جایگاه وجودی قرآن در عالم هستی از دیدگاه ملاصدرا
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در این نوشتار، ابتدا ترتیب عوالم هستی را مه مراتب علم خدا است از ابتدا تا نهایت تدبیر امر الهی بر می شماریم و بدین ترتیب، جایگاه وجودی قرآن و سیر نزولی آن را در عوالم هستی تبیین می کنیم. سپس به این مسئله می پردازیم که قرآن مکتوب و مدون یا قرآن تدوینی که جنبه معرفتی آن به عنوان یک کتاب است، همان قرآن وجودی و تکوینی است که ماهیت باطنی و وجودی و واقعیت مثالی عالم هستی است و چگونگی علم حق در مرتبه ذات و پیش از وجود اشیاء را بررسی می کنیم. در بحث کلام و کتاب وجودی حق تعالی، به ارتباط قرآن با دیگر اقسام کلام و کتاب وجود می پردازیم. آنگاه تصویری از جایگاه وجودی قرآن کریم که برگرفته از آثار قرآنی و تفسیری صدرالمتألهین است ارائه می دهیم.
In this writing first we are going In mention to the order of the worlds of being that is the order of God’s knowledge.from the beginning to the end of divine tact and in this manner we are going to describe the place of the holy Oman and decending mov ernent of it from heaven to the world of being. Then we will consider this subject that the written or compiled Qoran the collective Qoran which its insightful aspect is considered as a book.is the same ex istentia] and creations] Qoran.1t is also an inward and existential nature and parable reality of the world of being.ln the following we are going to examine the quality of God.s knowledge in the eternal being.s order and before existence of things as well as the quality ofdetailed know ledge of the exalted God in the order of action and after creating things.In our discussion over word and the holy book of the exalted God. We will consider the relation between Qoran and the other forms of the words and the holv hook. Afterw ards we will present a picture of the place of the great Ooran which has been elicited from Qoranic and commentary works of Sadr-ol-Moteahelin.