پیشگامان مکتب جمال در عرفان و فلسفه اسلامی
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامیمحمدحسین ایراندوست 1 , ملیحه آدینه فرد 2
1 - عضو هیات علمی
2 - دانشجوی دکتری ادیان و عرفان
کلید واژه: زیبایی, عرفان اسلامی, مکتب جمال, فلسفه,
چکیده مقاله :
هر انسانی ، راهی را برای رسیدن به خدا برمی گزیند، یکی راه دین، یکی راه اخلاق، یکی از راه عبادت، یکی از راه تعقل؛ اما به شهادت دل، کوتاهترین راه برای رسیدن به خدا، راه عشق است. و این راه مکتب جمال است. مکتب جمال، از قرن سوم هجری به طور رسمی در عرفان اسلامی ظهور یافته و شخصیت های بزرگی نیز بدان معتقد و پایبند بوده اند این مکتب، عالم را زیبا می داند، فلسفه و هدف خلقت را در زیبایی می جوید و انسان را به زیبایی ها فرا می خواند. پیام اصلی این مکتب پیوند عاشقانه با خداوند و جهان هستی است. مکتب جمال که از فطرات و سرشت انسان سرچشمه گرفته ،به همه حقایق وجودی انسان توجه داشته و از همه توانایی های او برای رسیدن به مقام قرب الهی استفاده نموده،به دوره ای خاص و مقطعی کوتاه از تاریخ عرفان اسلامی و ایران محدود نمی شود ،چنانکه بزرگان و شخصیت های این مکتب نیز به افراد معدود و شناخته،محدود نمی گردند . ردّ پای این مکتب را می توان در تمدن های مختلف بشری جست و جو کرد.این مقاله بر آن است تا با روش توصیفی، ضمن معرفی مکتب جمال، عناصرشکل دهنده آن را از دید فلاسفه و عرفای اسلامی تبیین نموده، و نتیجه بگیرد که عناصری از این مکتب در آثار و نوشته های عارفان و فیلسوفان الهی تجلی یافته است.
Abstract:Perfection doctrine which is originated from human nature and characters,is considered all the fact of human existence and have used from all of his ability for reaching to celestial esteem, it is not exclusive to a specific and short period of the Iranian and Islamic mysticism,the followers of this doctrine are not Limited To a few famous persons.The footprints of this doctrine can be found in many human civilizations.This article intend to introduce this doctrine and its forming companents and also its most distinguish followers, and conclucl how these elements are expressed in their works.Perfection doctrine which is originated from human nature and characters,is considered all the fact of human existence and have used from all of his ability for reaching to celestial esteem, it is not exclusive to a specific and short period of the Iranian and Islamic mysticism,the followers of this doctrine are not Limited To a few famous persons.The footprints of this doctrine can be found in many human civilizations.This article intend to introduce this doctrine and its forming companents and also its most distinguish followers, and conclucl how these elements are expressed in their works.