شناسایی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران
محورهای موضوعی : آموزش عالیرضا امیا 1 , حسین دیدهخانی 2 , پرویز سعیدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, آموزش کارآفرینی, نظام آموزشی عالی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کیفی بود که با استفاده از مصاحبه انجام گردید. جامعه آماری شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که جهت انتخاب نمونه های پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده گردید. در نهایت بدین صورت تعداد 14 نفر به عنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از کدگذاری به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. مطابق با کدگذاری مصاحبه ها مشخص گردید که تعداد 38 کد به عنوان عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران مشخص گردید. پس از کدگذاری محوری مشخص گردید که این عوامل در شش دسته شامل تعالی درونی، دانش فنی، مسائل انگیزشی، مسائل مدیریتی، تحول آموزشی و مسائل سیستمی دسته بندی گردید. به عبارتی توجه به عواملی شناسایی و تمرکز در جهت فراهم نمودن این عوامل در نظام آموزشی عالی ایران می تواند منجر به توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزشی عالی ایران گردد.
The present research was designed and implemented with the aim of identifying the factors affecting the development of entrepreneurship education in Iran's higher education system. The current research was one of the qualitative researches that was conducted using interviews. The statistical population included experts who were knowledgeable about the subject of the research, and in order to select the research samples, the purposeful sampling method was used until theoretical saturation was reached. Finally, the number of 14 people was determined as the research sample. The data collection tool was a semi-structured interview. In order to analyze the data of the present research, coding was used in the form of open, central and selective coding. According to the coding of the interviews, it was determined that 38 codes were identified as effective factors on the development of entrepreneurship education in Iran's higher education system. After axial coding, it was determined that these factors were classified into six categories, including internal excellence, technical knowledge, motivational issues, management issues, educational transformation, and systemic issues. In other words, paying attention to identifying factors and focusing on providing these factors in Iran's higher education system can lead to the development of entrepreneurship education in Iran's higher education system.
حقدادی،امیر. رئوفی، فرهاد. اباسلط، شایان. (1399). بررسی رابطه بین گرایش به کارآفرینی، قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت با توجه به شدت رقابت در شرکت پتروشیمی شازند، سومین کنفرانس بین المللی راهکارهای نوین در مهندسی، علوم اطلاعات و فناوری در قرن پیش رو، تهران، شرکت همایش آروین البرز
شهنوازی، عثمان. آرامش، حامد. (1396). شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی شرکتی و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه کسب و کارهای کوچک و متوسط زاهدان)،کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی نوین، تهران
روح الهی، حمیدرضا. (1397). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد سازمان با نقش میانجی کارآفرینی شرکتی، سومین کنفرانس ملی تحول و نوآوری سازمانی با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مشهد.
داوری، علی. مرادی، سعید. (1392). شناسایی تاثیر گرایش کارآفرینانه و عوامل سازمانی بر عملکرد کسبوکار (مورد مطالعه: شرکتهای فنی تابعهی شرکت ملی نفت ایران)، نشریه توسعه کارآفرینی، 6 (3): 143-125.
کردنائیچ، اسدالله. زالی، محمد رضا. بهامین، ماجد. (1392). راهکارهای ساختاری توسعه کارآفرینی در ایران، نشریه توسعه کارآفرینی، 6 (2): 114-95.
کیاکجوری، کریم. رودگرنژاد، فروغ. (1386). چالشهای آموزشعالی در توسعه دانشگاه کارآفری، مجموعه مقالات همایش ملی آموزشعالی و کارآفرینی، مرکز کارآفرینیدانشگاه سمنان.
محمدپور، سمانه. سالارزهی، حبیب الله. وظیفه، زهرا. یعقوبی، نورمحمد؛ کمالیان، امین رضا. (1398)، طراحی و تدوین الگوی جامع دانشگاه کارآفرین با رویکرد فرا ترکیب، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 8 (18):386-369.
عربی، سمیه؛ حسینی، سید رسول؛ عزیزی، محمد. (1401). طراحی مدل آموزش کارآفرینی در نظام آموزش فنی و حرفه ای ایران.
Aparicio, G., Iturralde, T., & Maseda, A. (2019). Conceptual structure and perspectives on entrepreneurship education research: A bibliometric review, European research on management and business economics, 25(3): 105-113.
Azim, M. T. (2011). Entrepreneurship development in Bangladesh (1st ed.). Dhaka: UGC.
Berchicci, L.; Tucci, C. & Zazzara, C. (2014). The Influence of Industry Downturns on the Propensity of Product vs. Process Innovation (Forthcoming), Industrial and Corporate Change, 23(2): 429-465.
Bauman, A., & Lucy, C. (2021). Enhancing entrepreneurial education: Developing competencies for success, The International Journal of Management Education, 19(1): 100-123.
Boon, J., Van der Klink, M., & Janssen, J. (2013). Fostering intrapreneurial competencies of employees in the education sector, International Journal of Training and Development, 17(3): 210-220.
Carpenter, A., & Wilson, R. (2022). A systematic review looking at the effect of entrepreneurship education on higher education student, The International Journal of Management Education, 20(2): 54-62.
Elert, N., Andersson, F. W., & Wennberg, K. (2015). The impact of entrepreneurship education in high school on long-term entrepreneurial performance, Journal of Economic Behavior & Organization, 111: 209–223
Falck, O., Gold, R., & Heblich, S. (2017). Lifting the iron curtain: school-age education and entrepreneurial intentions, Journal of Economic Geography, 17(5): 1111-1148.
Fiore, E., Sansone, G., & Paolucci, E. (2019). Entrepreneurship education in a multidisciplinary environment: evidence from an entrepreneurship programme held in Turin, Administrative Sciences, 9(1): 28.
Fellnhofer, K. (2019). Toward a taxonomy of entrepreneurship education research literature: A bibliometric mapping and visualization, Educational Research Review, 27:28-55.
Hasbi, M. (2020). Impact of very high-speed broadband on company creation and entrepreneurship: Empirical Evidence, Telecommunications Policy, 44(3): 101-114.
Jardim, J., Bártolo, A., & Pinho, A. (2021). Towards a global entrepreneurial culture: A systematic review of the effectiveness of entrepreneurship education programs, Education Sciences, 11(8): 398-406.
Linton, G., & Klinton, M. (2019). University entrepreneurship education: a design thinking approach to learning, Journal of innovation and Entrepreneurship, 8(1): 1-11.
Martin, B. C., McNally, J. J., & Kay, M. J. (2013). Examining the formation of human capital in entrepreneurship: A meta-analysis of entrepreneurship education outcomes, Journal of business venturing, 28(2): 211-224.
Morris, N. M., Kuratko, D. F., & Pryor, C. G. (2013). Building blocks for the development of university-wide entrepreneurship, Entrepreneurship Research Journal, 4(1): 45-68.
Nambisan, S. (2017). Digital entrepreneurship: Toward a digital technology perspective of entrepreneurship, Entrepreneurship Theory and Practice, 41(6): 1029-1055.
Ollila, S., & Williams Middleton, K. (2011). The venture creation approach: integrating entrepreneurial education and incubation at the university, International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 13(2): 161-178.
Pistrui, D., & Fahed-Sreih, J. (2010). Islam, entrepreneurship and business values in the Middle East, International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 12(1): 107–118.
Putro, H. P. N., Rusmaniah, R., Mutiani, M., Abbas, E. W., Jumriani, J., & Ilhami, M. R. (2022). Social Capital of Micro, Small and Medium Enterprises in Kampung Purun for Improving Entrepreneurship Education, AL-ISHLAH: Journal Pendidikan, 14(2): 1669-1680.
Remeikiene, R., Startiene, G., & Dumciuviene, D. (2013, June). Explaining entrepreneurial intention of university students: The role of entrepreneurial education, In International conference, 299: 307.
Ruskovaara, E., & Pihkala, T. (2015). Entrepreneurship education in schools: empirical evidence on the teacher's role, The Journal of Educational Research, 108(3): 236-249.
Shah, I. A., Amjed, S., & Jaboob, S. (2020). The moderating role of entrepreneurship education in shaping entrepreneurial intentions, Journal of Economic Structures, 9(1): 1-15.
Senali, M. G., Iranmanesh, M., Ghobakhloo, M., Gengatharen, D., Tseng, M. L., & Nilsashi, M. (2022). Flipped classroom in business and entrepreneurship education: A systematic review and future research agenda, The International Journal of Management Education, 20(1): 100-112.
Snuggs, E., & Jevons, C. (2018). Reconceptualising the scholarship of marketing education–SoME futurescapes, Australasian marketing journal, 26(2): 180-186.
Turner, T., & Gianiodis, P. (2018). Entrepreneurship unleashed: Understanding entrepreneurial education outside of the business school, Journal of Small Business Management, 56(1): 131-149.
Wardana, L. W., Narmaditya, B. S., Wibowo, A., Mahendra, A. M., Wibowo, N. A., Harwida, G., & Rohman, A. N. (2020). The impact of entrepreneurship education and students' entrepreneurial mindset: the mediating role of attitude and self-efficacy, Heliyon, 6(9): 901-922.
Wei, X., Liu, X., & Sha, J. (2019). How does the entrepreneurship education influence the students’ innovation? Testing on the multiple mediation model, Frontiers in psychology, 10: 1557.
_||_