تطبیقات نظریة خطاب السلطة لفوکو فی روایة «الزینی برکات»
محورهای موضوعی : Contemporary Literature Studiesفاطمه أکبری 1 , کتایون فلاحی 2 , طاهره چالدره 3
1 - طالبة الدکتوراه، فرع اللغة العربیة وآدابها، فرع گرمسار، جامعة آزاد الإسلامیة، گرمسار، ایران
2 - أستاذة مساعدة، فرع اللغة العربیة وآدابها، فرع گرمسار، جامعة آزاد الإسلامیة، گرمسار، ایران
3 - أستاذة مساعدة، فرع اللغة العربیة وآدابها، فرع گرمسار، جامعة آزاد الإسلامیة، گرمسار، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
اشتهر الفیلسوف الفرنسی میشیل فوکو بتحلیله للسلطة فقد ابتکر مفهوما جدیداً للسلطة کان ضالة الجمیع فإنّه تعامل مع السلطة بوصفها عملاً تبادلیا ثنائیا منتجاً. کما تتنتج أسالیب مقاومته أشکالاً جدیدة من السلوک. فیؤکد فوکو أن السلطة استراتیجیة أکثر منها ملکیة ولیست حقاً تحتفظ به لنفسها الطبقة السائدة وإنّما هی شبکة من العلاقات تنتشر وتتطور فلا یعتبر فوکو السلطة وملابساتها علاقات تتشکل بین المواطنین أو بین سطوح الطبقات الاجتماعیة، بل هی مجموعة علاقات تنتشر فی بنیة المجتمع ککل ویقوم بها الجمیع بشکل أو بآخر فیمارسها کلٌ من الأمراء والمهمشین. لقد عُرف جمال الغیطانی بقدرته علی جعل فنه الروائی لصیقا بواقعه الحیاتی وآلامه الفکری فروایته الزینی برکات من أبرز روایاته فی هذا المجال. بناءً علی هذا، تسعی هذه الدراسة أن تقارب هذه الروایة موضحة أبرز المبادئ والأفکار الرئیسیة المتعلقة بعلاقة القوة واللسطة بالمجتمع بمفهومه الفوکوی کما تناقش أهم مبررات السلطة فیها، متخذة المنهج الوصفی- التحلیلی لتبیین ملامحها ومعالمها.
Power is an interactional and bilateral practice which is generative from Michel Foucault’s viewpoint; resistance methods against it would cause new forms of behavior. Michel Foucault expresses that power should not be considered as a possession and ownership advantage, but should be known as a grid of relations which is consistently developing and active. Foucault does not know power and its relations amongst citizens or social classes, but knows it a wide grid which enters the depth of society and almost all individuals are involved (more or less); either governors or peasants. Thus the present research intends to study and analyze power in Al – Zaini Barakaat novel based on Michel Foucault’s power discourse and express various aspects of the mentioned issues such as relationship between power and novel and the related factors. The method is descriptive – analytical and data collection is done by librarian method.
استونز، راب. 1379ش، متفکران بزرگ جامعهشناسی، ترجمة مهرداد میردامادی، طهران: مطبعة مرکز.
اسمارت، بری. ۱۳۸9ش، میشل فوکو، ترجمة لیلا جوافشانی وحسن جاوشیان، طهران: کتاب آمه.
جونز، ویلیام تامس. 1395ش، خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمة علی رامین، طهران: علمی وفرهنکی.
دریفوس، هیوبرت وبل رابینو. ۱۳۷۹ش، میشل فوکو، فراساختارگرایی و هرمنوتیک، ترجمة حسین بشیریة، طهران: مطبعة نی.
زرافا، میشل. 1368ش، ادبیات داستانی(رمان و واقعیت اجتماعی)، ترجمة نسرین پروینی، طهران: مطبعة فروغی.
سعید، ادوارد. 1382ش، فرهنگ و امپریالیسم، ترجمة أکبر أفسری، طهران: توس.
سیدمن، اسیتون. 1386ش، کشاکش آراء در جامعهشناسی، ترجمة هادی جلیلی، طهران: مطبعة نی.
عضدانلو، حمید. 1380ش، گفتمان و جامعه، طهران: مطبعة نی.
غولدمان، لوسین. 1381ش، جامعهشناسی ادبیات؛ دفاع از جامعهشناسی رمان، ترجمة محمّدجعفر پوینده. طهران: مطبعة چشمه.
الغیطانی، جمال. 1394ش، الزینی برکات، ترجمة رضا عامری، طهران: مطبعة دنیای اقتصاد.
الغیطانی، جمال. 1994م، الزینی برکات، ط 2، بیروت: دار الشروق.
فوکو، میشل. ۱۳۷۸ش، مراقبت و تنبیه، تولد زندان، ترجمة نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، طهران: مطبعة نی.
قلیپور،آرین. ۱۳۸۸ش، جامعهشناسی سازمانها، رویکرد جامعهشناسی به سازمان ومدیریت، طهران: سمت.
کجوئیان، حسین. ۱۳۸۲ش، فوکو و دیرینهشناسی دانش، طهران: مطبعة جامعة طهران.
کلی، مایکل. ۱۳۸۵ش، نقد قدرت(بازسازی مناظره فوکو و هابرماس)، ترجمة فرزان سجودی، طهران: مطبعة اختران.
محمدی، غفار. 1398ش، قدرت در گفتمان قدرت:
1/3/1398 http://m-mazand.blogfa.com/post/9
میلز، سارا. 1392ش، میشل فوکو، ترجمة مرتضی نوری، طهران: مطبعة مرکز.
نظری، علی أشرف. 1391ش، سوژه، قدرت و سیاست از مز ماکیاول تا پس از فوکو، طهران: مطبعة آشیان.
وکیلی، شروین. ۱۳۸۹ش، نظریه قدرت، طهران: مطبعة شورآفرین.
هیندس، باری. 1390ش، گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمة مصطفی یونسی، طهران: شرکة شیرازه کتاب.
المقالات والرسالات
آشوری، داریوش. 1368ش، «نظریه غربزدگی و بحران تفکر در ایران»، مجله ایراننامه، السنة 7، العدد 2، صص 460- 454.
شوندی، حسن وکریم آزاده. 1432ق، «رؤیة إلی العناصر الروائیة»، فصلیة دراسات الأدب المعاصر، المجلد 3، العدد10، صص 59- 49.
غلامی، ساهرة. 1392ش، «بررسی سینمای هتروتوپیایی با رویکردی به مفهوم گفتمان قدرت فوکو»، مجلة کیمیای هنر، المجلد 2، العدد 8، صص 58- 45.
فتاحی، سید مهدی. 1387ش، «گفتمان قدرت در اندیشه فوکو»، مجلة دانشنامه، المجلد 1، العدد 4، صص 73- 65.
فولادوند، عزتاله. 1372ش، «میشل فوکو، رازبینی و راستگویی»، مجلة نکاه نو، العدد ۱۷، صص 62- 26.
کرمانی نصرآباد، محسن وابوالفضل دلاوری. 1395ش، «از ایدئولوژی تا گفتمان؛ سوژه، قدرت و حقیقت»، فصلیة العلوم الإجتماعیة، المجلد 23، العدد 74، صص 148- 111.
مهدوی، علی. 1389ش، «مفهوم استعمار و اقسام آن»، صحیفة الرسالة، العدد 7120.
نادری، أحمد. ۱۳۸۴ش، «بررسی اندیشه و زندگی میشل فوکو»، تقریر بحثی نظری مقدم لنظریات الدکتور فکوهی الجدیدة للأنثروبولوجیا فی جامعة طهران، للماجستیر.
_||_
Cousins, M. and Hussain, A. (1984) Michel Foucault, London, Macmillan.
Foucault, M. (1972) The Archeology of Knowledge, London, Tavistock.
Foucault, M. (1980) Power/Knowledge, Brighton, England, Harvester.
Hale, J.R. et al. (1966) Age of Exploration, The Netherlands, Time-Life International.
Miller, J(1993). The Passion of Michel Foucault.
New York: Simon and Schuster
A giant, leucine. (1381). Sociology of Literature; Defending the Sociology of the Novel. Translated by Mohammad Jafar Pouyandeh. Tehran: Well, the fountain.
Al-Ghithani, Jamal (1394). Alzini Barakat, translation by Reza al-Ameri, Tehran: Approaching the World of Economics.
Al-Ghithani, Jamal (1994). Al-Zawni Barakat, T 2, Beirut: Dar al-Sharq.
Ashurian, Darius (1368). "The Theory of Westernization and the Crisis of Thought in Iran" Journal of Iranian Studies, Al-Sunni 7, al-Add 2, pp. 460-454.
Azdanlu, Hamid (2001). Discourse and Society, Tehran: By the way.
Dreyfus, Hubert Vebel Robino, Michel Foucault, Ultrastructuralism and Hermeneutics, Translated by Hossein Bashiri, Tehran: By Nay.
Fattahi, Seyyed Mahdi (2008). The Discourse of Power in Foucault's Thought, Encyclopedia Magazine, al-Majeld 1, al-Add 4, pp. 65-73.
Fooladvand, Ezzatollah (1372). Michel Foucault, Truthfulness and Truthfulness, Naqah-e-Naw Magazine, al-Adadi, pp. 26-62.
Foucault, Michelle (1), Care and Punishment, Prison Birth, Translation of Nico Sarkhosh and Afshin Jahandideh, Tehran: By Ney.
Gholami, Sahra (2013). Investigating heterotopia cinema with an approach to the concept of power discourse Foucault. Kimia Art Magazine, Al-Majeld 2, Al-Add 8, pp. 45-58.
Gholibour, Arian (1), Sociology of Organizations, Sociology Approach to Organization and Management, Tehran: Position.
Hinds, Barry (2011). Speeches of Power from Hobbes to Foucault, Translated by Mustafa Younesi, Tehran: Bookstore Partner.
Jones, William Thomas (1395). Gods of Political Thought, Translated by Ali Ramin, Tehrani: Scientific and Technological.
Kelly, Michael (1), The Critique of Power (Foucault and Habermas' Debate), Translated by Farzan Sujoodi, Tehran: According to Akhtaran.
Kermani Nasr Abad, Mohsen and Delaware, Abolfazl (1395) From Ideology to Discourse; Subject, Power and Truth, Al-Jum'at al-Jum'at, Chapter 23, al-Magdal 74, pp. 148- 111.
Kujuyian, Hossein (1), Foucault and paleontology of knowledge, Tehran: According to Tehran society.
Mahdavi, Ali (2010). The concept of colonialism and its types, Sahifa al-Rasali, number 7120.
Mills, Sarah (2013). Michel Foucault, Translated by Morteza Nouri, Tehran: Centered.
Mohammadi, Ghaffar (1398). Power in the Discourse of Power, 1/3/1398 http://m-mazand.blogfa.com/post/9
Naderi, Ahmad (1), The Study of the Thought and Life of Michel Foucault, Approximation of the Opinion of the Doctor of Fine Arts in the World, Tehran, Llegmaster.
Nazari, Ali Ashraf (1391), Subject, Power and Politics from Mecca Mull to Post Foucault, Tehran: By Ashian.
Saeid, Edward (2003). Culture and Imperialism, Transcendental Translation, Tehran: Birch.
Sidman, Acitone (2007), Controversy in Sociology, Translated by Hadi Jalili, Tehran: According to Ney.
Smart, Barry (19), Michel Foucault, Translated by Leila Jawafshani and Hassan Javoshian, Tehran: Ameh Book.
Stones, Rob (1379), The Great Thinkers of Sociology, Translated by Mehrdad Mirdamadi, Tehran: Centered.
Shavandi, Hassan and Azadeh Karim (1432), A Look at Fictional Elements, Journal of Contemporary Literature Research, Volume 3, Number 10, pp. 59-49.
Vakili, Sherwin (1), Theory of Power, Tehran: Consequently passionate.
Zarafah, Michelle (1368). Fictional literature (novels and social reality). Translated by Nasrin Parvin. Tehran: Foroughi, of course.