سنجش تمایل به پرداخت خانوارها به منظور بهرهمندی فرزندانشان از پارک طبیعت پردیسان بعنوان مدرسه طبیعت با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط (CVM) (مطالعه موردی: پارک پردیسان)
محورهای موضوعی : کالبدیزهره الزهرا روحیپور 1 , سید محمد شبیری 2 , مریم لاریجانی 3 , علیرضا میکائیلی 4
1 - دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
3 - استادیارگروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
4 - دکتری معماری منظر، دانشیار گروه محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده افزایش خطر ابتلا به بیماری ها، مشاجرات عمومی درباره تنزل امنیت غذایی و بالا رفتن سطوح آلودگی و انحطاط محیط زیست، چالش های فراروی جوامع است. آنچه در این زمینه قابل تأمل است نقش و اثری است که نظامهای آموزشی در آموزش رفتارهای زیست محیطی در کاهش این بحرانها دارند. این مهم در قالب مدارس طبیعت قابل اجرا است. در این تحقیق سعی برآن است تا از افراد سؤال شود تا چه اندازه برای بهرهمندی از یک مدرسه طبیعت برای فرزندان خود ارزش قائلند. لذا از طریق طراحی و توزیع 163 پرسشنامه دوگانه-دوبعدی در بهمنماه 1395 و با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و مدل رگرسیونی لوجیت به منظور سنجش میزان تمایل به پرداخت افراد جامعه و بر اساس روش حداکثر درستنمائی، پارامترهای مدل برآورد گردید. نتایج نشان داد تمایل به پرداخت افراد به منظور بهرهمندی از پارک طبیعت پردیسان بعنوان مدرسه طبیعت با متغیرهای درآمد، تحصیلات، نگرانی از تخریب پارک طبیعت پردیسان، رابطه مستقیم و با متغیر پیشنهاد ارتباط منفی و معنی داری داشته است، و افراد ارزش خود جهت این بهرهمندی را حدود 10000 تومان اعلام کردند و برای این کار حداکثر تمایل به پرداخت خود را نشان دادند. طبقه بندی JEL: Q27،Q51،Q57
منابع
Amini,E & Shahbazi,Z.2015: Estimation of recreational value of oar forests of Sirvan and Chardavol townships using conditional valuation method, [In Persian], Spatial planning, Fifth year, first issue, sequel 16
Amir Nejad. Kh. Khalilian. 2006, Estimation of existential value of forests of northern Iran using conditional valuation, [In Persian], agricultural sciences and resources. 154- Natural, Volume 13, Issue 2, Pages 1
Dizaji.M, Najafi Nasab. H, Sherrkhah,2011. Estimation of the tourist value of the Park of Eil Goli in Tabriz using a conditional valuation technique, [In Persian]. Quarterly Journal of Applied Economics of the second year / Seventh Number
Dehghani, Z., 2012. Economic-environmental evaluation of forest (Case study: Isfahan Ironworks Plant forests), [In Persian]. Master's Thesis. Yazd University
Ramezani Ghavam Abadi. M H, 2012; "Strategic Review of Environmental Protection Education in Iran", [In Persian], Strategic Quarterly, Vol. 25, No. 25, 257-233
Salehi and Ghaemi Asl, S. and Z, 2012; "The Study of the Relationship between Environmental Education and Environmental Protection Behaviors", [In Persian], Journal of Environmental Education and Sustainable Development, Payame Noor University, Volume 1, Issue 3, Pages 67-79.
Sayadi,F.R. H.2014. Estimation of Recreational Value of Sorkheh-Hesar Forest Park Using Conditional Verification Method and Comparison with Similar Estimates in Iran, [In Persian], Environmental Studies, Year 5, Issue. 10 pp. 35 to 42
Fattahi. Ezekiel Safflower N, Rezvani M, Hosseini. 2014. Valuation of Natural Resorts in Rural Areas (Case Study: Forty Choi Forest Park), [In Persian], Quarterly Journal of Developmental Rural Strategies, Vol. 1, No. 1, p. 1
Molly M., Kavoshi Kalashi, M., 2011, Estimation de la valeur de conservation des lilas lilas en utilisant la méthode d'évaluation associée à la double sélection unidimensionnelle, [In Persian],, Journal of Agricultural Economics and Development, Science et Technologie, Vol 25, No. 3, Pages 322, 329
Molly, M, 2009, Economic and Environmental Valuation of Arasbaran Forest Ecosystem. Ph.D., Department of Agricultural Economics, [In Persian], Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran.
Meybodi, H, 2013; "Does the kind of school make a difference in the environmental awareness of elementary students?, [In Persian], Journal of Environmental Education and Sustainable Development, Volume 1, Issue 4, Page 11 - 19
Vahab Zadeh. Ah, Hosseinian. Ah, 2013. Child and nature translation (nature school textbook). Psychological, socio-cultural and evolutionary research., [In Persian], Editors: Peter Cahn and Stephen Colette. Mashhad University Jihad. 283 p
Cohen, Stewart & Horm-Wingerg, D. (1993). Children and the environment: Ecological awareness among preschool children. Environment and Behavior 25(1), 103-120.
Deng, J., Pierskalla, C. (2013). Using contingent valuation to estimate the willingness of tourist to pay for urban forest: a study in Savanah, Goergia.Urban Forestry, Urban Greening 278: 275-282.
Gibson, J. J. (1977). The theory of affordances. In R. Shaw & J. Bransford (Eds.), Perceiving, acting, and knowing: Toward an ecological Psychology. Hillsdale, NJ: Erlbaum 67-82.
Hart, Roger. (1997). Children’s Participation: The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care. United Kingdom: Earthscan Publications Limited
Judge, G., C. Hill, W. Griffiths, T. Lee, and H. Lutkepol. (1988), Intruduction to the theory and practice of econometrics. New York: Wiley.
Kellert, Stephen R. (2005). Building for Life: Designing & Understanding the Human-Nature Connection. Washington, D.C.: Island Press.
Kuo, F.E. and A. Faber Taylor (2004). “A Potential Natural Treatment for Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder: Evidence from a National Study.” American Journal of Public Health 94(9): 1580–1586.
Kyttä, Marketta, (2003). Children in Outdoor Contexts: Affordances and Independent Mobility in the Assessment of Environmental Child Friendliness (PhD dissertation), Helsinki University of Technology, Centre for Urban and Regional Studies, Helsinki, Finland.
Kyttä, Marketta, (2004). The extent of children’s independent mobility and the number of actualized affordances as criteria for child-friendly environments. Journal of Environmental Psychology, 24(2), 179-198.
Maddala, G.S. (1991). Introduction to econometrics. 2nd edition, Macmillan, New York
Olds, Anita (1989). Nature as healer. Children’s Environments Quarterly, 6(1) 27-32.
Reynisdottir, Maria, Haiyan Song, and Jerome Agrusa. (2008). Willingness to pay entrance fees to natural attractions: An Icelandic case study, Tourism Management, 29:1076– 1083.
Samdin Z. (2008). Willingness to pay in Taman Negara: A Contingent Valuation Method. Int. Journal of Economics and Management, 2(1): 81-94.
Sebba, R. (1991). The landscapes of childhood-The reflection of childhood’s environment in adult memories and in children’s attitudes. Environment and Behavior, 23(4), 395-422.
Taylor, A.F., F.E. Kuo and W.C. Sullivan. (2001). “Coping with ADD: The Surprising Connection to Green Play Settings.” Environment and Behavior 33(1): 54-77.
Wells, N.M. (2000). “At Home with Nature: The Effects of Nearby Nature on Children’s Cognitive Functioning.” Environment and Behavior 32(6): 775-795.
Wells, N.M. and G.W. Evans. (2003). “Nearby Nature: A Buffer of Life Stress among Rural Children.” Environment and Behavior 35(3): 311-330.
White P.C.L. and Lovett J.C. (1999). Public preference and willingness to pay for nature conservation in North York Moors National Park, UK. Journal of Environmental Management, 55: 1-13
White, R. & V. Stoecklin. (1998). Children’s Outdoor Play & Learning Environments: Returning to Nature. Accessed November 3, 2008 from www.whitehutchinson.com/children/articles/outdoor.shtml