رابطه میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (با تاکید بر اینترنت) با سواد محیطزیستی دانشجویان
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستمهدیه رضائی 1 , سید محمد شبیری 2
1 - مربی گروه منابع طبیعی و محیط زیست و دانشجوی دکتری رشته آموزش محیط زیست ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)
2 - دانشیارگروه آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر آشنایی با میزان آگاهی، نوع نگرش و رفتارهای محیط زیستی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی و بررسی میزان تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر اینترنت بر این متغیرها است.روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش جامعه آماری عبارت بود از 26701 نفر دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نمونه از آنها به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه ای در پنج بخش است که قبل از اجرا برای افزایش روایی و اعتبار آن به صورت آزمایشی به اجرا در آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازروشهای آماری توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss انجام شد.بر اساس یافته های این پژوهش، نگرش و رفتار دانشجویان نسبت به آگاهی آنان سطح بالاتری را نشان داده و تفاوت معنی داری بین آگاهی، نگرش و رفتارهای زیست محیطی دانشجویان زن و مرد وجود نداشت. هم چنین تنها بین آگاهی محیط زیستی با میزان استفاده از اینترنت رابطه معناداری در سطح 05/0 و با ضریب همبستگی نسبتا پایینی به دست آمد و بین نگرش و رفتارهای محیط زیستی دانشجویان با میزان استفاده آن ها از اینترنت ارتباط معنی داری حاصل نشد. بین میزان استفاده از سایت های اینترنتی محیط زیستی و آگاهی، نگرش و رفتارهای محیط زیستی دانشجویان نیز ارتباط معنی داری به دست نیامد.
The aim of the present research is to become familiar with awareness, attitude, and environmental behavior of the students at Payame Noor University, Markazi Province and to examine the degree of effect of ICT on these variables, with an emphasis on the Internet. The method used in the present research was an applied method in terms of the objective and the data were collected via the survey descriptive method. The population included 26701 students at Payame Noor University, Markazi Province, Iran, and 377 samples were randomly selected using Cochran’s sample size formula and then examined. The research instrument was a questionnaire composed of five sections, which was piloted in order to increase its reliability and validity. Based on the findings, the attitude and behaviors of the students were higher than their awareness and there was no significant difference between awareness, attitude, and environmental behaviors of male and female university students. Moreover, there was only a significant relationship between the environmental awareness and amount of using the Internet at 0.05 significance level with a relatively low correlation coefficient. No relationship was found between the university students ’environmental behaviors and attitude and the degree to which they used the Internet. There was also no relationship between visiting the environmental websites on the Internet and their environmental behaviors, attitude, and awareness
