نقد و بررسی مستندات قرآنی مدعیان پلورالیسم
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیسحر یوسفی 1 , بی بی حکیمه حسینی 2
1 - دانشجوی کارشناسی علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن (دانشکده تربیت مدرس مشهد).
2 - استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن(دانشکده تربیت مدرس مشهد)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
نظریه پلورالیسم، حقیقت و رستگاری را منحصر در دین خاصی نمیداند و همه ادیان را به طور نسبی از حقیقت بهرهمند میداند. برخی از متفکران اسلامی نیز این نظریه را برگزیده و به استناد بعضی از آیات قرآن از جمله سوره کافرون و آیه 62 سوره بقره و... بر اثبات تعدد و تکثر صراط مستقیم پای فشردهاند. نگارنده در پی آن است که اثبات کند پلورالیسم دینی از دیدگاه قرآن مردود بوده و صراط مستقیم یگانه است و تعدد و تکثری در آن راه ندارد. در این راستا به نقد مستندات قرآنی کثرتگرایان پرداخته با استناد به شواهدی از سخنان متفکران اثبات نموده است که با آمدن شریعت جدید الهی، شریعتهای پیشین منسوخ گردید و معیار حق و باطل، شریعت اسلام است که هم جهانی است و هم جاودانی.
The pluralism theory does not know the reality and redemption to a certain religion and believes that all religions joy the reality relatively. Some of the Islamic thinkers also agree this theory and emphasis the plurality of Straight Path. The author of the present article attempts to prove that the religious pluralism is ignored from Holy Quran point of view and the Straight Path is unique. Thus the author criticizes the Quranic documents of pluralisms and proves that previous religions are outdated by emergence of the new religion; the criteria of right and wrong is Islam which is both global and eternal.
قرآن کریم.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. 1408ق، روض الجنان وروح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس.
ابن بابویه، محمد بن علی. 1385ش، علل الشرائع، قم: کتابفروشی داوری.
اسلامی، علی. 1389ش، پلورالیسم دینی از منظر قرآن، قم: مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی.
آلوسی، سید محمود. 1415ق، روح المعانی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
امین ،سیده نصرت.1361ش، مخزن العرفان درتفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
جوادی آملی، عبدالله.1387ش، تسنیم تفسیر قرآن کریم، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله.1387ش، دینشناسی، قم: اسراء.
حییم، سلیمان.1370ش، فرهنگ انگلیسی- فارسی،کیهانک، چاپ شانزدهم.
دراز، محمد عبدالله. 1376ش، مدخلی بر کاوش درتاریخ ادیان، ترجمه سید محمدباقر حجتی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
دهخدا، علی اکبر.1377ش، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
سیوطی، جلال الدین. 1404ق، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیت الله مرعشـی نجفی.
طباطبایی، محمد حسین. 1418ق، تفسیر المیزان، قم: جامعه مدرسین.
طبرسی، فضل بن حسن. 1377ش، جوامع الجامع، قم: مدیریت حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن.1372ش، مجمع البیان، تهران: ناصرخسرو.
قرشی، سید علی اکبر.1377ش، تفسیر احسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
کامران، حسن.1382ش، تکثرگرایی در بوته نقد، قم: نشر معارف.
مجلسی، محمد باقربن محمد تقی. 1403ق، بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مکارم شیرازی، ناصر. 1374ش، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
موسوی سبزواری، سید عبد الاعلی. 1409ق، مواهب الرحمان، بیروت: مؤسسه اهل بیت.
واحدی نیشابوری، ابوالحسن علی، جلال الدین عبدالرحمن سیوطی. 1362ش، ترجمه محمد جعفر اسلامی، شأن نزول آیات، بیجا: انتشارات بنیاد علوم اسلامی.
واحدی نیشابوری، ابی الحسن علی ابن احمد. 1400ق، اسباب نزول، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ولاستون، آرتوران.1372ش، فرهنگ بزرگ کمانگیر(انگلیسی- فارسی)، بیجا: بینا.
مقالات
آرام، محمدرضا.1390ش، «چالشهای فراروی ترجمه قرآن در عصر جهانیشدن»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، شماره6.
معرفت، محمدهادی. «پلورالیسم دینی در بوته نقد»، مجله اندیشه حوزه، سال چهارم، شماره 4.
هیک، جان. «بررسی انتقادی فرضیه پلورالیسم دینی»، ترجمه حیدر شادی، مجله حوزه و دانشگاه، شماره 37.