ارائه الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای پژوهشی پژوهشگاهها و پژوهشکدههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
جمیله معصومی نیا
1
,
عصمت مسعودی ندوشن
2
,
زینب گلزاری
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه
آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سازمانهای پژوهشی, ارزیابی عملکرد, داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصها و مؤلفههای مؤثر بر ارزیابی عملکرد سازمانهای پژوهشی و ارائه الگوی ارزیابی این سازمانها انجامشده است. روش: این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی و ازنظر روش انجام تحقیق، اکتشافی و آمیخته محسوب میشود. مرحله کیفی از روش استقرائی و راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد از دیدگاه اشتراوس و کوربین و در مرحله کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل یافتهها حاکی از آن بود که ارزیابی عملکرد سازمانهای پژوهشی مشتمل بر ارزیابی سازمانهای پژوهشی شامل دو بعد رفتاری و ساختاری؛ موجبات علی شامل طراحی، اجرا و ارزشیابی و کنشگران انسانی؛ بسترها شامل دو مؤلفه اصلی سطح ملی، سطح سازمانی؛ اجرای ارزیابی پژوهش شامل دو زیر مؤلفه سطح خرد و سطح کلان؛ واسطهها شامل دو مؤلفه سطح سازمانی و سطح محیط سازمان؛ پیامدها در سه سطح فردی، سازمانی و فرا سازمانی میباشند. همچنین، در مدل یابی معادلات ساختاری با تأکید بر نرمافزار AMOS نشاندهنده برازش مناسب و تأیید الگوی پژوهش است. نتیجه گیری: تدوین و بهکارگیری این الگو به سیاستگذاران و نهادهای اصلی از قبیل وزارت عتف، شورای عالی عتف، شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در پایش و ارزیابی اختیارها و وظایفی بر عهدهدارند و همچنین مدیران سازمانهای پژوهشی این امکان را میدهد که رهنمودهای سیاستی و تدابیر بازنگری بهتری را مدنظر قرار دهند و بهتمامی زوایای عملکرد ازنظر نقاط قوت و ضعف سازمانهای پژوهشی دست یابند.
Purpose: The present study is aimed at identifying the indicators and components of effectiveness in evaluating the performance of research organizations and presenting the evaluation model of these organizations. Method: This research is applied and, explored and mixed in terms of research method. Qualitative stage of inductive method and strategy of the grounded theory, and in the quantitative stage, the exploration and confirmation factor analysis, and the structural equation model was used. Findings: The results of the analysis of the findings that the performance evaluation of research organizations includes Evaluation of research organizations including two behavioral and structural dimensions, causes including design, execution, and evaluation, and human actors, foundations including two main components of national level, organizational level, implementation of research evaluation including two sub-components of micro level and macro level, intermediates including two components of organizational level and organization environment level, consequences at three individual, organizational and meta-organizational levels. Moreover, in the modeling of structural equations, emphasizing AMOS software, the proper fitting and confirmation of the research model were achieved. Conclusion: formulation and application of this model enable policymakers and key institutions such as the Ministry of Science Research and Technology, the Supreme Council of the Cultural Revolution, the Vice President of Science and Technology, who are responsible for monitoring and evaluating powers and duties, in addition to the managers of research organizations to consider improved policy guidelines and review measures and achieve all aspects of performance in terms of strengths and weaknesses of research organizations.
