طراحی یک مدل بومیشده اقتصاد نوآوری بر اساس ابعاد اصلی استراتژی در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: ابعاد اصلی استراتژی, اقتصاد نوآوری, استراتژی های نوآوری, سازمان ثبت اسناد و املاک,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی یک مدل بومی شده اقتصاد نوآوری بر اساس ابعاد اصلی استراتژی در سازمانهای دولتی ایران با مطالعه موردی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است تا بتوان با این مدل نیازها و تغییرات را پیش بینی کرد. در این پژوهش ابعاد اصلی استراتژی شامل 3 بعد (محتوایی، مفهومی و فرایندی) و نوآوری سازمانی شامل 7 مؤلفه میباشد. پژوهش حاضر از نظر روش، آمیخته اکتشافی (کمی و کیفی)؛ از نظر نوع کاربردی، از نظر زمانی مقطعی و از نظر نحوه اجرا کتابخانه ای و پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه (مدیران کل، معاونین مدیر کل و مدیر کل) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تعداد 570 نفر میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب تعداد 230 نفر جهت جمع آوری داده ها انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته کیفی و در نهایت توزیع پرسشنامه در بین جامعه آماری استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزارهای لیزرل، پی ال اس و اس پی اس اس[i]و به روش تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شده اند. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بین ابعاد اصلی استراتژی و مؤلفههای منابع جدید ارزش، مدل های نوین کسب و کار، مشتریان توانمند و دانشگر، هم افزایی زنجیره عرضه و تقاضا وساختارهای متکی بر شبکه های مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، ولی مؤلفه های یکپارچگی انسان فکری و مجازی و مالکیت نوین سرمایه به دلیل نبود زیرساخت های مناسب ساختاری و انسانی در سازمان ثبت مورد تایید قرار نگرفت. در نهایت مدل بومی شده اقتصاد نوآوری بر اساس ابعاد اصلی استراتژی در سازمانهای دولتی ایران طراحی شد. [i] SPSS, PLS, LISREL
The main objective of the present research is to design a indigenous model of innovation economics based on the main dimensions of strategy in Iranian government organizations with the case control of the State Property Registration Organization, which can predict the needs and changes with this model. In this research, the main dimensions of the strategy are three dimensions (content, conceptual and process) and organizational innovation consisting of seven components. The present study is based on the method of exploratory mix (quantitative and qualitative). The statistical population consisted of all 570 individuals (general directors, deputy heads of general director and general manager). The sample was selected by random sampling of 230 members in order to collect data. Data collection was done through previous studies and reviewing documents, deep and semi-structured interviews, and finally the distribution of questionnaires has been used. Data were analyzed using Liserl, PLS and SPSS software and through confirmatory factor analysis. The research findings show that there is a positive and significant relationship between the main dimensions of the strategy and components of new sources of value, new business models, powerful and knowledgeable customers, supply and demand chain complementarity, and structures based on virtual networks. The components of intellectual and virtual human integrity and the new ownership of capital were not approved by the organization for lack of adequate structural and human infrastructure. Finally, the indigenous model of innovation economy was designed based on the main dimensions of strategy in Iranian government agencies.
