مطالعهی مقایسهای معناجویی در شعر شهریار و اندیشه فرانکل
محورهای موضوعی : شعر
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران.
کلید واژه: ارزشهای معنادهی, معناجویی, فرانکل, شهریار,
چکیده مقاله :
شهریار از ستارگان پرفروغ تاریخ ادب ایران است که در زمان حیات و مماتش نگاهها را به سوی خود معطوف داشته است. اشعار او زندگینامه و زبان حال اوست. مکاتب روانشناختی و فلسفی هر یک از زاویهای، به موضوع معنا در زندگی آدمی پرداختهاند. هدف پژوهش حاضر مطالعهی راهکارهای معنابخشی به زندگی در سرودههای استاد شهریار و در مکتب معنادرمانی فرانکل بود. روش پژوهش از نوع کیفی و تحلیل محتوا و توصیفی- تحلیلی از نوع مقایسهای است که به طریق کتابخانهای صورت گرفته است. یافتهها نشان داد، شهریار در مواجهه با ناملایمات و بحرانهای زندگی از رهگذر عشق، خلاقیت شعری و ارزشهای گرایشی، به معنابخشی به زندگی پرداخته و از ناامیدی برحذر مانده است. از نتایج مطالعه این است که شهریار در تجربه زیستی خود بدون این که در پی تئوریزه کردن دیدگاه خود باشد، در رابطه با راهکارهای معنادهی به زندگی دیدگاههایی نزدیک به اندیشه-های فرانکل ارایه کرده است.
Shahriar is one of the great poets in the history of Iranian literature and Culture, different dimensions of his poetry be noticed during his life and after his death. whose poems are his biography. Psychological and philosophical schools have discussed the issue of meaning in human life from different perspectives. In this study, the ways that Shahriar gives meaning to life have been studied according to Frankl's attitude in a library method. The aim of this study was to study the meaning-giving strategies to life in Shahriar's poems and in Frankel's theory of semantics. The present research has been show that Shahriar has given meaning to his life to cope with failures through love, poetic creativity and enduring suffering and he has avoided despair. During his hard life, Shahriar presented his views to give meaning to life without wanting to theorize them. Views that have in common with Frankel's ideas.
_||_