سیره علوی در جنگ در آینه نهج البلاغه و شعر عبدالمسیح الانطاکی
محورهای موضوعی : شعر
1 - دکترای زبان و ادبیات عرب، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شخصیت امام علی(ع) آنچنان رفیع است که وصف آن از دایره مذهب تشیّع فراتر رفته و علمای بزرگی از سایر مکاتب و ادیان را به إعجاب و تعظیم وا داشته است. از جمله آنها، عبدالمسیح انطاکی، ادیب و شاعر مسیحیِ معاصر با منظومهای در پنج هزار و ششصد بیت است. این پژوهش با کنکاش در نهج البلاغه و اشعار عبدالمسیح انطاکی، سیره و رأی آن امام همام و دیدگاه این ادیب مسیحی را در برخی ابعاد و مصادیق مهم جنگ و جهاد از جمله شجاعت، جنگاوری، تدبیر، هوشیاری، صلح حکیمانه و رعایت اصول الهی و اخلاقی در جنگ، مورد بررسی قرار داده و آشکار میسازد. بر اساس قرآن، از آنجا که سبیل الله مسیر رشد آدمی است، جهاد فی سبیل الله نیز قرارگرفتن و قراردادن انسانها در مسیر کمال و رشد است. بر خلاف سایر جنگها که غالباً با قصد منافع مادی افراد یا گروههای خاص است در سبک علوی یا اسلام حقیقی، نیت و هدف غایی درجنگ، تنها خشنودی پروردگار میباشد.
The personality of Imam Ali (as) is so high that its description has gone beyond the scope of the Shiite religion and has made great scholars from other schools and religions to wonder and bow. Among them is Abd al-Masih Antaki, a contemporary Christian writer and poet with a poem in five thousand six hundred verses. This research investigates and reveals the biography and opinion of Imam Hammam and the views of this Christian writer in some important dimensions and examples of war and jihad, including courage, warfare, prudence, vigilance, wise peace and observance of divine principles by exploring the Nahj al-Balaghah and the poems of Abd al-Masih Antaki. According to the Qur'an, since the path of God is the path of human growth, jihad for the sake of God is to place human beings on the path of perfection and growth. Unlike other wars, which are often aimed at the material interests of certain individuals or groups, in the Alavi style or true Islam, the ultimate intention and goal in war is only the pleasure of God.
کتابنامه
قرآن کریم.
نهج البلاغه. ترجمه محمد دشتی.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله. 1379ش، شرح نهج البلاغه، به تحقیق محمد ابولفضل ابراهیم، ج1، تهران: کتاب آوند دانش.
ابن قتیبه، عبدالسلام ابن مسلم. 1406ق، تأویل مختلف الحدیث، ج 1، بیروت: دار الکتب العلمیة.
امیل بدیع، یعقوب. 1425ق/ 2004م، معجم الشعراء منذ بدء عصر النهضة، ج2، بیروت: دار صادر.
امینی، عبدالحسین. 1372ش، الغدیر، ج3، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
الانطاکی، عبدالمسیح. 1411ق/1991م، ملحمة الامام علی(علیه السلام) أو القصیدة العلویة المبارکة، بیروت: منشورات مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
تفتازانی، سعدالدین. 1409ق، شرح المقاصد، ج5، بی جا: منشورات الشریف الرضی.
جعفری، محمدتقی. 1359ش، تفسیر نهج البلاغه، ج5 و6، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
زرکلی، خیرالدین. 1984م، الاعلام قاموس تراجم الأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین والمستشرقین تشرین ثانی، ج4، بیروت: دار العلم للملایین.
الکیالی، سامی. 1968م، الأدب العربی المعاصر فی سوریه(1850-1950)، القاهرة: دار المعارف بمصر.
مجلسی، محمدباقر. 1983م، بحار الأنوار، ج39، بیروت: مؤسسة الوفاء.
مرعشی، حسین. 1381ش، حماسه عید الغدیر سروده شاعر مسیحی بولس سلامه، تهران: منیر.
مسلم بن حجاج نیشابوری. 1334ش، صحیح مسلم، ج1، استانبول: دار الطباعة العامرة.
مولوی، جلال الدین محمد بلخی. 1371ش، مثنوی معنوی، مطابق تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: نگاه، نشر علم.
مقالات
مؤمن نژاد، ابوالحسن و عباس یوسفی تازه کندی و مرتضی سازجینی. 1397ش، «زیبایی معقول از منظر قرآن کریم»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، ش 35، صص 185-208.
_||_The Holy Quran.
Nahj Al-Balaghah. Translated by Mohammad Dashti.
Ibn Abi Al-Hadid, Abdul Hamid Ibn Hiba Allah. 2000, Sharh Nahj al-Balaghah, researched by Mohammad Abolfazl Ibrahim, vol. 1, Tehran: Avand Danesh.
Ibn Qutaybah, Abdul Salam Ibn Muslim. 1406 AH, various interpretations of hadith, vol. 1, Beirut: Dar al-Kitab al-Elmiya.
Emil Badie, Yaghub. 1425 AH / 2004 AD, Dictionary of Poets from the Age of Al-Nehzat, Volume 2, Beirut: Dar Sader.
Amini, Abdul Hussein 1993, Al-Ghadir, vol. 3, Tehran: Islamic Books House.
Al-Antaki, Abdul Masih. 1411 AH / 1991 AD, Maltahame Al-Emam Ali Aw Al-Ghaside Al-Alawiya Al-Mobaraka, Beirut: Publications of the Scientific Foundation for Press.
Taftazani, Saad al-Din 1409 AH, Sharh Al-Maqassid, vol. 5, no place: Al-Sharif Al-Razi Publications. Jafari, Mohammad Taqi 1980, Tafsir Nahj al-Balaghah, vols. 5 and 6, Tehran: Islamic Culture Publishing Office.
Zarkoli, Kheiraddin, 1984, Al-Alam Ghamus Tarajem Al-Ashhar Al-Rajal Valnesa Men Al-Arab Valmostarebin Valmostashreghin Tashrin Sani, vol. 4, Beirut: Dar Al-Alam Lelmalaein.
Al-Kayali, Sami. 1968, Contemporary Arabic Literature in Syria (1850-1950), Cairo: Dar al-Ma'arif in Egypt.
Majlisi, Mohammad Baqir 1983, Behar Al-Anwar, vol. 39, Beirut: Al-Wafa Foundation.
Marashi, Hussein 2002, Eid al-Ghadir epic composed by the Christian poet Bols Salameh, Tehran: Munir.
Muslim Ibn Hajjaj Neyshabouri. 1955, Sahih Muslim, vol. 1, Istanbul: Dar Al-Taba'a Al-Amra.
Movlavi, Jalaluddin Mohammad Balkhi 1992, Masnavi Manavi, edited by Reynold Nicholson, Tehran: Negah, Alam Publishing.
Articles
Mo'men Nejad, Abolhassan and Abbas Yousefi Tazeh Kennedy and Morteza Sazjini. 2018, "Reasonable beauty from the perspective of the Holy Quran", Quarterly Journal of Quranic Studies, Islamic Azad University, Jiroft Branch, Vol. 35, pp. 185-208.