ارائه مدل توسعه توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفریبا احمدپور کریم آبادی 1 , لیلا بهمئی 2 , غلامحسین برکت 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران .
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی, توانمندی, آموزش کارآفرینی,
چکیده مقاله :
موضوع پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان دختر ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال تحصیلی 99/98 بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام بهصورت کیفی با رویکرد گراندد تئوری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمام متخصصان و خبرگان دانشگاهی حوزه کارآفرینی در شهر بندر ماهشهر بود که جهت دستیابی به نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. پژوهشگر پس از انجام 22 مصاحبه، به اشباع نظری دست یافت. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. از مجموع عوامل نشئتگرفته از تحلیل تماتیک، عوامل بازتعریف آموزش های عمومی در مدارس، گسترش زیرساخت های آموزشی، تغییر سبک های آموزش، مستمر بودن آموزش های کارآفرینی، ظرفیت قابلگسترش کتاب ها و معلمان میانجی آموزش، شرایط علی توسعه آموزش توانمندی کارآفرینی در مدارس را تشکیل دادند. عوامل ناکافی بودن آموزش ها، موانع ساختاری، حاشیه ای بودن آموزش کارآفرینی، بی توجهی فراگیر، ضعف برنامه ریزی و ناهمسانی محتوای آموزشی با واقعیت های بیرونی جزو شرایط زمینه ای بودند؛ علاوه بر این طردشدگی فرهنگی، سرمایه گذاری، سیاست های تبعیض آمیز و قوانین ناقص ازجمله شرایط میانجی در این پژوهش بودند؛ و درنهایت خودباوری، استقلال فردی، ریسک پذیری، آینده نگری، روحیه کار جمعی، اعتمادبهنفس، کاهش آسیب های اجتماعی، رشد اقتصادی، هدفمندی اوقات فراغت، مهارت آموزی، ثبات شخصیتی، مواجهه درست با محیط و کسب تجارب کاربردی در دانش آموزان راهبردها را شامل می شد و پیامدهای چنین وضعیتی پویایی اقتصادی و توسعه شاخص های توسعه انسانی است.
احمدپور داریانی، محمود. (1387). کارآفرینی: تعاریف، الگوها، نظریات، تهران: انتشارات شرکت پردیس.
آراستی، زهرا. قدوسی، سمیرا و باقری، افسانه. (1395). تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستانسرایی بر نگرش کارآفرینانه دانشآموزان مقطع ابتدایی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 9 (4): 593-612.
حشمتیفر، لیلا. لیاقتدار، محمد جواد و عابدی، احمد. (1398). تأثیر بسته آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامه آموزشی دانشگاه ساسکاچئون بر روحیه کارآفرینی دانش آموزان: یک طرح ترکیبی لانهای همزمان، نوآوریهای آموزشی، 18 (3): 83-104.
دسترنج، حکمتاله.کاظمی، مهدی. کرد، باقر. کمالیان، امین و روشن، سید علیقلی. (1398). مطالعه ابعاد و مؤلفههای توسعه کارآفرینی گردشگری با استفاده از روششناختی نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: جزیره قشم)، فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 9 (2): 97-111.
دهقان منشادی، فاطمه.(1396). بررسی مقایسهای اثربخشی روشهای تدریس مبتنی بر یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر خلاقیت و روحیه کارآفرینی دانشآموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه 1 یزد)، پایاننامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی امام جواد (ع).
روحی، لیلا. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری کارآفرینی در دانشآموزان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: ناحیه 1 شهرستان بهارستان)، پایاننامه کارشناسی ارشد پیام نور تهران.
روشن، محمدرحیم. (1391). بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم بر روحیهی کارآفرینانه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی.
زنگنه، حسین. کاوسی، علیرضا و بهرامی، زهرا. (1398). نگرش معلمان به روشهای یاددهی-یادگیری آموزش کارآفرینی در دورهی ابتدایی، فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12 (6): 1-7.
سعادتمند، زهره و کریمیان، سعیده. (1398). آموزش برنامه درسی کارآفرینی مبتنی بر برنامهریزی چندبعدی در دوره اول ابتدایی، دومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین (با رویکرد برنامهریزی درسی)، اصفهان.
شمس، نسرین. (1397). مدیریت استعدادهای راهبردی در مدارس کارآفرین، نخستین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین (رویکردها، نظریهها، ابعاد و تجارت کاربردی از کشورهای موفق).
طغرایی، محمدتقی.میرواحدی، سید سعید و هاشمی، سمیه (1398). طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدارس، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 18 (4): 59-83.
عبدالهی، بیژن. (1390). رهبری آموزش کارآفرین: ایجاد محیطهای کارآفرینی در مدارس، همایش ملی مدیریت آموزشی در نظر و عمل.
عسکریفر، کاظم. ابراهیمی، ابوالقاسم و علوی، سید مسلم. (1397). ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندیهای کارآفرینانه در دانشآموزان با میانجیگری ویژگیهای شخصیتی، فصلنامه نشریه توسعه کارآفرینی، 11 (1): 101-120.
Badri, R., & Hachicha, N. (2019). Entrepreneurship education and its impact on students’ intention to start up: A sample case study of students from two Tunisian universities, The International Journal of Management Education,7(2): 182-190.
Bridge, S., Hegarty, c., & porter, S. (2010). Rediscovering enterprise: Developing appropriate university entrepreneurship education, Journal of Education and Training, 8(53): 722-734.
Ekpe, I., & Mat, N. (2015). The Moderating Effect of Social Environment on the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Entrepreneurial Intentions of Female Students at Nigerian Universities, International Journal of Management Sciences and Business, 1(4): 1-16.
Ememe, O. N. & Ezeh, S. C. & Ekemezie, C. A. (2013). The Role of Hea-Teacher in the Development of Entrepreneurship Education in Primary Schools, Journal of Academic Research International, 4(1):242-249.
Jufri, M. and Wirawan, H. (2018). Intemalizing the spirit of entrepreneurship in early childhood education through traditional games, Education Training, 60(7): 125-139.
Kickul, J., Wilson, F., & Marlino, D. (2007). Gender, Entrepreneurial Self-Efficacy, and Entrepreneurial Career Intentions: Implications for Entrepreneurship Education, Entreprenurship Theory and Practice, 31(3): 387-406.
Kozlinska, I. (2011). Contemporary approaches to entrepreneurship education, Journal of Business Managenent, 4(8): 205- 220.