بررسی نقش اصول آیین اخلاق و رفتار حرفهای حسابرسی در بکارگیری حسابداری خلاق سرمایه گذاران
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
روح اله جمشیدپور
1
(
دانشجوی دکترای حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
مهرداد قنبری
2
(
استادیار گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، ایران
)
بابک جمشیدی نوید
3
(
استادیار گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
)
سیدرضا هاشمی
4
(
دانشیار گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
)
کلید واژه: حسابرس معتمد, بورس سهام ایران, اصول اخلاق حرفهای حسابرس, حسابداری خلاق,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش اصول آیین اخلاق حرفهای حسابرسی در بکارگیری حسابداری خلاق سرمایه گذاران می باشد. در راستای دستیابی به هدف پژوهش از میان 271 نفر از حسابرسان معتمد بورس اوراق بهادار ایران گروه A در بازه زمانی چهار ماهه آخر سال 96 و دو ماه اول سال 97، 160 نفر به شیوه تصادفی برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. داده های حاصل از توزیع پرسشنامه برای اثبات یا رد فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای بدست آمده نشان داد که شایستگی و صلاحیت، صداقت و عینیت و استقلال حسابرس بر حسابداری خلاق تاثیر منفی معناداری دارند. در حالیکه نتایج بیانگر تاثیر مثبت حق الزحمه های مشروط، حق تبلیغات و حق کمیسیون بر حسابداری خلاق است. شواهد تجربی حاکی از آن است که نام موسسه حسابرس تاثیر معناداری بر حسابداری خلاق ندارد.نتایج بدست آمده بیانگر آن است اصول آیین اخلاق و رفتار حرفهای باعث ایجاد موانع بر کار خلاقانه حسابرسان می گردد تا ارزیابی صورتهای مالی مطابق با خواسته صاحبکار گزارش نشوند.
The main purpose of this study is to investigate the role of the principles of professional ethics of auditing in the use of creative accounting in Iran. In order to achieve the research goal, among 271 trusted auditors of Iran Stock Exchange Group A in the last four months of 1996 and the first two months of 1997, 160 people were randomly selected to answer the questionnaire. Data from the distribution of the questionnaire were analyzed to prove or disprove the research hypotheses using the T-test. The findings show that the auditor's competence, honesty, objectivity and independence have a significant negative impact on creative accounting. While the results show the positive effect of conditional fees, advertising fees and commission fees on creative accounting. Experimental evidence suggests that the name of the auditing firm does not have a significant effect on creative accounting. Do not report.
_||_