شناسایی عوامل موثر بر رهبری مثبت گرا در بین مدیران مدارس
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشموسی مقدس 1 , پریوش جعفری 2 , محمد نور رحمانی 3 , نادر قلی قورچیان 4
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد بندر عباس ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بندر عباس ، ایران.
2 - دانشیارگروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران
3 - استادیار ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد بندر عباس ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بندر عباس ، ایران.
4 - استاد گروه مدیریت آموزشی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
کلید واژه: عوامل موثر, رهبری مثبت گرا, مدیران مدارس, رفتار سازمانی مثبت گرا,
چکیده مقاله :
هدف: توانمندی رهبری مثبتگرا میتواند برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، کیفی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش متخصصان تعلیموتربیت و افراد خبره در حیطه مدیریت و رهبری آموزشی استان فارس بودند که تعداد 16 نفر از آنها طبق اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته با چهار سوال بود که بهصورت انفرادی انجام و علاوه بر یادداشت مطالب، صدای مصاحبهها جهت بررسی مجدد ضبط شد. روایی مصاحبهها با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش بازآزمایی 20 روزه 77 درصد و با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 79 درصد محاسبه شد. دادهها با روش کدگذاری در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل موثر بر رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس شامل 30 مفهوم در سه عامل فردی (با 11 مفهوم)، عامل سازمانی (با 13 مفهوم) و عامل محیطی (با 6 مفهوم) بود. در نهایت، الگوی عوامل موثر بر رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس ترسیم شد. نتیجهگیری: با توجه به عوامل موثر شناساییشده بر رهبری مثبتگرا در بین مدیران مدارس و الگوی ترسیمشده برای آن، متخصصان و برنامهریزان تعلیموتربیت با توجه به آنها میتوانند گام موثری در جهت بهبود و ارتقای رهبری بردارند و برای سازمان خود مزیت رقابتی ایجاد نمایند.
Purpose: The ability of positive leadership can create a competitive advantage for the organization. As a result, the current research was conducted with the aim of identifying the effective factors on positive leadership among school principals. Method: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was qualitative. The research population was education specialists and experts in the field of educational management and leadership in Fars province, which 16 people of them were selected as a sample according to the principle of theoretical saturation. The research tool was a semi-structured interview with four questions, which was conducted individually, and in addition to the notes of concept, the audio of the interviews was recorded for review. It should be noted that the validity of the interviews was confirmed by the triangulation method and its reliability was calculated by the 20-day test-retest method 77% and by the agreement coefficient method between two coders 79%. Data were analyzed by coding method in MAXQDA software. Findings: In this study present there were 7 women (equivalent with 43.75 percent) and 9 men (equivalent with 56.25 percent) which the education level of 8 people (equivalent with 50 percent) had a master's degree and 8 people (equivalent with 50 percent) had a PhD. The findings showed that the effective factors on positive leadership among school principals were included 30 concepts in three individual factors (with 11 concepts), organizational factor (with 13 concepts) and environmental factor (with 6 concepts). Finally, the pattern of effective factors on positive leadership among school principals was drawn. Conclusion: Considering the identified effective factors on positive leadership among school principals and the drawn pattern for it, education specialists and planners can take an effective step towards improving and promoting leadership and create a competitive advantage for their organization.
