بررسی منظومه دلالت های تربیتی ارتباط وجودی در ساحت قرآن کریم
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیمحمد حسین شیرافکن 1 , مهدی داوری دولت آبادی 2 , علی غضنفری 3
1 - دانش آموخته دکتری تفسیر تطبیقی ،دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم ،قم
2 - استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ،قم
3 - دانشیار دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم،تهران
کلید واژه: ارتباط اعتباری, خرد پروری, ارتباط وجودی, دلالت تربیتی, جامعیت,
چکیده مقاله :
رابطه با خدا از حاجت های ضروری در حیات بشری است. این نوع رابطه فواید زیادی برای آدمی به دنبال دارد، بلکه اساساً زندگی انسان را معنادار مینماید. انسان با توجه به استعدادها و حقایق نهفته، گمشدهای را در خود احساس میکند و لذا به هر کمالی که برسد کمالی برتر در نظرش از دور جلوه میکند و به این ترتیب همواره در تلاش و حرکت و کوشش است تا اینکه خود را به کامل مطلق نزدیک نماید. برای وصول به چنین قرب معنوی که ماهیتی روحانی و نفسانی دارد، به نماز، دعا، نجوی و مانند آنها روی میآورد تا بتواند به رضایت کامل مطلق تقرب پیدا کند. با واکاوی معارف دینی انواع ارتباط با خدا و مراحل آن کشف میشود که هر کدام دارای دلالتهای تربیتی خاص خود است. لذا برای طی مراحل قربی شناسایی این مراحل و ویژگی های آن ضروری است. در این مقاله با روش توصیفی_تحلیلی، منظومه دلالتهای تربیتی ارتباط وجودی در دو ساحت دلالتها و ویژگی ها در دیدگاه دین مورد بررسی قرار گرفته که هر کدام مستقلا پردازش شده است.
Relationship with God is one of the essential needs in human life. This type of relationship has many benefits for a person, but it basically makes human life meaningful. Man, according to his hidden talents and truths, feels lost in himself, and therefore, whenever he reaches perfection, he appears as a superior perfection in his eyes from afar, and in this way, he is always striving and moving until he approaches himself to absolute perfection. N. In order to reach such a spiritual closeness that has a spiritual and carnal nature, he turns to prayer, supplication, whispering and the like in order to be able to approach absolute complete satisfaction. By examining religious teachings, different types of relationship with God and its stages are discovered, each of which has its own educational implications. Therefore, it is necessary to identify these stages and their characteristics during the approximate stages. In this article, with a descriptive-analytical method, the system of educational implications of the existential relationship in the two areas of implications and characteristics in the perspective of religion has been examined, each of which has been processed independently.
_||_