خوانش بومگرایی از سمبلهای طبیعت در اشعار رابرت فراست و سهراب سپهری
محورهای موضوعی : شعرمریم سرفراز اسبق 1 , ناصر مطلبزاده 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران(استادیار).
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این مقاله تطبیقی، خوانش بومگرایانه از سمبلهای طبیعت در اشعار برگزیده سهراب سپهری و رابرت فراست است. بومگرایی تئوری جدیدی است که به اهمیت ارتباط انسان و طبیعت تأکید میکند. سمبل اصطلاحی ادبی است و از آغاز تاریخ بشر بوده است و تصویری است که به چیز دیگر اشاره میکند. اگر سمبلها از طبیعت گرفته شده باشند به آنها سمبلهای طبیعت میگویند. آنها به طور غیرمستقیم افکار، احساسات و تجربههای روزمره ما را بیان میکنند. شاعر از سمبل نه به عنوان نشانه بلکه به عنوان اشاره به واقعیتهای پنهان زندگی استفاده میکند و ما میتوانیم بگوییم که شعر به خاطر ارائه افکار و احساسات میتواند به عنوان سمبل در نظر گرفته شود. این تحقیق نشان میدهد چطور رابرت فراست از آمریکا و سهراب سپهری از ایران از سمبلهای مشترک طبیعت با معانی متفاوتی در شعرهایشان استفاده کردهاند. شعر آنها به طبیعت مربوط است اما نگاه به طبیعت و فلسفه آنها متفاوت است.
The present comparative article is about the ecologic review of nature's symbols in some selective poetries by Sohrab Sepehri and Robert Frost. Ecology is a new theory which emphasizes the human and nature's relationship. Symbol is a literary expression which is an image that symbolizes something else. If the symbols are taken from the nature they are called nature's symbols. They express daily thoughts, emotions and expressions indirectly. Poets apply the symbols in order to point the hidden facts of life and not as the point itself; it could be claimed that the poetry can be known as a symbol because of representing the thoughts and emotions. The present paper shows how Robert Frost from The United States and Sohrab Sepehri from Iran have applied the common symbols from the nature in their poetries. Their poetries relates the nature but their philosophy and view to the nature are completely different.
پارساپور، زهرا. 1392ش، درباره نقد بوم گرا، تهران: بی نا.
ثروتیان، بهروز. 1389ش، صدای پای آب(نقد و بررسی اشعار سپهری)، تهران: بی نا.
جلالی، میترا. 1383ش، رمزگشایی اشعار سهراب سپهری، همدان: بی نا.
ساکن، علی. 1385ش، پژواک پای آب، کاشان: بی نا.
سپهری، سهراب. 1389ش، حجم سبز(هشت دفتر شعر)، مهدی افشار، تهران: بی نا.
شریفیان، مهدی. 1386ش، نماد در اشعار سهراب سپهری، پایاننامه دکترا، دانشگاه همدان.
معصومی، سحر. 1376ش، راز گل سرخ(نقد و گزیده شعرهای سهراب)، تهران: بی نا.
کتب لاتین
Abrahams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 6th ed. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College, 1993. Print.
Fagan, Deirdre J.. Critical companion to Robert Frost: a literary reference to his life and work. New York: Facts On File, 2007. Print.
Frost, Robert. Complete poems of Robert Frost. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1967. Print.
Glotfelty, Cheryll, and Harold Fromm. The ecocriticism reader: landmarks in literary ecology. Athens: University of Georgia Press, 1996. Print.
Jeetendrasingh, Barulkar. Ecocritical Theory: It’s Relevance in the Present Day Context. Vishnupuri: SGGS Institute of Engineering & Technology. Print.
Miao, Yan, An Ecocritical Study of Robert Frost's Nature Poetry. Shandong U, MA Thesis, 2012.Print.
Prasanna, V.Lakshmi. "Metaphor,Image and Symbol in the Poetry of Robert Frost." IJELLH II.IV (2014): 203. Print.
Singh Brar, Baltej. The Poetry of Robert Frost: Study in Symbolism. Delhi: Anmol, 2000. Print.
Zhang, Min, An Ecocritical Approach to Robert Frost's Poetry. Shanghai Normal U. MA Thesis, 2007. Print.