پدیدارشناسی تجربیات زیسته دانشجویان تربیت مربی پیش از دبستان از عناصر برنامه درسی رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
نسرین اسدنژاد
1
,
جهانگیر یاری
2
,
یوسف ادیب
3
,
صادق ملکی آوارسین
4
1 - دانشجوی دکترای تخصصی برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: تربیت مربی پیش از دبستان, عناصر برنامه درسی, رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله, تجربه زیسته, یادگیری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر درصدد شناسایی ویژگی های عناصر نه گانه برنامه درسی رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله است. رویکرد پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان 13 نفر (4 نفر مرد و 9 نفر زن) از دانشجویان تربیت مربی پیش از دبستان بودند که درس آموزش به روش بازی را انتخاب کرده بودند. برای اجرا، ابتدا موافقت مدیر گروه، استاد و دانشجویان حاصل شد. برای اجرای رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله، از راهنمای گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه گلاسکو استفاده گردید. این رویکرد در ده گام پیاده سازی و اجرا شد. برای گرد آوری داده ها با رعایت قاعده اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. در تجزیهوتحلیل از رویکرد چهار مرحله ای گئورگی (1970) استفاده شد. این چهار مرحله عبارتاند از: 1) مرور دادهها، 2) تدوین راهنمای کدگذاری، 3) سازماندهی دادهها، 4) طبقهبندی و کدگذاری دادهها. برای تحلیل، کدگذاری متن مصاحبه ها و رسم الگوی اولیه از محیط نرم افزار MAXQDA10 استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان دادند، ویژگی های عناصر نهگانه برنامه درسی کلاین با ملاحظه تجربیات دانشجویان به صورت زیر بودند: عنصر اهداف دست کم دو ویژگی، عنصر محتوا سه ویژگی، عنصر روش های تدریس سه ویژگی، دست کم چهار ویژگی برای عنصر فعالیت های یادگیری فراگیران، برای عنصر گروهبندی فراگیران شش ویژگی، چهار مضمون برای عنصر فضای آموزشی، ویژگی عنصر زمان آموزش حول دو مضمون، ویژگی عنصر مواد و منابع در سه مضمون و ویژگی عنصر ارزشیابی را می توان در حول پنج مضمون فرعی تقسیم بندی نمود. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن بود که این رویکرد در بعضی عناصر قدرتمند بوده و ویژگی های آن در عناصری مانند اهداف، محتوا، گروهبندی، و مواد و منابع آموزی چالش زا است. در مجموع دانشجو-مربیان از یادگیری و آموزش با رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله رضایت داشتند چراکه صلاحیت های علمی و عملی آنان را بهبود بخشیده است. علاوه بر این ازنظر دانشجویان عناصر راهبردهای یاددهی-یادگیری، فعالیتهای یادگیری، فضای آموزشی و ارزشیابی این رویکرد رضایتبخش بودند. ویژگیهای عنصر زمان رضایت-بخش نبودند، بعضی از ویژگیهای عناصر اهداف، محتوا، گروهبندی، و مواد و منابع آموزی چالش زا بوده و بعضی دیگر رضایتبخش بودند. بدینترتیب دانشجو-مربیان از یادگیری و آموزش با رویکرد وارونه مبتنی بر مسئله رضایت داشتند.
The current research aims to identify the characteristics of the nine elements of the Inverted Problem based approach from the point of view of Preschool teacher training students. The method was qualitative with a phenomenological approach. Participants were 13 pre-school teacher students (4 men and 9 women), among whom had chosen the course "Training by the game”. So, first the agreement of the Head of Department, professor and students were obtained. Then Implementation were done based on the Guidance of the Department of Medical Genetics at the University of Glasgow. This approach was implemented in ten steps. In collecting the required data, two techniques of voice recording, note-taking and text writing were conducted from nine participants, by semi-structured interviews. The four-step approach of Georgy (1970) was used in the analysis. These four steps are: 1) data review, 2) writing a guide for coding, 3) organizing data, 4) classifying and coding data. Analysis and coding of interview text were done using MAXQDA10 software. The findings of the research showed that the characteristics of the nine elements of Klein's curriculum, considering the students' experiences, were as follows: the objectives element has at least two characteristics, the content element has three characteristics, the teaching methods element has three characteristics, and at least four characteristics for The element of learners' learning activities has six features for the element of grouping learners, four themes for the educational space element, the feature of the teaching time element around two themes, the feature of the materials and resources element in three themes and the feature of the evaluation element can be around five sub-themes. Divided. The results of the current research indicated that this approach is powerful in some elements and its characteristics are challenging in elements such as goals, content, grouping, and "learning materials and resources". In general, the student-teachers were satisfied with learning and teaching with an inverted problem-based approach because it improved their academic and practical skills. The conclusion of the present study is that in the opinion of students, the elements of "teaching-learning strategies", "learning activities", "educational environment" and "evaluation" of this approach were satisfactory.
