لزوم تفسیر موضوعی آیات جهت تسریع در روند علمی شدن مباحث علوم انسانی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیروح الله زاهری 1 , زهرا زاهری 2
1 - کارشناسی ارشد، مدرس مدعو دانشگاه پیام نور ملکشاهی
2 - کارشناسی ارشد، مدرس مدعو گروه معارف اسلامی دانشگاه ایلام و دانشگاه فرهنگیان ایلام
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در عصر کنونی به همان میزان که علم و صنعت پیشرفت حاصل نموده است سطح عقول انسانی نیز تحت تأثیر این پیشرفت قرار گرفته است. لذا ضروری است که در این شرایط خاص زمانی، مبانی قرآن کریم به صورت علمی و با توجه به نیازها و سطح فکری جوامع انسانی عصر حاضر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یک راهکار برای نیل به این هدف، تمرکز بر موضوعی نمودن آیات قرآن است به این صورت که راجع به مباحث مختلف علوم انسانی، آیات مرتبط با آن موضوعات را به صورت سرفصل منسجم و به صورت موضوعی مرتب ساخته و سپس در مناسبتها و موقعیتهای گوناگون در کتب مختلف و به فراخور موضوع، برای تحلیل و واکاوی مسائل مختلف علوم انسانی از آن استفاده شود؛ لذا ضروری مینماید که با بازبینی تفاسیر موضوعی، آن موضوعات تفسیری در قالبهای کاملاً علمی، منطقی و استدلالی، در سرفصل کلیه علوم و خصوصاً کتب علوم انسانی به صورت گسترده(نه فقط در کتب تفسیری) گنجانده شود.
In the present age, as much as science and technology have progressed, the level of human intellect has also been affected by this progress. Therefore, it is necessary that in these special temporal conditions, the principles of the Holy Quran to be scientifically studied and analyzed according to the needs and intellectual level of modern human societies. One way to achieve this goal is to focus on "thematic" verses of the Qur'an in such a way that about various topics in the humanities, the verses related to those topics are arranged in a coherent and "thematic" way and then to be used in different situations and occasions in different books and according to the subject, to analyze different issues of humanities; Therefore, it is necessary that by reviewing thematic interpretations, those interpretive subjects in completely scientific, logical and argumentative formats to be included in the heading of all sciences and especially humanities books extensively (not only in interpretive books).
قرآن کریم. ترجمه فولادوند.
خالدی صلاح، عبد الفلاح. 1418ق، التفسیر الموضوعی بین النظریة والتطبیق، اردن: دار النفائس.
رجایی، حمید. 1389ش، آفرینندگی، تفکر جانبی و باور دینی(درآمدی به تولید علوم انسانی اسلامی)، چاپ اول، اصفهان: انتشارات شهر من.
عمید زنجانی، عباسعلی. 1373ش، مبانی و روشهای تفسیر قرآن، تهران: چاپ ارشاد.
عیاشی، محمد بن مسعود. 1378ش، تفسیر عیاشی، چاپ اول، قم: مؤسسة البعثة.
لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، کد: 2/100116627.
معرفت، محمد هادی. 1418ق، التفسیر والمفسرون، مشهد: الجامعة الرضویه.
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران. 1374ش، پیام قرآن، قم: مدرسه امام علی بن ابی طالب(ع).
_||_
The Holy Quran. Translated by Fooladvand.
Khaledi Salah, Abdul Falah. 1418 AH, Thematic Interpretation between Theory and Application, Jordan: Dar al-Nafaes.
Rajaee, Hamid 2010, Creativity, Lateral Thinking and Religious Belief (Introduction to the Production of Islamic Humanities), First Edition, Isfahan: Shahr-e Man Publications.
Amid Zanjani, Abbas Ali 1994, Principles and Methods of Quran Interpretation, Tehran: Ershad Publishing.
Ayashi, Muhammad ibn Mas'ud. 1999, Tafsir Ayashi, first edition, Qom: Al-Basa Foundation.
Porseman CD, Advisory Office of the Representation of the Supreme Leader in Universities, Code: 2/100116627.
Marefat, Mohammad Hadi 1418 AH, commentary and commentators, Mashhad: Al-Jamea Al-Razaviya.
Makarem Shirazi, Nasser and others. 1995, Message of Quran, Qom: School of Imam Ali Ibn Abi Talib (AS).