بازخوانی دلوزی داستان «مدونای آینده» هنری جیمز در پرتو منطق احساس و ادبیات اقلیتی
محورهای موضوعی : شعر
1 - دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دبیر آموزش و پرورش
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره شهر
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هِنری جیمز، رمان نویس نامی آمریکایی- انگلیسی، در آثارش از زن به مثابه انسان مینویسد و به او نگاه جنسیتی ندارد. حال در این مقال، هُنری همانند نقاشی و یا به عبارت گویاتر پرتره نگاری است که تلاش دارد زن را ترسیم و روایت کند. زن نه به عنوان زن بلکه به عنوان تقلید یا بازنمودهای از یک زن یا زنان پیشینْ نگارده میشود. این بُن- مایه، تعبیر دلوز- گاتاری از غریبه- سازی را تا اندازهای متبادر میکند. این دو متأثر از جریان فکری پساساختارگرایی و ضد روشنگری مدعی شکل خاصی از نوشتارِ ادبی هستند که در مقابل هرگونه تفسیر کُدگذاری مقاومت کرده و از هرگونه ساختارِ قابل پیشبینی و مبتنی بر سوژه- محوری گریزان است. در این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی به نگارش درآمده بر آن هستیم که تحلیل نماییم بر پایه نظریه منطق احساس و ادبیات اقلیتیِ دلوز، زنان در داستانهای هنری جیمز و خصوصاً در داستان مدونای آینده دارای قالب و چهارچوب از پیش تعیین شده نیستند. آنها رو به آینده دارند و بازنمایی گذشتگان نیستند؛ پس او به دنبال بازنماییِ بودن نیست و میخواهد صیرورت یعنی شدن را به تصویر بکشد.
Henry James, a well-known American-British novelist, writes about women as human beings in his works and does not look at her from a gender perspective. Now in this article, art is like a painting or, in other words, a portrait that tries to draw and narrate a woman. Woman is written not as a woman but as an imitation or representation of a woman or prior woman. This theme evokes Deleuze-Guattari's interpretation of alienation to some extent. Both influenced by the poststructuralist and anti-enlightenment intellectual trend are a special form of literal writing that resists against any coding interpretation and avoids any predictable, subject-centered structure. In this research, which has been written based on analytical –descriptive method, author intends to analyze based on Deleuze's theory of logic of emotion and minority literature, women do not have a predetermined framework in James's art stories and especially in "The Future Madonna". They look forward the future and do not represent the past; So he does not seek to represent and wants to portray "Seyrurat" i,e. becoming.
دلوز، ژیل و گتاری، فلیکس. 1392ش، کافکا به سوی یک ادبیات فرد، ترجمه رضا سیروان و نسترن گوران، تهران: نشر رخ داد نو.
دلوز، ژیل. 1389ش، فرانسیس بیکن: منطق احساس، ترجمه حامد علی آقایی، تهران: نشر حرفه هنرمند.
دُلوز، ژیل. 1391ش، فلسفه چیست؟، ترجمه زهره اکسیری و پیمان غلامی، تهران: نشر رخ داد نو.
شایگان، داریوش. 1380ش، افسون زدگی جدید: هویت چهل تکه و تفکر سیار، ترجمه فاطمه ولیانی، تهران: نشر فرزان روز.
کولبروک، کلر. 1387ش، ژیل دولوز، ترجمه رضا سیروان، تهران: نشر مرکز.
نجف زاده، رضا. 1389ش، بازگشت به آینده، تهران: نشر گام نو.
وارد، گلن. 1389ش، پست مدرنیسم، ترجمه قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی، تهران: نشر ماهی.
کتب انگلیسی
Deleuze & Gattari, “What Is Literature?”. Mississippi Review, Vol. 11, No. 3, Essays Literary Criticism (Winter/ Spring, 1983), pp. 13-33.
Izzo, Donatella. A Portraying The Lady. London. University of Nebraska press. 2001.
James, Henry. Daisy Miller. 3rd ed. Dover, 2008.
James, Henry. The Madonna of the Future. London: Macmillan, 2005.
James, Henry. The Portrait of the Lady. Penguin Classics, 2008.
_||_Deleuze, Gille and Getari, Felix. 2013, Kafka Towards an Individual Literature, translated by Reza Sirvan and Nastaran Goran, Tehran: Publishing of Rokhdad No.
Deleuze, Gille. 2010, Francis Bacon: The Logic of Emotion, translated by Hamed Ali Aghaei, Tehran: Artist Profession Publishing.
Deleuze, Gille. 2012, What is Philosophy?, Translated by Zohreh Eksiri and Peyman Gholami, Tehran: Publishing of Rokhdad No.
Shaygan, Dariush. 2001, New Enchantment: Forty-Piece Identity and Mobile Thinking, translated by Fatemeh Valiani, Tehran: Farzan Rooz Publishing.
Kulbaruk, Keller. 2008, Jill Deleuze, translated by Reza Sirvan, Tehran: Markaz Publishing.
Najafzadeh, Reza 2010, Back to the Future, Tehran: Publishing of Game No.
Ward, Glenn. 2010, Postmodernism, translated by Qader Fakhr Ranjbari and Abuzar Karami, Tehran: Mahi Publishing.
Deleuze & Gattari, “What Is Literature?”. Mississippi Review, Vol. 11, No. 3, Essays Literary Criticism (Winter/ Spring, 1983), pp. 13-33.
Izzo, Donatella. A Portraying The Lady. London. University of Nebraska press. 2001.
James, Henry. Daisy Miller. 3rd ed. Dover, 2008.
James, Henry. The Madonna of the Future. London: Macmillan, 2005.
James, Henry. The Portrait of the Lady. Penguin Classics, 2008.