Drugs u Alco on. Report of the Committee for work on evaluation of services on treatment in the field of drugs and alcohol. Malta.
Radi, J. & Teylor, G. (2015). The uses of Mass Communications perspective on Gratifications Researc. Beverly Hills.
Swig & Jangom Maine (2012). Social Psychology. Norton & Company, Inc. New York.
_||_Azin, A. & Jahanshahi, R. (2016). The role of radio and television in the political socialization of students. Social Sciences, 4(7). [In Persian]
Hezar Jaribi; Younesi, Kh. (2013). Sociological contexts: Political sociability. Tehran: Pajeng Publishing Company. [In Persian]
Jafarinejad (2013). Content-generating users are the basis of public relations in the age of social media. In: Proceedings of the International Conference on Public Relations. Tehran: Public Relations Agent Publications. [In Persian]
Kandari & Mohammad Hassan (2018). Rapport Mill-Kumara ta’ Cog oil Dear Evalwazzjoni tans-Servizzi ta’Trattament fil-Qasam tad -Drugs u Alco on. Report of the Committee for work on evaluation of services on treatment in the field of drugs and alcohol. Malta.
Radi, J. & Teylor, G. (2015). The uses of Mass Communications perspective on Gratifications Researc. Beverly Hills.
Sabkatkin, Gh.A. & Mahboubi, M. (2016). Investigating the role of media in the political socialization of youth. In: The Second International Conference on Research in Science and Technology. [In Persian]
Swig & Jangom Maine (2012). Social Psychology. Norton & Company, Inc. New York.
Tolouei & et al. (2015). The Impact of Structural Change and Globalization on Iranian Political Culture. National Studies, 3(10). [In Persian]