بررسی تطبیفی مشروعیت جمع نمازهای ظهر با عصر و مغرب با عشاء
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقهادی غلامرضاراوی 1 , مینا غلامرضاراوی 2 , محمد ابراهیم نژاد کهنی 3 , جواد صالحی 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه قم
2 - دانشجو
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
4 - استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور- تهران
کلید واژه: مریض, باران, نماز, سفر, جمع,
چکیده مقاله :
یکی از مسائل مورد اختلاف میان شیعه و اهل سنت مشروعیت جمع دو نماز می باشد. شیعه برای نماز ظهر و عصر و برای نماز مغرب و عشاء وقت مشترک قائل است یعنی می توان نماز ظهر و عصر را و نماز مغرب و عشاء را با هم خواند. البته بعضی از فقها معتقدند که بدون عذر تآخیر در نماز جائز نمی باشد. اهل سنت قائل به وقت مشترک بطور مطلق نمی باشد و جمع بین دو نماز را در مواردی خاص جایز می داند. در این مقاله استدلال هر دو مذهب را بیان و آن ها را نقد و بررسی می کنیم. نظریه غالب فقهای شیعه مشروعیت جمع بین دو نماز مطلقاً می باشد اما بعضی از فقها در صورت عذر تأخیر را جایز می داند. اهل سنت درباره مشروعیت جمع بین دو نماز به صورت مطلق جایز نمی دانند و بعضی از علما اهل سنت جمع بین دو نماز را مقید به بیماری یا سفر یا قید هایی دیگر کرده اند. با مطالعه کتب حدیثی اهل سنت احادیثی یافت می شود که جمع بین صلاتین را به صورت مطلق اثبات می کند که این احادیث هم نظر با دیدگاه شیعه می باشد.
One of the disputed issues between Shiites and Sunnis is the legitimacy of the gathering of two prayers. Shiite has a common time for prayer at noon and afternoon, and for the prayers of the Maghrib and Isha, it is possible to pray the prayers of the noon and evening, and the prayers of Maghrib and Isha together. Of course, some jurisprudents believe that there is no delay in prayer without excuses. The Sunni does not consider the total time to be absolute and the total between two prayers is permissible in certain cases. In this article, we explain the arguments of both religions and criticize them. The dominant theory of the Shi'a jurisprudents is absolute legitimacy of the two prayers, but some of the jurists are entitled to delay in the event of an excuse. Sunnis do not agree on the total legitimacy of the two prayers in absolute terms, and some Sunni scholars have combined the two prayers with sickness or travel or other restrictions. By studying Sunnite Hadiths, there are some hadiths that prove the totality of the platinum, which is consistent with Shi'a's views.
_||_