بررسی تطبیقی فیلم و داستان «مهمان مامان» بر اساس نظریه روایت ژرار ژنت
محورهای موضوعی : شعر
1 - کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه علم و هنر یزد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
روایت از دو عنصر اساسی قصه و قصه گو تشکیل میشود که در همه روایتها از هر نوعی دیده میشود و جزو ذاتی هر نوع روایتی است. ژرار ژنت متأثر از شکلگرایان روس قصه را یکی از جنبههای روایت میداند و آن را ترتیب واقعی ارزیابی میکند، در نتیجه توانسته برای تمامی روابط بین توالی زمانی رخدادها و ترتیب روایت، تحلیلی ارائه دهد و با استفاده از زمان و تغییرات در خط داستانی، پیرنگ و شکل داستانی خود را بنا سازد. او نظریه زمان در روایت را در سه محور نظم، تداوم و بسامد(تکرار) مطرح میکند و روایتشناسی را بر ارتباطات میان داستان و متن روایی و بهویژه زمان، وجه، آوا و کانونی سازی که ترکیبی از شیوههای ساختار روایت و نظریه ترامتنیت که به طور کلی رابطه یک متن در متن دیگر است قرار میدهد. همچنین عنوان بندی آغازین فیلم که به عنوان یکی از پنج مناسبت ترامتنیت در این نمونه مورد تأکید قرار میگیرد. در این پژوهش با رویکرد به مقوله تکنیکهای روایت پردازی از ژرار ژنت از یک سو و فیلم و داستان مهمان مامان از سویی دیگر مهمترین تکنیکهای روایتپردازی بررسی میشود.
The story contains two main factors can be seen in all stories: the narration and the narrator and consider as the nature of each story. Gérard Genette – affected by Russian formalists – knows the story as a real form; thus he could offer an analysis for all chronicle events and narrations and found the story format and theme by applying time and changes in story lines. He introduces the theory of time in narration based on three factors: regulation, continuity and frequency; he also considers the narrative science based on the story relations and the context especially time and aspect which are combination of narrative structure and transtextuality theory – it generally is the relationship of one text in another. The credit of the movie also is emphasized in the research as one of the 5 transtextuality samples. The article studies the narration techniques from Gérard Genette' viewpoint in one hand and the movie "Mum's Guest" on the other hand as the most important applied techniques.
احمدی، بابک. 1386ش، ساختار و تأویل متن، چاپ نهم، تهران: نشر مرکز.
اوحدی، مسعود. 1391ش، روایت شناسی سینما و تلویزیون، چاپ اول، تهران: دانشکده صدا و سیما.
داد، سیما.1387ش، فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ چهارم، تهران: مروارید.
سلاجقه، پروین. 1392ش، صدای خط خوردن مشق(بررسی ساختار و تأویل آثار هوشنگ مرادی کرمانی)، چاپ سوم، تهران: معین.
مرادی کرمانی، هوشنگ.1390ش، مهمان مامان، چاپ دهم، تهران: نشر نی.
مکی، ابراهیم. 1371ش، شناخت عوامل نمایش، چاپ دوم، تهران: سروش.
میرصادقی، جمال. 1392ش، عناصر داستان، چاپ هشتم، تهران: نشر سخن.
نجومیان، امیرعلی. 1388ش، ترامتنیت و نشانه شناسی عنوان بندی آغازین فیلم، مجموعه مقالات چهارمین هم اندیشی نشانه شناسی هنر به انضمام مقالات هم اندیشی سینما، شماره 18، چاپ اول، تهران: متن
مقالات
بهنام فر، محمد؛ شامیان ساروکلایی، اکبر و طلایی، زینب. 1393ش، «بررسی زمانبندی روایت در رمان سالمرگی بر اساس نظریه ژرار ژنت»، متن پژوهی ادبی، شماره60، صص 130- 126.
حسنی راد، مرجان. 1389ش، «کانونی سازی ابزاری برای روایتگری»، کتاب ماه ادبیات، شماره 38، صص 51-53.
درودگریان، فرهاد؛ کوپا، فاطمه و اکبرپور، سهیلا. 1391ش، «زمان روایی در رمان احتمالاً گم شدهام بر اساس نظریه ژرار ژنت»، فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی، شماره 2، صص 11-10، 8.
رجبی، زهرا. 1392ش، «تحلیل کانون روایت در روایت یوسف در قرآن بر اساس نظریه ژنت»، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره42، ص 35.
کاتب، فاطمه، خودی، الدوز. 1394ش، «ایدههای مشترک در طراحی مد و معماری با رویکرد بینامتنی ژنت»، دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه هنر(نامه هنرهای تجسمی و کاربردی)، شماره 15، ص 112.
یعقوبی، رؤیا. 1391ش، «روایت شناسی و تفاوت میان داستان و گفتمان(بر اساس نظریات ژرار ژنت)»، پژوهشنامه فرهنگ و ادب، شماره 13، ص 293.
_||_
Ahmadi, Babak, 2007, The Text-structure and Textual Interpretation, 9th edition, Tehran: Markaz Publishing Co.
Behnamfar, Mohamad, Shamian Sarookolaei, Akbar; Zeinab, Talaei, 2014, A Study of Narration Temporality is Salmargi Novel based on Gerard Genette's Theory, Literary Text Research, 18(60) p. 126, 130
Dorodgarian, Farhad, Kopa, Fatemeh, Sohila, Akbarpor, 2012, studies story, 1(2), p. 8, 10-11
Hasanirad, Marjan, 2010, Focalization, Instrument for Narration, Ketabmah of literature, 152(38), p. 51-53
Kateb, Fatemeh, Khodi, Oldoz, 2015, Common Ideas in Fashion Design and Architecture based on the Approach of Genette's Intertextuality, Journal of Visual and Applied Arts, 8(15), p.112
Maki, Ebrahim, 1992, The Understanding of Show Elements, second edition, Tehran: Soroush.
Mirsadeghi, Jamal, 2013, Story Elements, 8th edition, Tehran: Sokhan press.
Moradi Kermani, 2011, Mother's Guest, 10th edition, Tehran: Ney press.
Nojomian, Amirali, 2009, Transtextuality and Semiotics of the Opening Title of the Film, On Semiotics of Arts Together with Semiotics of Cinema, 18th, first edition, Tehran: Matn.
Ohadi, Massoud, 2012, Narratology of Film and Television, first edition, Tehran: IRIB University.
Rajabi, Zahra, 2012, The Analysis of the Narrative Center in the Narrative of Joseph in the Quran based on the Theory of Genette, 10(42), p. 35
Salajeghe, Parvin, 2013, The sound of cross out homework (Text-structure and Interpretation study of Hoshang Moradi Kermani), third edition, Tehran: Moin.
Sima, Dad, 2008, Literary Terms Dictionary, 4th edition, Tehran: Morvarid.
Yaghobi, Roya, 2011, Narratology and the Difference between Story and Dialogue based on the Theories of Gerard Genette, Pazhohesh-Nameh Farhang-o-Adab, 8(13), p. 293