میقات موسی در قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیموسی مدبرپور 1 , مهدی مطیع 2 , محمدرضا حاجی اسماعیلی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان) اصفهان، ایران
2 - دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
3 - استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هنگامه تقرب به پروردگار در اصطلاح عارفان قرآنپژوه میقات نام دارد، میقات حضرت موسی در سوره اعراف طی دو قالب ساختاری: گزارش میقات مقدماتی به مدت سی شب و تکمیلی به مدت ده شب در آیه 142 از سوره اعراف، و مرحله محتوایی گزارش تقاضای رؤیت توسط موسی و پاسخ پروردگار در آیه 143 از همین سوره، مطرح شده است. در این رابطه سه دیدگاه 1- تقاضای دیدار حسی یعنی رؤیت پروردگار با چشم سر به نیابت از قومش، 2- تقاضای دیدار حسی یعنی رؤیت پروردگار با چشم سر برای خودش، 3- تقاضای دیدار شهودی بی واسطه برای خودش، مطرح شده ولی با توجه به شأن پیغمبری و قرائن قرآنی از جمله نزول عذاب آسمانی صاعقه در پی درخواست دیدار حسی توسط قومش، هرگز آن حضرت تقاضای دیدار حسی به نیابت از قوم و یا برای خودش نداشته؛ بلکه با توجه به اینکه قبلاً از شهود با واسطه در شنیدن ندایی از درخت در کوه طور بهرمند شده بود در میقات تقاضای دیدار شهودی بی واسطه از پروردگار نمود که با توجه به نداشتن ظرفیت لازم برای دیدار شهودی بی واسطه، خداوند بر کوه تجلی نمود و موسی مدهوش گردید.
Occasion of approaching Lord is called “Miqat” for gnostic. Moses’ Miqat in Aa’raaf Surah in two forms: “structural: a report on basic Miqat in 30 nights and additional in ten nights” in Verse No. 142 of Aa’raaf Surah and the content stage of the report: “asking for Meeting Allah by Moses and Lord’s reply” in Verse No. 143 of mentioned Surah. Three viewpoints are discussed in this regard: 1- asking for meeting Lord by physical eyes on behalf of his tribe. 2- asking for meeting Lord by physical eye for himself. 3- asking for intuitive meeting with no agent for himself; according to his Prophetical dignity and Quranic witness such as “thunderbolt” as Divine doom, he had never asked for meet Lord intuitively and on behalf of his tribe. Based on his insufficient capability for meeting Lord, Allah manifested on a mountain with no agent and Moses got mad and fainted.
قرآن کریم با ترجمه مکارم- فولادوند.
نهج البلاغه.
کتب فارسی
امین، نصرتبیگم. بی تا، تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن، بى جا: بى نا.
ثقفى تهرانى، محمد. 1398ش، روان جاوید در تفسیر قرآن مجید، تهران: برهان.
جعفرى، یعقوب. 1376ش، تفسیر کوثر، قم: مؤسسه انتشارات هجرت.
جوادی آملی، عبدالله. 1378ش، فلسفه صدرا، قم: انتشارات صدرا.
جوادی آملی، عبدالله. 1383ش، توحید در قرآن، قم: انتشارات اسری.
جوادی آملی، عبدالله. 1384ش، حیات حقیقی در قرآن، قم: انتشارات صدرا.
جوادی آملی، عبدالله. 1389ش، تسنیم، جلد 4، قم: انتشارات صدرا.
جوادی آملی، عبدالله. 1389ش، سیره پیامبران در قرآن، قم: انتشارات اسری.
حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد. 1363ش، تفسیر اثنا عشرى، تهران: انتشارات میقات.
حسینى همدانى، محمد. 1404ق، انوار درخشان در تفسیر قرآن، تهران: لطفى.
حکیمى، محمدرضا و حکیمى، محمد و حکیمى، على. 1380ش، الحیاة، ترجمه احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
رضایى اصفهانى، محمدعلى. 1387ش، تفسیر قرآن مهر، قم: پژوهشهاى تفسیر و علوم قرآن.
سلطان علىشاه، سلطان محمد بن حیدر. 1372ش، متن و ترجمه فارسى تفسیر شریف بیان السعادة فى مقامات العبادة، تهران: سر الأسرار.
صدر الدین شیرازى، محمد بن ابراهیم. 1383ش، شرح أصول الکافی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
قرائتى، محسن. 1383ش، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
قرشى، سید على اکبر. 1377ش، تفسیر أحسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
مکارم شیرازى، ناصر. 1374ش، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
موسوى همدانى، سید محمدباقر. 1374ش، ترجمه تفسیر المیزان، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه.
کتب عربی
ابنعاشور، محمدطاهر. 1420ق، تفسیر التحریر والتنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ابنعرفه، محمد بن محمد. لا تا، تفسیر ابن عرفة، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
ابنکثیر، اسماعیل بن عمر. 1419ق، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
ابو مسلم اصفهانى، محمد بن بحر. لا تا، موسوعة تفاسیر المعتزلة(تفسیر أبی بکر الأصم- تفسیر أبی علی الجبائی- تفسیر أبى القاسم الکعبی البلخی)، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
ابوحیان، محمد بن یوسف. 1407ق، تفسیر النهر الماد من البحر المحیط، بیروت: دار الجنان.
ابوحیان، محمد بن یوسف. 1420ق، البحر المحیط فى التفسیر، بیروت: دار الفکر.
برقى، احمد بن محمد بن خالد. 1371ش، المحاسن، قم: دار الکتب الإسلامیة.
بیضاوى، عبدالله بن عمر. 1418ق، أنوار التنزیل وأسرار التأویل، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
ثعالبى، عبدالرحمن بن محمد. 1418ق، تفسیر الثعالبى المسمى بالجواهر الحسان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
حوى، سعید. 1424ق، الأساس فى التفسیر، قاهره: دار السلام.
خازن، على بن محمد. 1415ق، تفسیر الخازن المسمى لباب التأویل فی معانی التنزیل، بیروت: دار الکتب العلمیة، منشورات محمد علی بیضون.
سیواسى، احمد بن محمود. 1427ق، عیون التفاسیر، بیروت: دار صادر.
سیوطى، عبدالرحمن بن ابىبکر. 1404ق، الدر المنثور فى التفسیر بالمأثور، قم: کتابخانه عمومى حضرت آیت الله العظمى مرعشى نجفى(ره).
طبرسى، فضل بن حسن. ترجمه تفسیر مجمع البیان، مترجمان: حسین نورى همدانى، احمد بهشتى، هاشم رسولى، ضیاء الدین نجفى، على صحت، على کاظمى، ابراهیم میرباقرى، محمد رازى، تهران: فراهانى.
طیب، عبدالحسین. 1369ش، أطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: اسلام.
فخر رازى، محمد بن عمر. 1420ق، التفسیر الکبیر، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
فرغانی، سعید الدین سعید. 1379ش، مشارق الدرارى(شرح تائیه ابن فارض)، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى.
فیض کاشانى، محمد محسن بن شاه مرتضى. 1406ق، الوافی، اصفهان: کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام.
قرطبى، محمد بن احمد. 1364ش، الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصرخسرو.
قشیرى، عبدالکریم بن هوازن. لطائف الإشارات، بیروت: الهیئة المصریة العامه للکتاب.
کاشانى، فتح الله بن شکر الله. 1370ش، منهج الصادقین فی إلزام المخالفین، تهران: کتابفروشى اسلامیه.
کلینى، محمد بن یعقوب. 1407ق، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى. 1403ق، بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
نسفى، عبدالله بن احمد. 1416ق، مدارک التنزیل وحقایق التأویل، لبنان- بیروت: دار النفائس.
هاشمى خویى، میرزا حبیب الله. لا تا، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، تهران: مکتبة الإسلامیة.
مقالات
سرشار، مژگان. 1391ش، «میقات موسی(ع) در قرآن، عهد عتیق و تفاسیر اسلامی»، مجله صحیفه مبین، مقاله 3، دوره 18، شماره 15.
_||_
The Holy Quran
Sharif Rezi, (1414), Nahj-ol-Balaghah, Publisher: Hijrat, Qom.
Ibn Ashour, Mohammad Taher,( 1420), Tafsir alTahrir, Publisher: Institute of Arabic History, Lebanon-Beirut.
Ibn Arafa, Muhammad ibn Muhammad, Ibn Arafat's commentary, Lebanon-Beirut.
Abouhayan, Mohammad ibn Yusof, (1407), Tafsir alNahr Publisher: Dar al-Janan, Beirut.
Ibn Kathir, Ismail ibn Omar, (1419), Tafsir al-Quran Publisher: Dar al-kotobt, Lebanon-Beirut.
Amin, Nusrat Beygum, the Interpretation of Sufism in Qur'anic Sciences, Publisher: Beynae, Place of Printing: Bejaj.
Abouhayan, Mohammad bin Yusof,( 1420), Al-Bahr al-Muhit fi al-Tafsir, Publisher: Dar al-fekr, Beirut.
Baeghi, Ahmad ibn Muhammad ibn Khalid, (1371), Almhasan, Publisher: Dar al-kotob al islami, Qom.
Bezavi, Abdullah bin Omar, anvanr al-Tanzil: -Beirut.
soaabi, Abdurrahman ibn Muhammad,(1418), tafsi al soaabi al-Hesan fi al tafsi al-Qur'an, Lebanon-Beirut.
Saghafi, Mohammad, (1398), Ravan Javid in the commentary of the Holy Quran, Publisher: Burhan, Iran-Tehran.
Javadi Amoli, Abdullah, (1999),Sadra Philosophy, Sadra Publications, Qom.
Javadi Amoli, Abdullah, (2004),Monotheism in the Quran, asra Publishing, Qom.
Javadi Amoli, Abdullah,(2005), True Life in the Quran, Sadra Publication, Qom.
Javadi Amoli, Abdullah,(2010), Tasnim Volume 4, Sadra Publications, Qom.
Javadi Amoli, Abdullah,(2010), The Prophets' Sire in Quran, asra Publishing, Qom.
Jafari, Yaghoub,( 1997), Tafsir Kosar, Publisher: Hijrat Publishing Institute, Iran-Qom Year of publication.
Hakimi, Mohammad Reza and Hakimi, Mohammad and Hakimi, Ali, (2001), Alhayat / Translation by Ahmad Aram, Publisher: Office of the Publishing of Islamic Culture, Tehran.
Hosseini Shah Abdolazimi, (1983), Tafsir Esna ashari, Publisher: Meybot Publishing, Tehran.
Rezaei Isfahani, Mohammad Ali, (2008), Tafsir Quran Mehr, Publisher: Quranic Interpretation and Science Research, Qom.
Sadr al-Din Shirazi, Mohammad ibn Ebrahim, (2004), Describing Ōusel Al-Kafi (Sadra), Publisher: Institute for Cultural Studies and Research, Tehran.
Fakhr Razi, Mohammad bin Omar, (1420), al-Tufsir al-Kabir, Lebanon-Beirut.
Faiz Kashani, (1406), Al-Wafi, Publisher: Imam Ali library, Isfahan.
Gharaati Mohsen, (2004), Commentary on Noor, Publisher: Cultural Center Lessons from the Qur'an, Tehran.
Makaram Shirazi, Naser, (1374), tafsir al nomoneh, Publisher: Dar Philosophy, Tehran.
Majlesi, Mohammad Baqer bin Muhammad Taghi, (1403), Bihar al-Anvar, Beirut