مقایسه سطح دانش و نگرش زیست محیطی دانش آموزان مقطع دبیرستان در مدرسه زیست محیطی و مدرسه غیر زیست محیطی به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار
محورهای موضوعی : آلودگی خاکمژگان اکبری آرمند 1 , فرزام بابایی 2 , علی محمدی 3 , ناصر محرم نژاد 4
1 - کارشناس ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران *(مسئول مکاتبات).
3 - استادیار گروه مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران *(مسئول مکاتبات).
4 - استادیار گروه مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مدرسه زیست محیطی, مدرسه سبز, دانش زیست محیطی, نگرش زیست محیطی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به مقایسه سطح دانش و نگرش زیست محیطی دانش آموزان پایه دوم دبیرستان رشته تجربی در مدرسه زیست محیطی (مدرسه سبز) و مدرسه غیر زیست محیطی پرداخته است. با توجه به محدود بودن تعداد دبیرستان های زیست محیطی در شهر تهران، یک مدرسه غیرانتفاعی دخترانه پیش رو در این زمینه در منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان جامعه آماری مدرسه زیست محیطی انتخاب و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 50 نفر محاسبه شد. پس از بررسی های لازم و انتخاب مدارس غیرزیست محیطی، با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری مدارس غیرزیست محیطی 42 نفر به دست آمد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. در راستای این تحقیق از یک پرسش نامه سنجش دانش زیست محیطی و یک پرسش نامه سنجش نگرش زیست محیطی بر مبنای طیف لیکرت استفاده شد. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون یومان ویت نی و آزمون تی گروه های مستقل نشان داد که سطح دانش زیست محیطی در هر 5 بخش ارایه شده و نیز سطح نگرش زیست محیطی دانش آموزان مدرسه زیست محیطی در مقایسه با دانش آموزان مدرسه غیرزیست محیطی به شکل معنی داری بالاتر است.
The present research aimed to make a comparative study on environmental knowledge and attitude of the secondary school students in 2nd grade of biology course in Eco School (Green School) and Non-Eco school. Due to limited number of Eco high schools in Tehran, a pioneer non-governmental school for girls at Tehran Education Organization District 2 was chosen as an Eco school statistical population, and using Cochran sample size formula, a sample size of 50 individuals was estimated for it. After close investigations, proper Non-Eco schools were selected, and a sample size of 42 individuals was obtained for it by using Cochran formula. The descriptive methodology employed in this study was a survey type, relying on a questionnaire for assessment of environmental knowledge as well as a questionnaire for assessment of environmental attitude based on Likert Spectrum. Student's t-distribution and Mann-Whitney tests were also carried out to verify the hypotheses. Finally, the results revealed that the Eco school students’ environmental knowledge in the entire the 5 areas and their environmental attitude were meaningfully higher as compared to Non-Eco School students.
_||_