رابطه میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (با تاکید بر اینترنت) با سواد محیطزیستی دانشجویان
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستمهدیه رضائی 1 , سید محمد شبیری 2
1 - مربی گروه منابع طبیعی و محیط زیست و دانشجوی دکتری رشته آموزش محیط زیست ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)
2 - دانشیارگروه آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, اینترنت, سواد محیطزیستی, دانشجویان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر آشنایی با میزان آگاهی، نوع نگرش و رفتارهای محیط زیستی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی و بررسی میزان تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر اینترنت بر این متغیرها است.روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش جامعه آماری عبارت بود از 26701 نفر دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مرکزی که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 377 نمونه از آنها به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه ای در پنج بخش است که قبل از اجرا برای افزایش روایی و اعتبار آن به صورت آزمایشی به اجرا در آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازروشهای آماری توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss انجام شد.بر اساس یافته های این پژوهش، نگرش و رفتار دانشجویان نسبت به آگاهی آنان سطح بالاتری را نشان داده و تفاوت معنی داری بین آگاهی، نگرش و رفتارهای زیست محیطی دانشجویان زن و مرد وجود نداشت. هم چنین تنها بین آگاهی محیط زیستی با میزان استفاده از اینترنت رابطه معناداری در سطح 05/0 و با ضریب همبستگی نسبتا پایینی به دست آمد و بین نگرش و رفتارهای محیط زیستی دانشجویان با میزان استفاده آن ها از اینترنت ارتباط معنی داری حاصل نشد. بین میزان استفاده از سایت های اینترنتی محیط زیستی و آگاهی، نگرش و رفتارهای محیط زیستی دانشجویان نیز ارتباط معنی داری به دست نیامد.
The aim of the present research is to become familiar with awareness, attitude, and environmental behavior of the students at Payame Noor University, Markazi Province and to examine the degree of effect of ICT on these variables, with an emphasis on the Internet. The method used in the present research was an applied method in terms of the objective and the data were collected via the survey descriptive method. The population included 26701 students at Payame Noor University, Markazi Province, Iran, and 377 samples were randomly selected using Cochran’s sample size formula and then examined. The research instrument was a questionnaire composed of five sections, which was piloted in order to increase its reliability and validity. Based on the findings, the attitude and behaviors of the students were higher than their awareness and there was no significant difference between awareness, attitude, and environmental behaviors of male and female university students. Moreover, there was only a significant relationship between the environmental awareness and amount of using the Internet at 0.05 significance level with a relatively low correlation coefficient. No relationship was found between the university students ’environmental behaviors and attitude and the degree to which they used the Internet. There was also no relationship between visiting the environmental websites on the Internet and their environmental behaviors, attitude, and awareness
- عظیمی- م، غلامی- م، تبیین نشانگرهای سواد زیستمحیطی بر اساس استانداردهای سواد علوم در پروژه 2061 آمریکا، چهاردهمین سمینار آموزشی محیطزیست،دی 1392، تهران، ایران.
- Barrett GW,Peles JD,Odum E.,1997.Transcending processes and the level of organization concept,Bioscience 47(8)P.P: 531-5.
- Duailibi, M., 2006.Ecological literacy: What are talking about? Convergence, 39(4), P.P: 65-68.
- شبیری، سیدمحمد، عبداللهی، سهراب، نظریه ها و کاربرد های آموزش محیط زیست ،تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور، 1388.
- Zinn, H.C and Pierce, C., 2002.Value, Gender, and Concern about potentially dangerous wildlife, Vol 34, pp.239-256.
- صالحی عمران، ابراهیم و علی آقامحمدی، بررسی دانش، نگرش و مهارتهای زیستمحیطی معلمان آموزش دوره ابتدایی استان مازندران، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز 1387، شماره 95، ص118-91.
- Day and P. Greenwood. 2009. “ICT for rural development” InICT4D, T. Unwin, Ed. Cambridge: Cambridge University Press, pp.321-359.
- Vyogotsky.L1978, Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, , pp. 216.
- Selinger,M.2009., "ICT in education: catalyst for development" In ICT4D, T. Unwin, Ed. Cambridge: Cambridge University Press, , pp. 206-248.
- Hus, V.2011., The use of ICT in the environmental studies subject. Procedia - Social and Behavioral Sciences,15(0): p. 3855-3860.
- Elston,Carol.2008., Using ICT in the primary school. British Journal of Educational Technology, 39: 191. doi: 10.1111/j.1467 8535.2007.00792_18.x.
- قضاوی- غ ، ولی- ع. ، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اجتماعی و آموزش روستا ییان جهت حفاظت از منابع طبیعی، اولین همایش کاربرد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در روستا،اسفند 1382، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، پژوهشکده الکترونیک.
- زنگیآبادی، علی، علیحسینی، رحمان، تحلیل فضایی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای جهان، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی،پاییز 1388 ،شماره 1، ص65-56.
- Mcclure,D.P,.2008.,Deployment of Broadband to Rural America and Evaluation of current Broadband Services to Rural American and the impact of Internet Public Policy on Broaband Deployment,Usiia(Us Internet Industery Association).http://usiia-net.org/puds/rural.pdf.
- Furuholt, B.Stein, K.2007, A Rural-Urban Digital Divide? Regional Aspects of Internet Use in Tanzania, Proceedings of the 9 International Conferences on Social Implications in Computers, Sao Paulo, Brazil.
- Sam Kang, B. 2009., Bridging the Digital Divide between Urban and Rural Areas: Experience of the Republic of Korea ,Escap Technical Paper ,Information and Communications Technology and Disaster Risk Reduction Division,Authorized for Distribution by Xuan Zengpei.
- مسعودی، حمید و همکاران، نقش رسانه های مجازی در ارتقای آگاهی اجتماعی و فرهنگی در رابطه با روش های حفاظت از محیط زیست و کاهش بحران های آن، دومین کنفرانس مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، بهار 1391، تهران.
- The Global Information Technology Report,(2014).