طراحی و تبیین مدل ارتباطات بازاریابی یکپارچه در رشد مالی و اقتصادی صنعت گردشگری
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
علی میرطاهری
1
,
عبداله نعامی
2
,
علیرضا روستا
3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران.
کلید واژه: خدمات گردشگری و مسافرتی, ارتباطات بازاریابی یکپارچه, رشد و توسعه اقتصادی, صنعت گردشگری,
چکیده مقاله :
ارتباطات یکپارچه بازاریابی می تواند بین کارگزاران گردشگری، کارکنان و مشتریان با تبادل اطلاعات از قبل، حین و بعد از سفر، سبب ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان و رشد مالی و اقتصادی در صنعت گردشگری گردد. هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل بازارایابی یکپارچه در رشد و توسعه اقتصادی صنعت گردشگری و مسافرتی ایران با تمرکز بر دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران است. روش تحقیق ایــن پژوهــش کاربردی ـ توســعه ای و بــا ماهیــت اکتشــافی اســت و دادههــا بــه روش آمیخته (کیفی-کمی) گــردآوری شــده اســت. جامعه آماری بخش کمی شامل کارشناسان و پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران است که حجــم نمونــه بــه روش نمونه گیــری تصادفــی طبقـه ای 348 نفر در نظر گرفته شده است. نتایج بخش کیفی بصورت مدل کیفی در مقاله ای جداگانه ارائه گردید اما نتایـج مرحلـه کمی دال بر شــرایط علــی اثرگــذار ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر رشد و توسعه اقتصادی صنعت گردشگری شــامل تحلیل یکپارچه(تحلیل مشتری، ارتباطی و مالی) می شــود. شـرایط زمینـه ای نیـز شـامل (الزامات زمینه ای فردی، نقاط قوت، رقابت پذیری، نیروی انسانی، فرایندها، شواهد فیزیکی، مدیریت محتوا، مدیریت دانش و تجربه) و شــرایط مداخله گــر شــامل شرایط محیطی(قوانین وشرایط سیاسی، مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستی و فناوری ارتباطات) می شــود. هم راستایی سخت افزارها و نرم افزارها در جهت استفاده بهینه از ابزار ارتباطی آمیخته تبلیغ به عنوان راهبرد موثر در این زمینه تایید و پیامدهای آن شامل خرید و خرید مجدد و ایجاد ارزش پیشنهادی ارتباطات بازاریابی یکپارچه می باشد.
Integrated marketing communications can create added value for stakeholders through various communication channels between travel agencies and the exchange of information before, during and after the travel between employees, the company as well as customers. The purpose of this study is to design an integrated marketing model in the tourism and travel industry of Iran with a focus on travel services offices in Tehran. The research method of this research is applied-developmental and exploratory in nature and the data has been collected by mixed-exploratory method. the qualitative model was tested with the method of structural equations. The statistical population of the quantitative section includes experts and staff of travel services offices in Tehran. The sample size is 348 people by stratified random sampling. The results of the quality section were presented as a qualitative model in the separate article, but the results of the quantitative phase indicate the causal conditions affecting the integrated marketing communications of travel services offices including integrated analysis (customer, communication and financial analysis). Context conditions also include individual-technical context requirements (company DNA, strengths, competitiveness, human resource, processes, physical evidence, content management, knowledge and experience management) and intervening conditions including environmental conditions (Political, economic, social, cultural and biological issues and communication technology). The alignment of hardware and software for the optimal use of promotional mixed communication tools as an effective strategy in this field is confirmed and its consequences include purchasing and repurchasing and creating the value proposition of integrated marketing communications.
