بررسی تطبیقی شگردهای نحوی- سبکی و خلاقیت ادبی در اشعار فروغ فرخزاد و احمد شاملو
محورهای موضوعی : شعربهمن گرجیان 1 , فرنگیس عباس زاده 2
1 - عضو هیأت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه آبادان، آبادان، ایران(دانشیار)
2 - دانشجوی دکتری زبانشناسی، واحد آبادان، آبادان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از جستار حاضر بررسی ویژگیهای نحوی و سبکی، نوآوری و تصویرآفرینی ادبی آثار فروغ فرخزاد و احمد شاملو میباشد. فروغ از تواناترین شعرای معاصر ایران است. شعر وی برخاسته از احساس و اندیشه انسانی است؛ چه در لفظ و چه در محتوا پر از نوآوری و مملو از صنایع ادبی است. مضمون اشعارش مبتنی بر احساسات و تجربیات شخصی وی میباشد. شهامت شاملو در شکستن عرف و هنجار زبان فارسی قابل تحسین است. هرچه فاصله واژهها از حالت عادی بیشتر میشود آفرینش ادبی در آثارش بیشتر منعکس میگردد. واکنش جدی شاملو به اوضاع سیاسی روزگارش از عنفوان جوانیاش آغاز شده و ساختار ذهنی او در متن تعاملات اجتماعی و اندیشههای انقلابی شکل میگیرد. سبک نوشتاری وی مملو از برجستگیهای ادبی است.
The goal of the present article is to study the syntactic and stylistic, innovation and literary depiction of Forugh Farrokhzad and Ahmad Shamloo. Foroogh is one of the most capable Iranian contemporary poets. Her poetry is made of humanistic emotions and thoughts – it contains figures of speech in lexicon and content both. The concepts of her poetries are based on her emotions and personal experiences. Shamloo's braveness is admirable in breaking the norms of Persian Language. The more distance between the terms and words the more literary the works. Shamloo's serious reaction to the political situation of his era has started from his youth and forms his thinking structure which reflects in his works and contexts. His writing style is full of literary figures.
دستغیب، عبدالعلی. 1373ش، نقدآثاراحمدشاملو، چاپ پنجم، بی جا: بی نا.
شاملو، احمد. 1386ش، مجموعه اشعار، تهران: نگاه.
فرخزاد، فروغ. 1383ش، مجموعهسرودهها، تهران: شادان.
مختاری، محمد. 1389ش، انسان در شعر معاصر، چاپ دوم، تهران: توس.
مشرف آزاد تهرانی، محمود. 1381ش، پریشادخت شعر، چاپ سوم، تهران: ثالث.
مقالات
رومیانی، بهروز و بخشیزاده، معصومه و غلامی، حمیده. 1394ش، «معشوق متعالی در شعر احمد شامل و نزار قبانی»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال7، شماره27، صص 83-105.
«شعر امروز ایران». 1384ش، ضمیمه شماره ۲۰ نامه فرهنگستان، ص ۱۲۶.
عطاش، عبدالرضا و پیسپار، الهه. 1392ش، «سیمای زن در شعر نزار قبانی و فروغ فرخزاد»، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال7، شماره 27، صص 83-105.
لنگرودی، شمس. 1388ش، «رستگاریشاملودرشعرمنثوربود»، گفتوگو با روزنامه فرهیختگان.
هاشمی، زهره. 1389ش، «نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون»، مجله ادبپژوهی، ش12، صص140-119.
_||_