بررسی مسئله اجتماع امر و نهی بر اساس مبانی فلسفه ملاصدرا
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقهادی غلامرضاراوی 1 , عبدالله امیدی فرد 2
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه قم
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه قم و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه
کلید واژه: امر و نهی, حسن و قبح, تقابل, فلسفه,
چکیده مقاله :
یکی از مباحث مهم اصولی که نقش بسزایی در استنباط احکام شرعی دارد مسئله اجتماع امر و نهی می باشد. بحث در این است که آیا عمل واحد می تواند برای مثال دو عنوان وجوب و حرمت را داشته باشد یا چنین چیزی محال است. در این رساله قصد داریم که براساس فلسفه ملاصدرا به حل مسئله بپردازیم و به این سوالات پاسخ دهیم. آیا امکان ورود فلسفه در این بحث وجود دارد؟ نسبت انسان با ملکات نفسانی خود چگونه است؟ رابطه بین حسن و قبح چیست؟ در جواب باید گفت که مسئله اجتماع امر و نهی بحثی عقلی می باشد پس امکان ورود فلسفه به آن می باشد. رابطه نفس انسان با ملکاتش بصورت فاعلی می باشد و انسان با اعمال خود صورت متناسب انشاء می کند. بین حسن و قبح رابطه عدم و ملکه است و نمی تواند این دو صفت با هم جمع شود پس نفس انسانی نمی تواند براساس عمل در آن واحد هم صورت حسن و هم صورت قبیحه انشاء کند. پس اجتماع امر و نهی عقلا محال است.
One of the main issues underlying the community's role in the interpretation of religious orders are orders. The debate is whether single action can, for example, as a necessity and dignity have two or such a thing is impossible. In this paper, we consider that, according to Mulla Sadra's philosophy to problem-solving and answering these questions. Is there the possibility of philosophy in this debate? What is our relation with your spirits? What is the relationship between good and evil? In response, the social issue orders rational discussion. So it is possible to enter philosophy. The relationship between the human soul and human file with the Queen fire for his actions as appropriate to the composition. Between good and evil and the relationship of these two traits queen and can not be together after the human soul can not be the basis for faith and practice at the same time as the Qbyhh composition. So rationally ordered society is impossible. So rationally ordered society is impossible