طراحی مدل شفافیت سازمانی به منظور توانمندسازی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحسنا کاشف 1 , مریم تقوایی یزدی 2 , کیومرث نیاز آذری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شفافیت سازمانی به منظور توانمندسازی مدیران انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی 12 نفر از مدیران اجرایی دانشگاهها و در بخش کمی 254 نفر از مدیران اجرایی دانشگاههای آزاد استان مازندران در سال تحصیلی 97-1396 (750 نفر) بودند که بهترتیب با روشهای نمونهگیری هدفمند و خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامههای محققساخته شفافیت سازمانی (50 گویهای) و توانمندسازی (33 گویهای) استفاده شد که روایی صوری و سازه آنها تأیید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 94/0 و 78/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که شفافیت سازمانی دارای چهار بعد مدیریتی، مالی، ساختاری و فناورانه و توانمندسازی مدیران دارای نه بعد دانش و مهارت، اعتماد، ارتباطات، انگیزه، سبک رهبری، یادگیری سازمانی، ساختار سازمان، تنوع نیروی کار و سیال بودن اطلاعات بود. مدلهای شفافیت سازمانی و توانمندسازی مدیران برازش مناسبی داشتند. همچنین یافتهها نشان داد که شفافیت سازمانی و توانمندسازی مدیران و ابعاد آنها رابطه معنادار مثبتی داشتند.