ساختار خرده روایتها در پیرنگ خسرونامه؛ با تکیه بر الگوی کنشگران گریماس
محورهای موضوعی : شعر
1 - دانشجوی دکترای پردیس البرز دانشگاه تهران
2 - استاد دانشگاه تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
گریماس(1917م) بر این عقیده است که در هر داستان شش موقعیت شامل فرستنده، گیرنده، فاعل، شیء ارزشی، نیروی بازدارنده و نیروی یاری دهنده و پنج وضعیت شامل وضعیت ابتدایی، نیروی تخریبگر، وضعیت میانی، نیروی سامان دهنده و وضعیت انتهایی وجود دارد. در منظومه خسرونامه، منسوب به عطار، که منظومهای غنایی و عاشقانه است، علاوه بر وجود موقعیتها و وضعیتهای گفته شده، با توجه به نقش شیء ارزشی(گلرخ)، که وقایع اصلی داستان به واسطه حضور او به وجود میآید، به جز روایت اصلی، خرده روایتهایی با پیرنگی جدا از پیرنگ اصلی شکل گرفته است؛ به طوری که تعدد شخصیتها باعث ایجاد اپیزودهای متعدد در داستان گردیده است و همین امر است که بر جذابیت این اثر میافزاید. بر همین اساس در این پژوهش بر آنایم تا با تکیه بر الگوی کنشگران گریماس به تحلیل ساختار پیرنگ و جایگاه شیء ارزشی در داستان خسرونامه بپردازیم. نتایج پژوهش حاضرکه به شیوه توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای فراهم آمده است، نشان میدهد که وجود خرده روایتها و پیرنگهای نهفته در دل کلان روایت خسرونامه علاوه بر ایجاد الگوهای سازهای متعدد پیرنگ، باعث ایجاد تعلیق و اپیزودهای متنوع گردیده است.
Grimas (1917) believes that there are six positions, including the sender, the receiver, the actor, the object, the deterrent, and the assisting force, and five positions, including the initial position, the destructive force, the intermediate position, the organizing force, and the final position in each story. In the poem "Khosronameh", attributed to Attar, which is a lyrical and romantic poem, in addition to the said situations and positions, according to the role of a valuable object (Golrokh), which the main events of the story are created by his presence, except the main narrative, sub-narrative is formed with a plot separate from the main plot; As the multiplicity of characters caused numerous episodes in the story, and this is what adds to the appeal of this work. Accordingly, in this study, we intend to analyze the plot structure and the position of a valuable object in the story of "Khosronameh" based on the model of Grimas actors. The results of the present study, which has been provided in a descriptive-analytical manner using library resources, show that the existence of sub-narratives and plots hidden in the heart of the "Khosronameh" narrative, in addition to creating multiple structural patterns of plot caused suspense and various episodes.
آستین، آلن و جورج ساونا. 1386ش، نشانه شناسی متن و اجرای تئاتری، ترجمه داود زینلو، تهران: سوره مهر.
زرین کوب، عبدالحسین. 1382ش، آشنایی با نقد ادبی، تهران: سخن.
عطار، شیخ فرید الدین. 1339ش، خسرونامه، به تصحیح و اهتمام احمد سهیلی خوانساری، تهران: چاپخانه مروی.
فورستر، ادوارد مورگان. 1369ش، جنبههای رمان، ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: نگاه.
مکاریک، ایرنا ریما. 1385ش، دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
موران، برنا. 1389ش، نظریههای ادبیات و نقد، ترجمه ناصر داوران، تهران: نگاه.
مقالات و پایاننامهها
خادمی، نرگس و مه دخت پورخالقی چترودی. 1388ش، «تحلیل معنا- ساختاری دو حکایت از تاریخ بیهقی با تکیه بر الگوی کنشگرهای گریماس»، جستارهای نوین ادبی، دوره 42، شماره 3، 47- 67.
روحانی، مسعود و علی اکبر شوبکلایی. 1391ش، «تحلیل داستان شیخ صنعان بر اساس نظریه کنشی گریماس»، پژوهشهای ادب عرفانی، دوره 6، شماره 2، صص89-112.
عباسی، علی. 1392ش، «بررسی زایش معنا در ساختار روایی حکایت نماز فروش از هزار و یک شب و روایت سه تار از جلال آل احمد»، فصلنامه جستارهای زبانی، دوره 4، شماره 1، پیاپی 13، صص104-89.
کوهساریان، فائزه. 1396ش، «بررسی خسرونامه عطار از دیدگاه صورتگرایی»، سومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران.
منابع انگلیسی
Bal, Mieke.1985، Narratolog. Paris: am .
Greimas, A.J.1986، Semantiqu. London: Perguin press.
Todorov, Tzvetan.2000.» The Typology of Detective fiction«. In Lodge, David & Nigel wood, Modern criticism & Theory: A Reader. Longman, New York, pp. 137-144.
_||_
Austin, Allen and George Sauna. 2007, Semiotics of text and theatrical performance, translated by Davood Zeinalo, Tehran: Surah Mehr.
Zarrinkoob, Abdul Hossein 2003, Introduction to Literary Criticism, Tehran: Sokhan.
Attar, Sheikh Farid al-Din. 1960, Khosronameh, edited by Ahmad Soheili Khansari, Tehran: Marvi Printing House.
Forster, Edward Morgan. 1990, Aspects of the novel, translated by Ebrahim Younesi, Tehran: Negah.
Makarik, IRNA Rima. 2006, Encyclopedia of Contemporary Literary Theories, translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi, Tehran: Agah.
Moran, Borna. 2010, Theories of Literature and Criticism, translated by Nasser Davaran, Tehran: Negah.
Articles and dissertations
Khademi, Narges and Meh Dokht Pourkhaleghi Chatroudi. 2009, "Semantic-Structural Analysis of Two Stories from Beyhaqi's History Based on the Model of Grimas Actors", New Literary Essays, Volume 42, Number 3, 47-67.
Rouhani, Massoud and Ali Akbar Shobkalaei. 2012, "Analysis of Sheikh Sanan's story based on Grimas' theory of action", Research in Mystical Literature, Volume 6, Number 2, pp. 89-112.
Abbasi, Ali 2013, "Study of the birth of meaning in the narrative structure of the story of Namaz Forush from Heza and Yek Shab and the narration of Setar by Jalal Al-Ahmad", Quarterly Journal of Linguistic Essays, Volume 4, Number 1, 13, pp. 104-89.
Kuhsarian, Faezeh. 2017, "Study of Khosronameh Attar from the Perspective of Formalism", the Third National Conference on Management Research and Humanities in Iran.
Bal, Mieke.1985، Narratolog. Paris: am .
Greimas, A.J.1986، Semantiqu. London: Perguin press.
Todorov, Tzvetan.2000.» The Typology of Detective fiction«. In Lodge, David & Nigel wood, Modern criticism & Theory: A Reader. Longman, New York, pp. 137-144.