رفتارشناسی معاملاتی سرمایه گذاران در بازار سهام تحت شرایط ابهام اطلاعاتی و تورش های رفتاری
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
حسین آرانی
1
(
دانشجوی دکتری حسابداری ، گروه حسابداری ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ، ایران.
)
محمدرضا وطن پرست
2
(
استادیارگروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد واحد اسلامی، رشت، ایران.
)
فرزین رضایی
3
(
دانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران.
)
سینا خردیار
4
(
استادیارگروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد واحد اسلامی، رشت، ایران.
)
کلید واژه: رفتار معاملاتی سرمایه گذاران, تورش های رفتاری, ابهام اطلاعاتی,
چکیده مقاله :
ابهام اطلاعات به معنای ابهام پیرامون فقدان اطلاعات یا چند وجهی بودن اطلاعات شناسایی می شود. میزان واکنش به ابهام در افراد متفاوت است و رفتار معاملاتی منحصر به فردی انجام خواهند داد. از این رو هدف پژوهش رفتارشناسی معاملاتی سرمایه گذاران تحت شرایط ابهام اطلاعاتی و تورش های رفتاری است. بدین منظور پژوهش حاضر با 90 شرکت نمونه در بازه زمانی 1397-1391 انجام شد. نتایج نشان داد بین ابهام نوسانات نامتقارن بازده و تورش کوتاه نگری ، زیان گریزی رابطه مثبت و معنادار است و با تورش برجستگی تاثیر معناداری وجود ندارد. بین ابهام اطلاعات نوسانات نامتقارن بازده و رفتار معاملاتی کسب بازده و ریسک گریزی رابطه معنادار است و با ریسک پذیری رابطه معناداری وجود ندارد . بین ابهام اطلاعات پراکندگی سود برآوردی و رفتار معاملاتی کسب بازده ، ریسک گریزی و ریسک پذیری ارتباط معناداری وجود ندارد. تورش رفتاری کوتاه نگری دارای اثر میانجی کامل بر رابطه بین ابهام اطلاعات نوسانات نامتقارن بازده و رفتار معاملاتی ریسک گریزی می باشد. در مورد سایر تورش های زیان گریزی و بر جستگی اطلاعات اثر میانجی یافت نشد.
Information ambiguity is defined as ambiguity about the lack of information or the multifaceted nature of the information. The amount of reaction to ambiguity varies from person to person and they will perform unique trading behaviors. Therefore, the aim of the research is the transactional behavior of investors under the conditions of information ambiguity and behavioral fluctuations. For this purpose, the present study was conducted with 90 sample companies in the period 2012-2018. The results showed that there is a positive and significant relationship between the ambiguity of asymmetric fluctuations in yield and short-sightedness, and there is no significant effect with prominence. There is a significant relationship between information ambiguity, asymmetric yield fluctuations and transactional behavior of earnings and risk aversion, and there is no significant relationship with risk taking. There is no significant relationship between ambiguity of information distribution, profitability distribution and transactional behavior of return on profitability, risk aversion and risk taking. Short-sighted behavioral fluctuations have a complete mediating effect on the relationship between information ambiguity, asymmetric yield fluctuations, and risk-averse trading behavior. No mediating effect was found on other traumas and information displacement.
_||_