کیفیت حفظ اختیار علت تامه در ارتباط با وجوب بالقیاس معلول از دیدگاه ملاصدرا
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامی
1 - دانشجو
2 - هیات علمی/دانشگاه آزاد قم
کلید واژه: وجوب بالقیاس, معلول, ضرورت, اختیار,
چکیده مقاله :
یکی از فروع اصل علیت ، وجوب بالقیاس است ونفی آن مستلزم نفی اصل علیت است، بعضی ازمتکلمین پنداشته اند که این قاعده ، مخصوص علت های جبری وبی اختیار است واما در مورد فاعلهای مختار،بعد از تحقق جمیع اجزاء علت ،باز جای اختیار وانتخاب فاعل،محفوظ است. غافل از اینکه قاعده ی عقلیه ، قابل تخصیص نیست . ازنظر برخی متکلمان ضرورت علّی دربحث فاعل های مختار و نیز دراینکه عالم حادث است ونیاز خدای سبحان،مشکل ساز می شود از این رو ایشان اولویت را جایگزین ضرورت علّی کرده اند .برخی از اندیشمندان معاصر نیز به طورکلی ضرورت علّی را چه به صورت غیری وچه بالقیاس منکرند وبرای نفی این دو ضرورت ، ادله ای اقامه کرده اند از نظر ایشان با پذیرش ضرورت علّی همه فاعل ها موجب خواهند بود مطلوب ما در این مقاله تثبیت ادعای ملاصدرا مبنی بر حفظ اختیار علت تامه در رابطه با وجوب بالقیاس معلول است.
One of the branches of the principle of causality , necessity implies the negation of the negation of Mulla Sadra Analogically the principle of causality In terms of some speakers this rule , for reasons algebraic Now , the autonomous agents , after the fulfillment of all components due to open the subject selection available , reserved. Intellectual unaware of the rule , not attributable. Some of theologians causal necessity of autonomous agents and also Draynkh discussion is the need Allah created the universe , becomes problematic In discussing the subject of autonomous and origination of the world is problematic It is therefore necessary to replace them priority Ali have. Some contemporary scholars generally deny the causal necessityeither someone else and what Analogically And to negate the necessary evidence has been adduced. He would accept the necessity Ali all subjects will be We are well established in this article Mulla Sadra's claim to keep control of the complete cause-effect relationship with the obligation Analogically
_||_