روششناسی شناخت در حکمت متعالیه
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامی
محمدحسین ایراندوست
1
,
اسحاق ابان
2
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
2 - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران.
کلید واژه: ملاصدرا, حکمت متعالیه, روششناسی شناخت, معرفت, فلسفه اسلامی,
چکیده مقاله :
شناخت و معرفت از مقولههایی است که همه حکما و فلاسفه در مورد آن به بحث و تحقیق میپردازند، آنچه مهم و هدف اصلی است بررسی روشهای رسیدن به شناخت و منابع آن است که تحت عنوان روششناسی شناخت یاد میشود. در روششناسی شناخت باید به منابع اصلی فیلسوف در رسیدن به شناخت توجه کرد. ملاصدرا روش و متد کاملا جدید و تازهای دارد و هیچ یک از روشهای قبل خود را اعم از روش شناخت مشاء، اشراق، عرفان و کلام را به طور کامل نه رد میکند و نه تایید و از روشهای مذکور و منابع آنها از جمله برهان و وحی و شهود نیز استفاده کرده و تحلیل جامع و کامل و تازهای ارائه داده و افقی نو در راه رسیدن به شناخت و معرفت بنا نهاده است.
Cognition and knowledge have been the categories that allscholars and philosophers discuss and research on. In the methodology of cognition, one should pay attention to the main sources of the philosopher in achieving cognition. Mulla Sadra has a completely new method and approach, and he does not completely reject or confirm any of his previous methods, including the method of recognizing peripatetics, enlightenment, mysticism, and theology, and he does not approve of these methods and their sources, including proof and revelation. In addition, the intuition has also been used, and it has provided a comprehensive, complete, and new analysis, and has laid a new horizon for the attainment of knowledge.
_||_