ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : آموزش عالیفرشته خرمی 1 , فریبا کریمی 2 , محمد علی نادی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان، ایران.
کلید واژه: عدالت محوری, درهم تنیدگی شغلی, حرفه گرایی, همراستایی ارزش ها, جامعه پذیری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه بود. روش: روش این پژوهش تحلیل مضمون بر پایه روش استرلینگ بود. با مطالعه دقیق منابع معتبر داخلی و خارجی و یادداشت برداری از نکات کلیدی و مرتبط، مصادیق درهم تنیدگی شغلی با کمک نرم افزار Maxqda10 استخراج گردید. یافته ها: در بررسی اولیه متون و منابع، 572 مضمون پایه استخراج که پس از تخلیص و ادغام 134 مضمون پایه، در قالب 11 مضمون سازمان دهنده و چهار مضمون فراگیر سازمان دهی شدند. مضامین فراگیر شامل همراستایی ارزش ها، جامعه پذیری، عدالت محوری و حرفه گرایی بود. هم چنین مضامین سازمان دهنده به صورت توجه به ارزش های شخصی، توجه به ارزش های سازمانی، مشارکت سازمانی، تعامل پذیری فرد با اجتماع، تخصیص عادلانه منابع سازمانی، رعایت حقوق فردی، رعایت حقوق اجتماعی، رعایت حقوق سازمانی، حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های فردی، حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های سازمانی و حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های اجتماعی دسته بندی شد. نتیجه گیری: این پژوهش مدل کامل و جامع درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه را ارائه کرد. این مدل می تواند، در دسترس مسئولین و مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد و از نتایج آن به منظور بهبود درهم تنیدگی شغلی معلمان و دبیران استفاده شود.
Purpose: The aim of this study is to present a Job Embeddedness Model of High School teachers in Isfahan. Method: This research was thematic analysis based on Stirling's method. By carefully studying domestic and foreign reliable sources and taking notes on key and related points, examples of job entanglement were extracted with the help of Maxqda10 software. Results: Firstly, 572 basic themes were extracted and then merged and categorized in 134 basic themes, 11 organizer themes and 4 inclusive themes. Inclusive themes include values alignment, sociability, justice alignment and professionalism. Organizer themes include paying attention to personal values, paying attention to organization values, organizational participation, Interoperability of the individual-community, Fair allocation of organizational resources, Respect for individual rights, Respect for organizational rights, Respect for Social rights, Professionalism based on individual characteristics, Professionalism based on organizational characteristics and Professionalism based on social components. Conclusion: This study presented a complete and comprehensive JE model of high school teachers. This model should be available for headmasters and using it for improvement of JE of teachers.
آریانی قیزقاپان، ابراهیم. زاهدبابلان، عادل. معینی کیا، مهدی. (1395). بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت (MIS) در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ، فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 3(8): 21-40.
ترک زاده، جعفر. محترم، معصومه. (1391). تدوین و ارائه الگویی یکپارچه از سرمایه اجتماعی و پیامدهای آن، پژوهشهای مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 7(3): 413-434.
حقیقی، محمد. احمدی، ایمان. رامین مهر، حمید. (1388). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان، مدیریت فرهنگ سازمانی، 7 (3): ۱۰۱-۷۹.
رهبری، هادی. پورصادق، ناصر. یزدانی. حمیدرضا. (1399). شناسایی عوامل موثر بر درهم تنیدگی شغلی با رویکرد فراترکیب، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 10(40): ۱۹۷-۱۷۱.
مرجانی، بهناز. زیباکلام، فاطمه. (1382). حرفه گرایی جدید و مبنای معرفت شناختی آن، نوآوریهای آموزشی، 2(3): 103-122.
نوروزی، فیض اله، و بختیاری، مهناز. (1388). مشارکت اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر آن، ویژه بررسیهای فرهنگی و اجتماعی، 18(۵۳): 249-269.
Aldridge، M., Evetts, J. (2003). Rethinking the concept of professionalism: The case of journalism. The British Journal of Sociology, 54(4): 547–564.
Bernthal, W. (1962). Value perspectives in management decisions. Academy of Management Journal, 5: 190–196.
Bies, R. J., & Moag, J. S. (1986). Interactional Justice: Communication Criteria of Fairness. In R. J. Lewecki, B. H. Sheppard, & M. H. Bazerman (Eds.). Research On NegoƟaƟon In OrganizaƟons, 1, 43-55. Greenwich, CT: JAI Press.
Brief, A. P., Brett, J. F., Raskas, D., & Stein, E. (1997). Feeling economically dependent on one's job: Its origins and functions about worker well-being. Journal of Applied Social Psychology, 27: 1303 –1315.
Colomeischi, A. A., Colomeischi, T., & Clipa, O. (2014). Teachers‚ Äô Work Mentality and Work Satisfaction in Relation with their Personality Traits. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159: 345-349
Crossley, C. D., Bennett, R. J., Jex, S. M., & Burnfield, J. L. (2011). Development of a global measure of job embeddedness and integration into a traditional model of voluntary turnover: Clarification to Crossley et al. The Journal of Applied Psychology, 96: 1316-1316.
De Matos, C.A., Vieira, V.A. and Veiga, R.T. (2012). Behavioral responses to service encounter involving failure and recovery: The influence of contextual factors, The Service Industries Journal, 32 (12): 2203- 2217.
Erkutlu, H., & Chafra, J. (2015). Empowering Leadership and Organizational Job Embeddedness: The Moderating Roles of Task Interdependence and Organizational Politics, Procedia -Social and Behavioral Sciences, 210: 3-10.
Ghosh, D., & Gurunathan, L. (2015). Do commitment based human resource practices influence job embeddedness and intention to quit? IIMB Management Review, 27(4):240-251.
Hamann, R. (2019). Dynamic de-responsibilities in business–government interactions, Organization Studies, 40: 1193–1215.
Halbesleben, J. R. B., & Wheeler, A. R. (2008). The relative roles of engagement t and embeddedness in predicting job performance and intention to leave, Work and Stress, 22: 242 – 256.
Kanten, M. Yesıltas, P. (2015) The Effects of Positive and Negative Perfectionism on Work Engagement, Psychological Well-being, and Emotional Exhaustion, Procedia Economics and Finance. 23: 1367-1375.
Khan, M., Aziz, S., Afsar, B., Latif, A. (2018). The Effect of Job Embeddedness on Turnover Intentions, Work Engagement, and Job Performance, Journal of Tourism & Hospitality, 7 (10): 1231.
Mitchell, T. R., Holtom, B. C., Lee, T. W., Sablynski, C. J., & Erez, M. (2001). Why people stay: Using job embeddedness to predict voluntary turnover, Academy of Management Journal, 44:1102 – 1121.
Rahimi, H., Abbasi, M. (2020). The effect of job embeddedness on organizational citizenship behavior and job performance (study case: Secondary School Teachers in Najaf Abad). School Administration, 8(4): 199-182.
Toh, S. M., Morgeson, F. P., & Campion, M. A. (2008). Human resource configurations: Investigating fit with the organizational context, Journal of Applied Psychology, 93: 864–882.
Tziner, A., & Tanami, M. (2013). Examining the links between attachment, perfectionism, and job motivation potential with job engagement and workaholism, Revista de Psicolog del Trabajo y de las Organizations, 29(2): 65-74.
Yildiz, K. (2018). The Relationship between Teachers’ Job Embeddedness and Vocational Belonging Perceptions, Universal Journal of Educational Research, 6(7): 1454 -1466.
_||_